Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Justyna Zawidzka, 2010-05-24
Odolanów

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć z nauczania zintegrowanego : Polska i jej sąsiedzi .

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘC ZINTEGROWANYCH DLA KL III

TEMAT BLOKU: POLSKA NASZA OJCZYZNA

TEMAT DNIA: POLSKA I JEJ SĄSIEDZI

CELE GŁÓWNE:
• Poznanie państw sąsiadujących z Polską
• wdrażanie do korzystania i zdobywania informacji z mapy.

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
określa położenie Polski w Europie /określa kierunki na mapie/
wskazuje i nazywa kraje sąsiadujące z Polską
umie rozróżniać flagi państw,
potrafi zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności,
zachęcanie do aktywności na zajęciach.
METODY:
podające: opis, objaśnienie
eksponujące: pokaz,
praktyczne: praca z tekstem, praca z mapą, ćwiczenia praktyczne
aktywizujące: problemowa
FORMY: zbiorowa , grupowa , zróżnicowana, indywidualna,

POMOCE DYDAKTYCZNE: mapa Polski i państw sąsiadujących , kontur Polski i innych państw, flagi państw sąsiadujących z Polską, karty pracy indywidualnej, karty pracy , prezentacja multimedialna , list z pytaniami (wiadomości o Polsce) , bilety ,wizytówki z nazwami państw ,kartki zawierające informacje o każdym z państw , karty pracy indywidualnej (mapa konturowa Europy, tekst z do uzupełnienia) , gazety , imitacja monet , krzyżówki , zielone i czerwone kartoniki.

Zapis w dzienniku:
Położenie Polski w Europie . Państwa graniczące z Polską .Utrwalenie wiadomości o Polsce.

PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Powitanie gości i dzieci.

2. Nauczyciel wyjaśnia kryteria oceny pracy w trakcie zajęć.
Poprawność zadań i aktywność będzie nagradzana imitacją monet ( złotówek ).
3. Nauczyciel otwiera tablicę , na której zaszyfrowany jest temat zajęć .
Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i rozszyfrowują hasło .
Temat : POLSKA I JEJ SĄSIEDZI .

4. Prezentacja multimedialna : „ Położenie Polski „– animacja ( Program z płyty : Wesoła szkoła 3 ) .

5. Wskazanie na mapie politycznej Europy państw sąsiadujących z Polską. Określenie położenia Polski w Europie (Polska leży w samym środku Europy)


6. Prezentacja multimedialna : „ Letni obóz „ ( program Wesoła szkoła 3 )
7. Program komputerowy : „ Letni obóz „ – flagi – państwa sąsiadujące ( Wesoła szkoła 3 )
8. Zaproszenie do podroży ( drama )
Do sali wchodzi listonosz i przynosi list adresowany do dzieci. Uczniowie dziękują za list, a jeden z uczniów odczytuje jego treść.
----------------------------------------------------------

Warszawa, 14 maja 2004r.

Gratuluję!
Komputer losowo wybrał Waszą klasę i w nagrodę wyruszycie dzisiaj na ciekawą wycieczkę.
Odwiedzicie i poznacie państwa, które sąsiadują z Polską.
Najpierw musicie odpowiedzieć na pytania dotyczące Waszej Ojczyzny .

Życzę niezapomnianych wrażeń w czasie podróży.
Podróżnik Sobieradzik.
---------------------------------------------------------------
9. Utrwalenie wiadomości o Polsce .
Nauczyciel odczytuje pytania z listu.
* Jak nazywa się nasze państwo ?
* Jak nazywają się mieszkańcy Polski ?
* Podaj nazwę morza nad którym leży Polska.
* Podaj nazwę stolicy Polski .
* Jakie są polskie barwy narodowe?
* Jaka jest największa rzeka Polski ?
* Jak nazywa się nasze województwo ?
* Co jest godłem Polski ?
* Czy Polska należy do unii europejskiej ?
* Jak nazywa się kontynent , na którym leży Polska ?
Wybrany uczeń odpowiada na pytanie. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi losuje
bilet do wybranego państwa . Siada na miejsce .
10. Wyszukiwanie informacji na temat państw sąsiadujących z Polską.

11. Opracowanie wizytówek państw - praca grupowa
Nauczyciel dla każdej pary przygotowuje krótki tekst o wybranym państwie, w którym muszą się znaleźć potrzebne informacje . Wiadomości te dzieci wykorzystają do uzupełnienia kart pracy.
Otrzymujecie tekst o państwie po którym podróżujecie. Przeczytajcie go cicho i uważnie, a następnie uzupełnijcie kartę pracy - wizytówkę państwa.
Czas wykonania zadania 10 minut.
Dziecko, które wykona wcześniej zadanie, siada na dywanie.
Dzieci, które usiądą na dywanie - tarasie widokowym, wykonują z gazet lunety i patrząc na mapę wyszukują swoje państwo.

12. Prezentacja państw.
Wszyscy uczniowie siedzą na dywanie.

Uczniowie odczytują informacje z karty pracy.
Na ścianach klasy umieszczone są flagi państw i wizerunki dzieci z flagami z
poszczególnych krajów ,sąsiadujących z naszym krajem.
Zadaniem uczniów jest odnalezienie flagi i wizerunku dziecka wylosowanego
państwa i przypięcie do konturu danego kraju .

Prezentują flagę, wskazując ją na tablicy. Pod flagą przypinają wizytówkę państwa.

13. Określanie położenia państw na mapie . Obserwując przez lunetę mapę, każdy z was znalazł państwo do którego dzisiaj pojechał.
Oto kontury państw. Prezentacja konturów na tablicy przez nauczyciela.
Który z nich to kontur Polski?
- Proszę kolejno przedstawicieli grup o odszukanie państwa na mapie i przypięcie właściwego konturu.
- Określ, gdzie znajduje się to państwo względem Polski.

W tym czasie wszyscy wyszukają i podpiszą państwa na konturowych mapach Europy w swoich kartach pracy (Wesoła szkoła. Karty pracy. Klasa 3. Część 3.: odgadywanie nazw państw na podstawie ich flagi; rozpoznawanie stolic omawianych krajów – karta nr 70, ćwiczenia 1. i 2.).

- Wymień zachodniego sąsiada Polski, południowych sąsiadów, sąsiadów na wschodzie, na północy.
- Świetnie poradziliście sobie z tym zadaniem.
14 . Zabawa – „unijne podanie”
Uczniowie siadają w kręgu. Jedna osoba siada w środku z piłką. Rzuca
piłkę wypowiadając nazwę jakiegoś dowolnego państwa. Piłkę należy
złapać tylko wtedy, jeśli państwo jest krajem sąsiadującym z Polską . Osoba,
która się pomyli odsuwa się do tyłu na jedną kolejkę. Kto się nie pomyli
zamienia się z osobą siedzącą w środku i rzuca piłką.


Uczniowie stoją w luźnej gromadce i witają się z najbliżej stojącymi sąsiadami – z każdym inaczej, ale bez słów (uśmiech, ukłon, uścisk dłoni, pozdrowienie uniesioną ręką, mrugnięcie okiem). Zwracają się do sąsiada stojącego z lewej strony, prawej strony, naprzeciwko, z tyłu.


15 . Zabawa – Ruchome litery
Nauczyciel wybiera 6chętnych do zabawy dzieci .Każde dziecko otrzymuje kartonik z literą :
P , O , L , S ,K ,A .
Uczniowie odgadują jaki wyraz można ułożyć z tych liter .
Dzieci wymyślają inne wyrazy , które można ułożyć z tych liter ( sok , los , las , kos , pas , lok )

15 . Uzupełnianie tekstu o poznanych państwach - praca indywidualna zróżnicowana.
( karta pracy )
Uzupełnij zdania wyrazami z ramki.

Polska leży w …………………………………… .
Dziś poznaliśmy nazwy państw, które są naszymi sąsiadami.
Oto one: ....................., ......................, ......................., ..................., ...................., .................... i ...................... .
Niemcy , Białoruś , Litwa , Ukraina , Słowacja, Rosja , Czechy
Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami.

Polska leży w …………………………………… .
Dziś poznaliśmy nazwy państw, które są naszymi sąsiadami.
Oto one: ....................., ......................, ......................., ..................., ...................., .................... i ...................... .

Wykonanie polecenia przez uczniów.
Odczytanie uzupełnionych tekstów. Zebranie kart do sprawdzenia.

16 . Przypomnienie polskich symboli narodowych .
Program komputerowy – Quiz ( zdobywanie punktów )- Wiem wszystko o Polsce .
17 . Ewaluacja zajęć metodą- „Prawda – fałsz”. Uczniowie dostają plansze zielone ( prawda ) i czerwone ( fałsz ) kartoniki . Nauczyciel zadaje pytania . Uczniowie odpowiadają na pytania.

18. Zakończenie i ocena.
- Podróżując po państwach sąsiadujących z Polską zdobyliście wiele nowych wiadomości i umiejętności.
- Policzcie , jaką wartość monet zebraliście .Nagroda dla zwycięzcy .

19. Zadanie domowe:
* Odpowiedz na list do Sobieradzika , dotyczący dzisiejszych zajęć .



Opracowała : Justyna Zawidzka


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7378
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014