Katalog Ewa Pociecha, 2010-05-23 Tęgoborze Fizyka, Konspekty Konspekt lekcji fizyki w gimnazjum-"Trzy stany skupienia substancji".Konspekt lekcji fizyki Klasa: 1 gimnazjum Data: 27 listopada 2008r. Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego lekcję: Ewa Pociecha Temat: Trzy stany skupienia substancji. Cele lekcji Uczeń: potrafi wskazać przykłady ciał w stanie ciekłym, stałym i gazowym zna podstawowe właściwości ciał w różnych stanach skupienia potrafi podać przykłady wykorzystania właściwości substancji w codziennym życiu potrafi zaproponować doświadczenia pokazujące różne właściwości substancji w różnych stanach skupienia potrafi wyjaśnić wyniki doświadczeń, w których demonstruje się właściwości ciał stałych, cieczy i gazów Metody nauczania Metody podające: • ustne podanie materiału przez nauczyciela [podyktowanie uczniom najważniejszych punktów do zeszytu, według których uczniowie przygotowują się do lekcji], • pogadanka, dyskusja; objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów, • przedstawienie przez nauczyciela wyników doświadczeń ( bez ich wykonania przez uczniów) pokazujących, że gazy nie mają własnego określonego kształtu i przyjmują kształt zbiornika (naczynia), w którym się znajdują Metody poszukujące: • wykonanie doświadczeń pokazujących, że: o zmiana kształtu ciała stałego nie powoduje zmiany jego objętości o ciecze nie mają określonego kształtu i przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują o ciecze są nieściśliwe i bardzo trudno jest zmienić ich objętość o gazy są ściśliwe i rozprężliwe Metody praktyczne: • praca z podręcznikiem o podanie odpowiedzi na pytanie związane ze zdjęciem na str.37 o analiza rys.2.1 ze str.37 (objaśnienie wyników doświadczenia) o rozwiązywanie zadań 1-4 ze str.39, utrwalających poznany materiał • praca (domowa) z zeszytem ćwiczeń -rozwiązywanie zadań utrwalających poznany na lekcji materiał. Formy organizacyjne praca grupowa -grupa dwuosobowa wykonuje doświadczenie z menzurką praca indywidualna-wykonanie doświadczenia ze strzykawką, z balonikiem praca zbiorowa –ustne rozwiązywanie zadań z podręcznika Środki dydaktyczne: konwencjonalne: • podręczniki, zeszyty ćwiczeń, zeszyty przedmiotowe, tablica, kolorowa kreda • plansza przedstawiająca trzy stany skupienia substancji • rekwizyty potrzebne do wykonania doświadczeń: (fartuch chroniący przed pobrudzeniem ucznia wykonującego doświadczenie) o menzurka z wodą, plastelina na nitce, o zabarwiona (np. denaturatem) woda, naczynia o różnych kształtach (szklanka, słoik, prostopadłościenne naczynie szklane, zestaw naczyń połączonych, menzurka) o strzykawka z zabarwioną cieczą, strzykawka wypełniona powietrzem o wypełniony powietrzem balonik Wykorzystana literatura Biblioteka nauczyciela fizyki- gimnazjum: • Zeszyt 1 -„Podstawowe dokumenty warsztatu nauczyciela”. • Zeszyt 2 –„Wskazówki merytoryczne i dydaktyczne do realizacji programu nauczania”. „Zrozumieć Świat”- pod redakcją Barbary Sagnowskiej • podręcznik, część 1; • zeszyt przedmiotowo-ćwiczeniowy, część 1A • program kształcenia w zakresie fizyki na poziomie gimnazjum „Fizyka w prostych zadaniach- zbiór zadań dla gimnazjum”- A.Kurowski, J.Niemiec. Słownik fizyczny –pod red.Lidii Kwiecień, wydawnictwo Europa Plan lekcji I. Część wprowadzająca (12.20- 12.30): 1. Przywitanie pani Dyrektor na lekcji i sprawdzenie obecności. 2. Przepytanie dwóch uczniów z tabeli wielkości fizycznych i poznanych wzorów 3. Zapisanie tematu lekcji: „Trzy stany skupienia substancji”. II. Część właściwa (12.30-12.55) Wyjaśnianie przez uczniów i nauczyciela poszczególnych zagadnień związanych z tematem lekcji i zapisywanie najważniejszych informacji do zeszytu Wiadomości i umiejętności Omówienie zagadnienia Przechodzimy do działu „Niektóre właściwości substancji”. Zanim przystąpimy do omówienia pierwszego tematu „Trzy stany skupienia substancji” nauczmy się rozróżniać następujące pojęcia: ciało fizyczne, substancja, stan skupienia substancji. Podaj przykłady ciał fizycznych Piłka, książka, szklanka, telewizor Substancja to materiał, z którego te substancje są wykonane. Z jakich substancji wykonane są wymienione powyżej ciała fizyczne? Ze skóry, z papieru, ze szkła 1. W przyrodzie substancje mogą występować substancje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i lotnym. Stan skupienia to stan fizyczny substancji zależny od warunków zewnętrznych, w szczególności temperatury i ciśnienia 2. Podaj przykłady ciał w stanie stałym, ciekłym i gazowym. • Przykłady ciał w stanie: • stałym: tablica, krzesło, doniczka • ciekłym: woda, herbata, sok, denaturat • gazowym: para wodna, powietrze 3. Omów podstawowe właściwości ciał w różnych stanach skupienia. CIAŁA STAŁE • mają określony kształt DOŚWIADCZENIE 1. Zmierz objętość plasteliny za pomocą menzurki. Zmień kształt plasteliny i ponownie zmierz jej objętość. • zmiana kształtu ciała stałego nie powoduje zmiany jego objętości -Pisząc kredą po tablicy wykorzystujemy jej kruchość. Pod wpływem nacisku kreda kruszy się i pozostawia swój ślad na tablicy -Gdy siedzimy wygodnie w fotelu, wykorzystujemy sprężystość gąbki lub sprężyn znajdujących się w fotelu -Gdy lepimy ludziki z plasteliny wykorzystujemy jej plastyczność • mogą być kruche, sprężyste lub plastyczne -Podanie odpowiedzi na pytanie związane ze zdjęciem na str.37 -Zobaczmy na inne przykłady wykorzystania powyższych właściwości ciał stałych w życiu codziennym –zad.1, 4/str.39 w podręczniku. DOŚWIADCZENIE 2. Taką samą ilość zabarwionej wody wlej do naczyń o różnych kształtach CIECZE • nie mają określonego kształtu- przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują DOŚWIADCZENIE 3. Nabierz do strzykawki pewną ilość wody, a następnie (po zatkaniu wylotu strzykawki palcem) próbuj zmniejszyć jej objętość przez przesunięcie tłoka w stronę wylotu strzykawki. • są praktycznie nieściśliwe i bardzo trudno jest zmienić ich objętość Gazy przyjmują kształt np. balonu, butli, strzykawki, wypełniają całą objętość naczynia (balonu, butli, strzykawki), w którym się znajdują GAZY • nie mają określonego kształtu, przyjmują kształt zbiornika(naczynia), w którym się znajdują • nie mają określonej objętości DOŚWIADCZENIE 4. Zatkaj palcem wylot strzykawki wypełnionej powietrzem i próbuj zmniejszyć jego objętość. Objętość znajdującego się w strzykawce powietrza można znacznie zmniejszyć • są ściśliwe DOŚWIADCZENIE 5. Przestajemy naciskać palcem na tłok strzykawki i powietrze „dąży” do zwiększenia zajmowanej objętości DOŚWIADCZENIE 5. Rozwiązujemy napompowany balonik i powietrze z niego „ucieka”. Mówimy, że gazy się rozprężają. • są rozprężliwe Rozwiązujemy zadanie 2,3/str. 39 w podręczniku (12.55-13.00). III. Część podsumowująca (13.00-13.05) (Podkreślenie najważniejszych treści z tematu. Uświadomienie uczniom, czego się nauczyli i co ma im z tego pozostać.) o Wskazywanie przykładów ciał w stanie stałym, ciekłym i gazowym o Omówienie właściwości ciał w różnych stanach skupienia o Jak możemy wykorzystać właściwości substancji w codziennym życiu o Zaproponować doświadczenia pokazujące różne właściwości substancji w różnych stanach skupienia o Wyjaśnić wyniki doświadczeń, w których demonstruje się właściwości ciał stałych, cieczy i gazów Zadanie domowe Uzupełnij ćwiczenia dotyczące tematu lekcji; str. 43-45 Zadania dodatkowe do pracy na lekcji: 2.1-2.7/str.15-16 ze zbioru zadań Wyświetleń: 8476
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |