Katalog

Ewa Wnorowska-Kucharska, 2010-05-24
Bialystok

Różne, Scenariusze

Scenariusze zajęć: plastyka, technika ,kształcenie zintegrowane. Szkolnictwo specjalne.

- n +

Scenariusz do zajęć z plastyki w klasie III gimnazjalnej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Prowadząca zajęcia: E. Wnorowska- Kucharska
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne.
Struktura grupy: 2 uczniów z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i 5 uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym.
Hasło tematyczne tygodnia : Jesień w sadzie- czas zbiorów.
TEMAT: Owoce odbijane ze stempelków wykonanych z linoleum.

Cele:
• poznanie techniki stempla,
• kształtowanie umiejętności właściwego doboru barw,
• komponowanie stempelków na płaszczyźnie kartki,
• wyrabianie poczucia estetyki,
• rozwijanie wyobraźni plastycznej,
• wdrażanie do zachowania ładu i porządku.

Metody pracy: - słowna, oglądowa, praktycznego działania.
Formy pracy: zbiorowa zindywidualizowana i indywidualna w ramach grupy.

Środki dydaktyczne: naturalne okazy owoców, gotowe stemple owoców wykonane
Z drewnianego klocka i linoleum, biały i kolorowy karton
farby, pędzelek.
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie.
1. Przywitanie się z uczniami.
2. Odwołanie się do tygodniowego ośrodka pracy „Jesień w sadzie- czas zbiorów”
-przypomnienie, jakie owoce zbieramy jesienią w sadzie.
3. Prezentowanie naturalnych owoców przyniesionych przez nauczyciela (jabłko,
gruszka, śliwka):
• oglądanie, dotykanie,
• określanie charakterystycznych cech: kolor, kształt,
• smakowanie.
4. Przedstawienie tematu zajęć: „owoce odbijane ze stempli”
• demonstrowanie stempli owoców,
• wyjaśnienie terminu stempel oraz wskazanie materiału, z którego został
wykonany,
• omówienie sposobu wykonania pracy.
5. Zabezpieczenie ławek przed zabrudzeniem- rozłożenie gazet.
6. Prezentacja i przekazanie materiałów.
II. Część zasadnicza
1. Wykonywanie pracy według bieżącego instruktażu słownego, poglądowego i praktycznego:
• pokrywanie stempli owoców (szablony owoców wyciętych z linoleum i naklejone na drewniane klocki) farbami, identyfikując uprzednio z konkretnym owocem,
• odciskanie stempli na białych i kolorowych kartonach, tworząc dowolny układ owoców,
• retuszowanie odciśniętych figur przy użyciu farby i pędzelka,
• wmalowanie w powstałą kompozycję talerza, na którym „leżą” odciśnięte owoce.
III. Zakończenie.
1. Uporządkowanie stanowisk pracy uczniów:
• opróżnienie pojemników z wodą, mycie pędzelków, stempelków, składanie farb.
2. Ocena prac uczniów:
• zwrócenie uwagi na kompozycję pracy (umiejscowienie owoców i talerza),
• podkreślenie estetyki wykonanych prac i zaangażowania uczniów.
3. Pożegnanie uczniów, podziękowanie za pracę.


Scenariusz do zajęć z plastyki w klasie III gimnazjalnej dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Nauczyciel prowadzący : Ewa Wnorowska- Kucharska
Czas trwania zajęć: 3 godz. lekcyjne w ciągu dnia
Struktura grupy: 2 uczniów z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i 5 uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym.
Hasło tematyczne tygodnia: Wielkanocne tradycje ludowe.

TEMAT DNIA: Stroik wielkanocny.

Cel główny: Uczeń poznaje sposób wykonania stroiku oraz rozumie jego znaczenie
w tradycji wielkanocnej.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- umie określić datę i porę roku,
- potrafi wskazać na kalendarzu, kiedy obchodzimy Święta Wielkanocne,
- zna zwyczaje związane z tymi świętami i umie je wymienić,
- rozumie cel wykonywania stroika,
- wie, z czego wykonany jest stroik wielkanocny,
- prawidłowo określa i dobiera kolory,
- z pomocą nauczyciela rwie papier, moczy go w wodzie i formuje na kształt jajek,
- z pomocą nauczyciela formuje z masy solnej kulę lub owal,
- z pomocą nauczyciela łączy elementy w formę stroika,
- zna zasady uczestnictwa w zabawie „ Przekładanie jajek”
i umie je zastosować w jej przebiegu,
- zachowuje ład i porządek na swoim stanowisku pracy.
Metody pracy : obserwacja, rozmowa kierowana, praktyczne działanie,
elementy metody Affolter.
Formy pracy: zbiorowa zindywidualizowana, indywidualna w ramach grupy.
Środki dydaktyczne: stroik wielkanocny, szkielet kury, jajek wykonany z gazety,
klej do tapet, pędzelek, farby plakatowe, papier toaletowy, papier pocięty w paski,
małe czekoladowe jajeczka(10), łyżki(8), miseczki, miska z wodą,
mąka, masa solna, nożyczki, taca.
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie.
1. Przywitanie się z uczniami.
2. Ustalenie daty i pory roku ze wskazaniem na kalendarzu
- wskazanie na kalendarzu, kiedy obchodzimy Święta Wielkanocne.
3. Nawiązanie do zbliżających się Świąt Wielkanocnych:
- odwołanie się do wiadomości oraz do własnych doświadczeń uczniów związanych z Wielkanocą,
- wymienianie zwyczajów świątecznych: niedziela palmowa,
malowanie jajek i ich święcenie, wysyłanie pocztówek,
stroiki świąteczne.
4. Przedstawienie tematu zajęć „stroik wielkanocny”:
- Demonstrowanie stroika wielkanocnego wykonanego
przez nauczyciela (dotykanie, oglądanie, określanie koloru),
- pobudzanie uczniów do wypowiedzi, z czego jest on wykonany,
- określenie przez nauczyciela użyteczności stroika
jako formy świątecznej dekoracji i kultywowania tradycji
5. Omówienie sposobu wykonania pracy:
- demonstrowanie poszczególnych elementów stroika: szkielet kury,
jaj, talerzyka (oglądanie, dotykanie)
- omówienie poszczególnych etapów pracy.
6. Zabezpieczenie ławek przed zabrudzeniem- rozłożenie gazet.
7. Przekazanie dyżurnemu, rozłożenie materiałów i narzędzi potrzebnych
do wykonania pracy.
II Część zasadnicza
1. Wykonywanie pracy według instruktażu słownego, poglądowego
i praktycznego.
2. Wygładzanie szkieletu kury, jajek- naklejanie gotowych pasków papieru toaletowego, bądź porwanych, pociętych przez uczniów.
Obniżenie stopnia trudności zadań wobec 2 uczniów
 uczeń : rwanie papieru, wrzucanie do miski z wodą a następnie wyciśnięcie
papieru i turlanie go w mące; nauczyciel: wykonywanie masy
papierowej i formowanie z niej jajek
 uczeń: ugniatanie masy solnej; nauczyciel: formowanie z niej jajek.
3. Zabawa- przenoszenie jajek.
Uczniowie ustawieni w rzędzie trzymają łyżeczki. Przed pierwszym w rzędzie uczniem stoi miseczka wypełniona małymi czekoladowymi jajeczkami. Na sygnał nauczyciela pierwszy uczeń wyjmuje łyżeczką jedno jajeczko, przekazuje je na łyżeczkę następnego kolegi, ten podaje na łyżeczkę trzeciego, a trzeci czwartemu. Ostatni uczestnik zabawy wkłada jajeczko do miseczki, która stoi za nim. Zabawa trwa dopóty, dopóki wszystkie jajeczka nie zostaną przeniesione.
4. Pozostawienie prac do wyschnięcia.
5. Malowanie talerzyków farbami- dobór farb według własnej inwencji.

III. Zakończenie.
1. Uporządkowanie stanowisk pracy uczniów.
2. Przypomnienie daty Świąt Wielkanocnych i tradycji z nimi związanych.
3. Ocena pracy uczniów.
4. Nagrodzenie uczniów za pracę czekoladowymi jajeczkami.
5. Podziękowanie za pracę, pożegnanie uczniów.


Scenariusz zajęć z techniki w klasie III uczniom
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym.
Prowadząca zajęcia : E. Wnorowska- Kucharska
Czas trwania: 3 godz. lekcyjne
Struktura grupy: 2 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym 4 uczniów z niepełnosprawnością umiarkowaną.

Temat: Słodki deser „Kisiel”.
Cele ogólny :
• Stymulacja ogólnorozwojowa podczas przygotowywania kisielu
Cele szczegółowe:
• Zapoznanie uczniów z naczyniami kuchennymi potrzebnymi do ugotowania kisielu.
• Uwrażliwienie uczniów na bezpieczne zachowanie się podczas włączonej kuchenki oraz bezpieczne postępowanie z wrzątkiem.
• Wdrażanie do kulturalnego spożywania posiłku.
• Utrwalanie stosowania form grzecznościowych( proszę, dziękuję, smacznego).
• Kształtowanie więzi między uczniami.
• Rozwijanie umiejętności skupienia uwagi.
• Rozwijanie świadomości własnego ciała.
• Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.


Metody pracy : obserwacja, rozmowa kierowana, praktyczne działanie, elementy
metody Affolter.

Formy pracy : zbiorowa zindywidualizowana, indywidualna w ramach grupy.

Środki dydaktyczne: szklanki, miski, duża miska z wodą, łyżeczki, garnek,
maszynka elektryczna, kisiel w proszku.

Przebieg zajęć:
1. Powitanie się z uczniami.
• wzajemne witanie się uczniów różnymi częściami ciała np. noskiem, policzkiem( uczniowie siedzą na podłodze w kole),
• zapalenie świeczki przez nauczyciela- skupianie uwagi na palącej się świeczce i na tym co mówi nauczyciel,
• dmuchanie na palącą się świeczkę przez poszczególnych uczniów.
2. Określenie tematu zajęć przez nauczyciela – przygotowanie kisielu.
3. Zapoznanie uczniów z potrzebnymi do zajęć sprzętami i urządzeniami kuchennymi.
• próby ich nazywania
• określenie ich przeznaczenia
• wskazanie na właściwe zachowanie się podczas włączonej kuchenki elektrycznej
4. Wstępne ćwiczenia rozwijające umiejętność odmierzania wody.
• nabieranie wody z miski do szklanki,
• przelewanie wody ze szklanki do szklanki nad miską.
Indywidualizacja zajęć tam gdzie jest taka potrzeba – prowadzenie rąk dziecka w kierunku szklanki. Próby przelewania wody
5. Właściwe odmierzanie odpowiedniej ilości wody z użyciem szklanki.
• próby liczenia szklanek wody,
• wybranie odpowiedniego naczynia do gotowania,
• gotowanie odmierzonej ilości wody w garnku.
Zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas pracy z użyciem kuchenki elektrycznej i wrzątku.
6. Przygotowanie kisielu do gotowania.
• sprawdzanie zapachu, koloru i smaku kisielu,
• wymieszanie w szklance 2 kisielów z wodą.
7. Wlewanie kisielu na wrzącą wodę.
• obserwacja zmian zachodzących w czasie gotowania kisielu,
• odstawienie gorącego kisielu do ostygnięcia.
8. Zabawa śródlekcyjna.
• maszerowanie w kole –powtarzanie słów piosenki z jednoczesnym naśladowaniem ćwiczeń pokazywanych przez nauczyciela np. pada deszcz, wieje wiatr.
Słowa: Na ruch, ruch jest dzisiaj wielka moda, więc ćwicz, ćwicz to dobre
jest dla zdrowia.
9. Przyporządkowanie każdemu uczniowi szklanki i łyżeczki.
• dyżurny stawia szklankę przed każdym z uczniów oraz stara się wymienić jego imię.
10. Rozlewanie deseru do szklanek.
• zwrócenie uwagi na konsystencję kisielu
11. Kulturalne spożywanie deseru.
• stosowanie form grzecznościowych,
• przestrzeganie, aby każdy uczeń jadł łyżeczką.
12. Porządkowanie miejsc pracy.
• mycie szklanek i łyżeczek,
• wycieranie do sucha naczyń,
• odkładanie naczyń na miejsce.
13. Podziękowanie uczniom za pracę – pochwała.




Scenariusz zajęć- Kształcenie Zintegrowane w zespole uczniów klasy I-III z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Kształcenie zintegrowane
Prowadząca zajęcia: Ewa Wnorowska-Kucharska
Czas zajęć: 3 godz. lekcyjne
Struktura grupy: 5 uczniów w wieku7-9 lat z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym
Hasło tematyczne tygodnia: Zima wokół
Temat dnia: Ptaki zimą

Cel ogólny: Kształtowanie przyjaznego stosunku do zwierząt.
Cele szczegółowe:
Uczeń z pomocą nauczyciela:
• wskazuje sylwety ptaków,
• próbuje zliczać ilość ptaków, porównuje,
• dmucha na piórko,
• manipuluje rękoma w materiale sypkim(ziarna),
• próbuje określać, wskazywać położenie ptaków w przestrzeni (na, w, obok),
• reaguje na polecenia słowne i dźwiękowe,
• posługuje się klejem,
• porządkuje swoje stanowisko pracy.
Metody pracy: słowna, poglądowa praktycznego działania, stymulacja polisensoryczna, metoda Affoltera, elementy metody porannego kręgu, metoda ośrodków pracy
Formy pracy: zbiorowa zindywidualizowana, indywidualna w ramach grup, praca rotacyjna
Pomoce dydaktyczne: Wiersz W. Domeradzkiego „Ptaki i dzieci”, ilustracja dopasowana do treści wiersza, nagranie na CD „Odgłosy ptaków”, naturalny karmnik, szablony ptaków, kontury karmnika, kolorowe ilustracje ptaków ( wróbel, gołąb, gil, sikora), Kartony z cyframi do 6 , tamburyn.

Uwagi do realizacji
Scenariusz może być zmodyfikowany w czasie zajęć, ze względu na samopoczucie i możliwości psychofizyczne dzieci w danym dniu.
Czas trwania zajęć jest uzależniony od możliwości psychofizycznych dzieci.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Zajęcia wstępne
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
• Powitanie z elementami porannego kręgu. Dzieci siedzą w kole, nauczyciel śpiewa piosenkę: "Witaj Sylwia….", dzieci wystukują rytm na trójkącie bądź klaszczą w dłonie.
• Nazwanie dnia tygodnia, miesiąca, roku
• Obserwacja pogody przez okno
• Wspólne uzupełnianie kalendarza pogody w klasie.
• Sprawdzenie listy obecności
Śniadanie- Wdrażanie zasad estetycznego spożywania posiłku
2. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
• zaciemnienie sali: zasłonięcie rolet zgaszenie światła,
• słuchanie dźwięków odtwarzanych z płyty magnetofonowej: głosy ptaków,
• próby naśladowania słyszanych głosów
Praca poznawcza – obserwacja, kojarzenie
1.Obserwowanie ilustracji ptaków zawieszonych na ścianie w kasie.
• krótkie omówienie, gdzie można spotkać ptaki- próby zliczania(wskazywanie przez nauczyciela kartoników z cyframi) oraz porównywania mały-duży,
• opis wyglądu zewnętrznego ptaka(kończyny, dziób, pióra),
• próby dmuchania na piórko,
2. Omówienie sposobu żywienia ptaków.
• polisensoryczne poznawanie ziaren zboża(oglądanie, dotykanie, wąchanie).
Uwaga: W czasie zajęć praca rotacyjna n-la – nauczyciel kolejno podchodzi do każdego dziecka np. z tacą na której znajdują się ziarenka zbóż
3. Słuchanie wiersza W. Domeradzkiego „Ptaki i dzieci”:
Śnieg zasypał pola, lasy.
Dokąd lecą głodne ptaki?
Kto je karmi po zamieci?
Kto?
Wiadomo, małe dzieci.
O, już biegną dwie dziewczynki.
Rozsypały okruszynki.
Zjadły ptaszki chlebek biały.
Ćwir, ćwir – pięknie dziękowały.

4. Oglądanie ilustracji tematycznej związanej z treścią tekstu.
-opowiadanie nauczyciela dlaczego należy karmić ptaki zimą. Ponowne pokazanie, ale już na spodeczkach ziaren zboża i okruchów chleba w karmniku.
5 Określanie przez nauczyciela położenia sylwet ptaków względem karmnika(w, na, obok).
• próby usytuowania ptaków względem karmnika przez dzieci według wskazówek nauczyciela.
Ekspresja
1. Zabawa ruchowa „Głodne ptaszki” –rozłożenie na podłodze krążków (karmniki). Swobodne poruszanie się dzieci po sali w rytm tamburyna. Podczas przerwy, przy karmnikach czubkami palców, naśladują „dziobanie ziaren”. Zabawa powtarzana jest kilka razy.
2. Praca plastyczna „ Ptaki w karmniku”.
• naklejanie gotowych sylwet ptaków według instrukcji nauczyciela(w karmniku, na karmniku, obok).



Zajęcia końcowe
1. Ocena prac uczniów.
2. Umieszczenie prac na wystawie.
3. Porządkowanie miejsca pracy.
4. Krótkie podsumowanie dnia pracy; Pochwała.
5. Pożegnanie uczniów słowami rymowanki „Dwie małe rączki”.







Wyświetleń: 7433


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.