Katalog Iwona Gajowniczek-Aftyka, 2010-05-19 Młyniska Język angielski, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego Nauczyciela Stażysty.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego I. Informacje o nauczycielu: Imię i nazwisko: Miejsce pracy: Stanowisko: Posiadane kwalifikacje: - studia magisterskie na kierunku filologia polska, specjalności: nauczycielska i edytorska - studia pierwszego stopnia na kierunku filologia, specjalności: anglistyka i język rosyjski, specjalizacja nauczycielska II. Informacje o stażu Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2010r. Opiekun stażu: A. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego B. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły. 3. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia. 4. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. 5. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym . 6. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły i omawianie ich z osobą, w obecności której zostały przeprowadzone. 7. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych i samokształcenia). Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami ) - dalej zwana ustawą • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260 poz. 2593 ), uwzględniające zmiany w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2007r Nr 214 poz. 1580) III. Opis działania § 6 ust.2 pkt.1. I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. - Analiza przepisów prawa oświatowego dot. awansu zawodowego tj. ustawy, rozporządzenia. - Zapoznanie się z informacjami i publikacjami w Internecie i prasie poświęconej oświacie . wrzesień 2009 r. - Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. -Wykaz stron internetowych. -Plan rozwoju zawodowego. 2. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. -Obserwacja -Udział w Radach Pedagogicznych. -Rozmowy z opiekunem stażu i nauczycielami wrzesień 2009 r. - maj 2010 r. -Organizacja zajęć własnych. 3. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu. -Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. -Zawarcie pisemnej umowy z opiekunem i publikacja jej w Internecie. wrzesień 2009 r. -Omówienie zasad współpracy. -Umowa pomiędzy nauczycielem stażysta a opiekunem stażu . 4. Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. -Zredagowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. wrzesień 2009 r. -Plan rozwoju zawodowego. 5. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. -Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, program wychowawczy, program profilaktyczny, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Przedmiotowy System Oceniania, podstawa programowa. wrzesień -październik 2009 r. -Notatki własne. 6. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji. -Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, arkusze ocen, księga protokołów, księga zastępstw. wrzesień 2009 r. - maj 2010 r. -Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. 7. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. -Lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie -Praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć w szkole. wrzesień 2009 r. - maj 2010 r. -Notatki własne. 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. -Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji, arkuszy obserwacji. wrzesień 2009 r. - maj 2010 r. -Teczka stażysty. 10. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły. -Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. maj 2010 r. -Sprawozdanie z realizacji stażu. § 6 ust.2 pkt.2 II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innego nauczyciela . -Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników. Na bieżąco -Wnioski z obserwacji i hospitacji 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły -Opracowanie scenariuszyzajęć. -Konsultacja, analiza. Na bieżąco -Scenariusze lekcji. -Zapisane wnioski sformułowane przez obserwatora zajęć. 3.Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. -Autorefleksja -Dokumentacja efektów własnej pracy. Okres stażu -Wdrażanie wniosków do planu rozwojowego. 4. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym. -Udział w kursach i szkoleniach, zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy. -Lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych oraz książek o tematyce związanej z nauczanym przedmiotem. Okres stażu -Zaświadczenie, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu. -Pisemna prezentacja przeczytanych książek oraz omówienie tematyki wybranych numerów czasopism. 5. Wspomaganie aktywności twórczej uczniów. -Udział wychowanków w konkursach z języka angielskiego. -Współorganizacja konkursów z języka angielskiego. Okres stażu -Potwierdzenia od organizatorów. -Sprawozdania z organizacji konkursów. 6. Pomoc uczniom w nauce -Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. -Prowadzenie zajęć dodatkowych z uczniami mającymi trudności w nauce. Okres stażu. -Potwierdzenie opiekuna stażu 7. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. -Publikacja w Internecie planu rozwoju i umowy pomiędzy nauczycielem stażystą a opiekunem stażu. -Korzystanie z Internetu, encyklopedii multimedialnych (np. przygotowanie sprawdzianów, kartkówek). -Przygotowanie materiałów i przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera. -Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. W trakcie stażu -Teczka stażysty -Płyta z zapisem elektronicznym 6 ust.2 pkt.3 III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów 1. Poznawanie środowiska uczniów. -Rozmowy z uczniami, pedagogiem szkolnym, nauczycielami, rodzicami, wychowawcami. W trakcie stażu -Notatki z przeprowadzonych rozmów. 2. Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowanków. -Udział w szkoleniach. -Lektura pedagogiczna i psychologiczna. Na bieżąco -Zaświadczenia. –Notatki z przeczytanej literatury. 3. Współpraca z Samorządem Szkolnym i innymi organizacjami działającymi w szkole. -Rozmowa z uczniami, opiekunem Samorządu Szkolnego. -Pomoc w przygotowywaniu i sprawowanie opieki podczas imprez i uroczystości szkolnych. W trakcie stażu -Notatki z przeprowadzonych imprez i uroczystości 4. Opracowanie priorytetów programu wychowawczego. -Opracowanie celów i zadań dotyczących rozwijania różnych form współpracy ze środowiskiem uczniów oraz rozwiązywania problemów wychowawczych. wrzesień 2009 r. -Program wychowawczy § 6 ust.2 pkt.4 IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć obserwowanych i prowadzonych. -Opracowanie harmonogramu zajęć obserwowanych i prowadzonych. październik 2009 r. -Karta hospitacji, karta obserwacji 2. Sformułowanie wniosków pohospitacyjnych. -Formułowanie wskazówek do dalszej pracy Na bieżąco. -Karta hospitacji, karta obserwacji 3. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron. -Autorefleksja. -Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji. Na bieżąco. -Samoocena i wnioski do dalszej pracy. -Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Opracowała Iwona Gajowniczek-Aftyka Wyświetleń: 5522
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |