Katalog Renata Kudłaszyk, 2010-05-19 Tarnowo Podgórne Plastyka, Konspekty Scenariusz lekcji plastyki w klasie 4. W krainie wiecznego słońca (dwie jednostki lekcyjne).Opracowała: Renata Kudłaszyk Temat: W krainie wiecznego słońca ( na dwie jednostki lekcyjne). Zagadnienie plastyczne: sztuka starożytnego Egiptu Cele lekcji: Uczeń: -Poznaje najważniejsze zabytki architektury egipskiej: piramidy, świątynie, -Szuka odpowiedzi na pytania o charakter tych budowli i sposób budowania, -Wie co to jest kanon i jakie są zasady wznoszenia świątyń egipskich, -Potrafi wyjaśnić pojęcia związane z architekturą Egiptu, -Zna pojęcia: faraon, sarkofag, pylony, piramida, Cheops, -Rozróżnia relief i rzeźbę (na przykładzie rzeźby egipskiej), -Rozpoznaje wizerunki dostojników, kapłanów i zwykłych ludzi, -Sięga do źródeł i poszerza wiadomości na temat starożytnego Egiptu, -Wykonuje rzeźbę lub relief w plastelinie z uwzględnieniem zasad sztuki egipskiej, doskonaląc swą staranność wykonania, -Rozwija wyobraźnię pisząc krótkie opowiadanie o podróży w czasie. Środki dydaktyczne: podręcznik Lubię tworzyć Wyd. MAC Edukacja, albumy,książki np. Cuda świata, Antyczny świat, Odkrycia młodych, foliogramy, wiadomości i zdjęcia znalezione w internecie. Metody: pogadanka, praca z tekstem, referowanie przydzielonych tematów – nauczyciel jako narrator Forma pracy: zespołowa z podziałem na grupy oraz indywidualna. Przebieg lekcji: PIERWSZA JEDNOSTKA LEKCYJNA 1)Wprowadzenie: Tym razem czeka nas podróż w starożytność, w czasy magicznych, tajemniczych budowli. Przeniesiemy się na kontynent afrykański – do Egiptu – krainy faraonów. 2)Podanie tematu: Podróż druga – W krainie wiecznego słońca. Przedstawienie miejsca wycieczki, krótki opis. 3)Architektura starożytnego Egiptu: Oglądanie z dziećmi ilustracji przedstawiających Wielką piramidę Cheopsa. Prezentacja materiałów przygotowanych przez chętnych uczniów. Rozmowa o piramidach, ich charakterze, przeznaczeniu, sposobie wznoszenia – wyszukiwanie brakujących informacji w podręczniku ucznia. Wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia kanon (metoda przedstawiania, w tym wypadku budowli, w ten sam sposób tzn. poszczególne elementy budowli następują po sobie w określonym porządku).Zapoznanie z kanonem świątyni i omówienie elementów budowli – praca w parach (z podręcznikiem). Wprowadzenie do rzeźby starożytnego Egiptu: Co to jest rzeźba, jakie rzeźby stały u wejścia do świątyni, ich rozmiary, kogo i w jaki sposób przedstawiano. Na czym polegał kanon w rzeźbie egipskiej. Podsumowanie: poprzez kanon określano pozycję społeczną zmarłego. Wprowadzenie pojęcia: Płaskorzeźba(relief) – technika rzeźbienia na płaszczyźnie, sposoby jej tworzenia (relief wgłębny, wyżłobiony tworzono tylko w starożytnym Egipcie). Kanon postaci (pozycja stojąca z jedną nogą lekko wysuniętą do przodu, głowa z profilu, oko patrzące na wprost, tors frontalnie, dłonie wzdłuż ciała, nogi bokiem). Uczniowie próbują przyjąć pozycję zgodną z kanonem rzeźby egipskiej. Hieroglify – pismo obrazkowe malowane czarnym lub czerwonym atramentem na papirusie, odłamkach kamienia, lub glinianych skorupkach. 4)Kącik niesamowitości: poznanie ciekawostek związanych ze zwyczajem mumifikowania zwłok oraz innych.. 5)W domu - w celu utrwalenia wiadomości - należy sporządzić notatkę według pytań z podręcznika. (zapis tego polecenia na tablicy i w zeszytach) Zapowiedź kontynuacji pracy - w sposób twórczy na następnej lekcji. Oprócz wiedzy i ilustracji przedstawiających sztukę egipską potrzebna będzie: plastelina, podkładka lub gazety, mały blok, patyczek- wykałaczka lub zapałka. (- zapis w zeszytach) 6)Zakończenie lekcji.Pożegnanie. DRUGA JEDNOSTKA LEKCYJNA 1)Po czynnościach organizacyjnych (powitanie, zapis w dzienniku, rozpakowanie się uczniów) następuje przypomnienie wiadomości. Nauczyciel zadaje pytania – uczniowie zgłaszają się i odpowiadają. Najbardziej aktywni otrzymują plusy (za 4 szt. jest ocena bardzo dobra). 2)Sprawdzenie zadania domowego – wykonane to plus, brak zad. to minus (za 4 szt. ocena ndst). 3)Omówienie pracy twórczej: Za pomocą plasteliny wykonać wybrane elementy sztuki egipskiej np. rzeźbę piramidy, Sfinksa, relief faraona,tabliczki z hieroglifami itp. Istotna jest zgodność z kanonem,podobieństwo do oryginałów, staranność wykonania i wkład pracy. Jedną dużą lub kilka mniejszych prac należy umieścić na czystej kartce i podpisać się. 4)Jeśli ktoś skończy szybciej niż inni i zostanie mu wolny czas – może już na lekcji przystąpić do ostatniego zadania w tej podróży, czyli ułożenia krótkiej zabawy rysunkowej -droga do skarbu i opisania wymyślonej przez siebie wyprawy do nienaruszonego grobowca. N-l może też przygotować karty pracy np.z przygotowaną krzyżówką na temat omówionej sztuki egipskiej. 5)Uczniowie pracują, n- l podchodzi podpowiada, ewentualnie podpowiada lub koryguje. Po ukończeniu prac następuje ocena i podsumowanie, następnie porządkowanie stolików i zakończenie lekcji. Wyświetleń: 5288
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |