Katalog Renata Kudłaszyk, 2010-05-19 Tarnowo Podgórne Muzyka, Konspekty Konspekt lekcji muzyki w klasie V. Tworzymy rondo.Opracowała: Renata Kudłaszyk Temat: Tworzymy rondo. Cele lekcji. Uczeń: -rozpoznaje formę ronda w słuchanych utworach, potrafi zapisać literami schemat budowy ronda, -rozróżnia kontrastujące części, wskazuje i nazywa je, -wymienia znane utwory muzyki artystycznej w formie ronda, -układa rytmy i melodie do wyliczanek, przysłów oraz własne kompozycje rytmiczne w formie ABA i ronda, -zgodnie i odpowiedzialnie współpracuje w grupie, -cieszy się z własnego muzykowania i kulturalnie słucha prezentacji innych grup. Środki dydaktyczne:instrumenty perkusyjne, nagranie utworów ”Dla Elizy” L.van Beethovena, Rondo G-dur” W.A.Mozarta (lub pianino i nuty). Metody (formy aktywności): tworzenie i prezentacja fragmentów rytmicznych przygotowanych w grupach, śpiew, słuchanie, pogadanka Przebieg lekcji: 1)Muzyczne powitanie (chętny uczeń proponuje, a klasa wraz z nauczycielem powtarza – odpowiadając na powitanie śpiewem, recytacją lub tańcem) 2)Zabawy muzyczne = ćwiczenia emisyjne, oddechowe, kształtujące poczucie rytmu oraz umiejętność powtarzania krótkich układów rytmicznych. 3)Przypomnienie wiadomości z klasy IV o formie ronda i jego budowie(pogadanka). Uczniowie proponują różne sposoby wykonania, rodzaje ronda np. melodyczne, rytmiczne, wg grup instrumentów na jakich będzie wykonane, recytowane itd. 4)Nauczyciel podsumowując to wprowadzenie - zapisuje temat lekcji, a gdy uczniowie przepisują - zaznacza ich obecność w dzienniku. 5)Podział klasy na grupy, wybór instrumentów perkusyjnych i przygotowanie ronda rytmicznego wg własnej koncepcji grupy. (czas na pracę: kilka minut). 6)Grupy kolejno prezentują swoje pomysły. Nauczyciel nagradza pracę na lekcji plusami ( zebranie 4 plusów daje uczniowi ocenę bardzo dobrą za aktywność). 7)Krótkie podsumowanie w celu utrwalenia wiadomości i przygotowania do słuchania muzyki. Wysłuchanie fragmentu znanego dzieciom utworu ”Dla Elizy” L.van Beethovena. Uczniowie podczas ponownego słuchania, wskazują charakterystyczne, kolejne części ronda. Uczniowie rysują w zeszytach wzór graficzny przebiegu utworu. 8)Wysłuchanie kolejnego przykładu ronda. N-l odtwarza z płyty CD „Rondo G-dur” W.A.Mozarta. Uczniowie słuchają. Krótka rozmowa o utworze. N-l omawia zadanie do wykonania- podczas ponownej prezentacji utworu należy określić i zapisać w zeszytach jakie jest tempo i charakter refrenu oraz 2 epizodów. Po wysłuchaniu kilkoro uczniów odczytuje swoje propozycje, następuje porównanie i podsumowanie wiadomości o rondzie muzycznym. 9)Wspólne zaśpiewanie wybranej piosenki z dyskretnym akompaniamentem perkusyjnym tworzonym indywidualnie, tylko przez chętnych - spontanicznie w trakcie śpiewu. 10)Na koniec muzyczne pożegnanie zaproponowane przez kolejnego chętnego ucznia. Wyświetleń: 4026
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |