Katalog

Stanisława Łazik, 2010-05-17
Wołów

Matematyka, Scenariusze

Scenariusze lekcji. KSZTAŁOWANIA POJĘĆ MATAMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH.

- n +

EDUKACJA MATEMATYCZNA

TEMAT : KSZTAŁOWANIA POJĘĆ MATAMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
ADRESAT- DZIECI 5- letnie
TEMAT : „Niezwykłe przygody Krasnala z długą brodą ”.

CELE OPRACYJNE:
Dziecko:
1. potrafi podzielić elementy na zbiory i nazwać je,
2. przelicza liczbę elementów w danym zbiorze i opisuje ją cyfrą,
3. liczy w zakresie od 1 do 4, posługuje się liczebnikami głównymi,
4. umie uważnie słuchać treści opowiadania i odpowiedzieć na pytania N.
5. zna pojęcia mały, średni, większy i umie właściwie się nimi posługiwać,
6. potrafi poczekać na swoją kolei, odpowiada całym zdaniem,
7. samodzielnie dobiera owoce drzew do liści.

Metody : praktyczna – zadań do wykonania , aktywizująca – poszukiwanie rozwiązań.
Formy : praca z całą grupą, praca indywidualna.

Środki Edukacyjne - materiał przyrodniczy : liście, kasztany, żołędzie, owoce, warzywa, napisy do czytania globalnego( owoce, warzywa), płyta CD, kartki z zadaniem dla dzieci do wykonania, koperty w których znajdują się jesienne liście, cyfry od 1-4 , klej.








Przebieg zajęcia:
1. Przygoda Krasnala z długą brodą – umie uważnie słuchać treści bajki i odpowiedzieć na pytania N.
Bajka:
Pewnego jesiennego dnia , gdy słońce wysoko wędrowało po niebie leśną dróżką szedł Krasnal z długą brodą aż po pas. Niósł wielki kosz pełen jesiennych skarbów, które zebrał w swym ogrodzie. Wiatr leciutko kołysał koronami drzew. Krasnal rozglądał się na boki – to w lewo to w prawo podziwiając kolory jesieni. Krople deszczu niczym małe perełki skrzyły się na kolorowych liściach. Krasnala tak bardzo urzekły jesienne drzewa, że nie zauważył leżącego na dróżce pnia drzewa. Potknął się i upadł. Przewracając się upuścił swój kosz na ziemię. Wszystkie jesienne, zebrane w sadzie i ogrodzie skarby małego wysypały się na leśną ścieżkę.
- OJEJ ! - wykrzyknął krasnal
- Co Ja teraz zrobię ? – powiedział zmartwiony krasnal.
Nauczyciel - Czy pomożemy krasnalowi ? ; Jakie skarby niósł krasnal w koszu? Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela, dz. dostrzegają różnice między przedmiotami, tworzą zbiory ze względu na jedną cechę - przeznaczenia; przeliczają liczbę elementów w zbiorze i określają je cyfrą . ( Opowiadanie ułożone przez N.).
2. Zabawa ruchowa przy piosence „ Jesienna zabawa”- dz. umie bawię się przy muzyce, rytmiczne wyklaskuje refren piosenki, dzi4ci bawią się w kołeczkach dwuosobowych

Piosenka:
I
Jesienna pogoda pada deszcz parasol swój na spacer weź,
jesienna pogoda lata szkoda, które odeszło gdzieś,

kap, kap, kap deszcz z nieba pada,
kap, kap, kap szkoda, że nie oranżada. (bis).

II
Jesienny wicherek listki zwiał,
w prawo i w lewo raz i dwa,
jesienny wicherek ma rowerek,
którym pojechał w świat.

Podczas zwrotek dzieci tańczą walczyka w parach, na słowa kap ,kap, kap dzieci zatrzymują się klaszczą w swoje ręce a następnie w ręce kolegi z pary.

3. „Kolorowe liście” – dz. zna pojęcia : duży , średni, mały i potrafi je właściwie stosować, porównuje ilościowo liczbę liści, określa je cyfrą.
4. Opowieść ruchowa „ Jesienny wicherek” – dz. naśladuje gestem i ruchem ciała opowiadanie N. Nagrany utwór Vivaldiego
5. „Jesienne zabawy” - dzieci otrzymują zadanie do samodzielnego wykonania. Na stolikach dla każdego dziecka w kopertach, znajdują się liści zebrane wspólnie z dziećmi w parku oraz cyfry od 1 do 4 zadanie dzieci polega na wybraniu liści z tego samego drzewa i umieszczenie ich w wazonach przyklejonych na kartkach , pod wazonami przyklejamy cyfrę odpowiadającą liczbie liści - dz. samodzielnie dokonuje podziału na zbiory i opisuje je cyfrą.
6. Nauczyciel sprawdza zadanie i dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.



Autor konspektu : Stanisława Łazik




Wyświetleń: 1266


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.