AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Czapla, 2010-05-24
Łęczna

Zawodowe, Konspekty

Cykl życia produktu. Konspekt lekcji marketingu.

- n +

Konspekt lekcji marketingu

Zawód: Technik ekonomista
Zagadnienie: Strategia produktu w marketingu
Temat: Cykl życia produktu
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne

Pojęcia znane uczniom:
• pojęcie produktu w ujęciu marketingowym
• klasyfikacja produktów
• elementy wyposażenia produktu
• pojęcie marketingu-mix

Ogólne cele lekcji:
• wprowadzenie nowych pojęć ekonomicznych
• poszerzenie zasobu słownictwa ekonomicznego
• kształcenie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia zależności, wnioskowania

Szczegółowe cele lekcji:
• uczeń zna pojęcie i strukturę cyklu życia produktu
• potrafi scharakteryzować poszczególne fazy cyklu życia produktu
• wie, jakie działania są podejmowane przez przedsiębiorstwo w poszczególnych fazach
• umie przedstawić w sposób graficzny przebieg sprzedaży w poszczególnych fazach
• dostrzega konieczność łącznego prowadzenia działań marketingowych w zakresie produktu, ceny, dystrybucji i promocji

Metody nauczania:
• wykład
• pogadanka
• pokaz

Środki dydaktyczne:
• podręcznik
• prezentacja multimedialna
• schematy cyklu życia produktu

Plan lekcji:
• czynności organizacyjne
• podanie tematu lekcji i przedstawienie celów
• krótkie sprawdzenie wiadomości z poprzednich lekcji
• przedstawienie nowego materiału
• podsumowanie
• ocena uczniów
• zadanie pracy domowej
• zakończenie lekcji


Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Przypomnienie pojęć znanych uczniom: produkt, klasyfikacja produktów, elementy wyposażenia produktu, marketing-mix
3. Objaśnienie pojęcia: cykl życia produktu – jest to okres, w którym produkt pozostaje na rynku
4. Jakie fazy występują w cyklu życia produktu?
• Wprowadzenie
• Wzrost
• Nasycenie/dojrzałość
• Spadek
5. Pogadanka na temat kształtowania się poziomu sprzedaży produktu w poszczególnych fazach jego cyklu życia:

WPROWADZENIE – sprzedaż rośnie bardzo powoli, produkt nie jest znany klientom. Należy poinformować potencjalnych nabywców o pojawieniu się na rynku nowego produktu. Robi się to stosując reklamę, promocję.

Sposoby ustalania ceny produktu w fazie wprowadzenia:
a) strategia penetracji rynku – cena produktu ustalona na niskim poziomie. Zysk jednostkowy niewielki. Przedsiębiorstwo liczy na szybki wzrost sprzedaży i duży zysk globalny.
b) Strategia „zbierania śmietanki” – cena ustalona na poziomie wysokim, duży zysk jednostkowy, działa „efekt snoba”


WZROST - w tej fazie następuje bardzo szybki wzrost sprzedaży. Przedsiębiorstwo podejmuje decyzję o obniżeniu ceny, usprawnia siec dystrybucji.

NASYCENIE – sprzedaż utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, ulega niewielkim wahaniom – na granicy z fazą wzrostu zauważyć można jeszcze niewielki wzrost sprzedaży, na granicy z fazą spadku – sprzedaż zaczyna powoli spadać. Przedsiębiorstwo chcąc utrzymać fazę nasycenia podejmuje działania z zakresu reklamy, promocji, modyfikuje produkt, zmienia opakowanie, poszukuje nowych rynków zbytu.

SPADEK – działania podejmowane przez przedsiębiorstwo przestają przynosić efekty. Sprzedaż zaczyna szybko spadać. Przedsiębiorstwo obniża cenę chcąc wyzbyć się posiadanych zapasów cena może być ustalona na poziomie kosztów wytworzenia lub nawet poniżej nich. Produkt zostaje wycofany z rynku.



6. W trakcie omawiania poszczególnych faz – graficzna interpretacja kształtowania się poziomu sprzedaży.
Wprowadzenie określeń:
• Trudne dziecko (niewiadoma)
• Gwiazda
• Dojna krowa
• Zbity pies (kula u nogi)

7. Praca domowa
Jak kształtuje się sprzedaż w poszczególnych fazach cyklu życia produktu i jakie działania są podejmowane przez przedsiębiorstwo w tych fazach ?
SPRZEDAŻ :
a) Wprowadzenie:………………………
b) Wzrost:…………………………………
c) Nasycenie:……………………………
d) Spadek:…………………………………

DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO:
a) Wprowadzenie:………………………
b) Wzrost:…………………………………
c) Nasycenie:……………………………
d) Spadek:…………………………………
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4800


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.