AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Sędrowska, 2010-05-19
Baranowo

Język polski, Scenariusze

O nieprawdopodobieństwach w baśni „O Waligórze i Wyrwidębie”. Scenariusz lekcji w klasie IV.

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IV

Temat: O nieprawdopodobieństwach w baśni „O Waligórze
i Wyrwidębie”.


Cele: uczeń:
- poznaje treść baśni, potrafi ją streścić,
- rozpoznaje bohaterów, umie wskazać cechy, jakimi się odznaczają,
- umie odnaleźć fragm. charakteryzujące bohaterów,
- poznaje pojęcie baśni i jej cechy,
- wskazuje elementy i wydarzenia fantastyczne,
- ćwiczy umiejętność korzystania ze słownika,
- doskonali umiejętność poprawnej wypowiedzi,
- wie, czym jest reklama, umie zredagować reklamę,
- potrafi zredagować kilkuzdaniową wypowiedź- ocenić treść baśni.


Metody i formy pracy: praca z tekstem, pogadanka, burza mózgów, praca ze słownikiem, elementy pracy ćwiczeniowej, praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne: podręcznik, słownik terminów literackich, karty pracy, paski kolorowego papieru, karteczki- „zaczarowane trzewiki”.


Przebieg lekcji

1. Powitanie. Wprowadzenie do lekcji:
- sprawdzenie pracy domowej (uczniowie mieli w domu przeczytać baśń „O Waligórze i Wyrwidębie”),
- zapoznanie z celami lekcji
- zapisanie tematu na tablicy.

2. Zaangażowanie uczniów:
- przedstawienie- streszczenie treści baśni (jeden lub dwoje uczniów opowiada tekst),
- swobodna pogadanka na temat poznanej baśni, wskazanie bohaterów tekstu (kartki imion tytułowych bohaterów nauczyciel przyczepia na tablicy, a uczniom rozdaje karty pracy do uzupełnienia),
- wskazywanie cech, jakimi odznaczali się tytułowi bohaterowie:



WALIGÓRA I WYRWIDĄB
TO
BOHATEROWIE (czego?) ...............................

Waligóra: Wyrwidąb:
(jakie posiadali cechy?)
.................. ..................
.................. ..................
.................. ..................
( jak zachowywali się wobec siebie?)
.................. ..................
.................. ..................


3. Praca tekstem- charakteryzowanie bohaterów, cytowanie fragm. baśni dotyczących zachowania bohaterów.


4. Praca ze słownikiem- zapoznanie z pojęciem baśni:
- dwoje uczniów wyszukuje w słowniku wyjaśnienie pojęcia baśni, po czym jeden z nich głośno odczytuje treść,
- zapisanie w zeszytach kilku informacji na temat cech gatunkowych baśni nauczyciel nadmienia, iż to pojęcie będzie dominowało przez najbliższych kilka lekcji, na których uczniowie poznają jeszcze inne baśni),
- swobodna wypowiedź na temat elementów i wydarzeń fantastycznych w baśni, wyszukiwanie ich w tekście,
- wskazanie na szczególny element magiczny w baśni, po czym prowadzący zajęcia, rozdaje uczniom przygotowane wcześniej „trzewiki”,
- wklejenie do zeszytów rozdanych kartek- bucików, po czym uczniowie mają napisać „reklamę wielkiej mocy i magii” niniejszych „eksponatów”.
- prezentacja napisanych reklam na forum klasy.


5. Podsumowanie lekcji. Swobodna pogadanka na temat poznanej baśni.
Pytania:
1) czy podobała się baśń wszystkim, jeśli tak, to dlaczego?
2) co najbardziej podobało się w baśni?
3) czy takie teksty powinni czytać uczniowie, co mogą zyskać poprzez poznanie takich tekstów?


6. Zadanie domowe:
Którym z bohaterów chciałbym/ chciałabym być i jak
wykorzystałbym/abym swoją moc?

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4096


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 4