AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Tomasz Kaliwoda, 2010-05-17
Głubczyce

Historia, Konspekty

Arabowie we wczesnym średniowieczu. Konspekt lekcji historii.

- n +

Karta obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela kontraktowego
mgr Tomasz


Temat:

Arabowie we wczesnym średniowieczu.


1. Cele

Po skończonej lekcji uczeń:
- ma niezbędny zasób wiedzy na temat życia i działalności Mahometa
- zna podstawowe zasady islamu i główne osiągnięcia kultury arabskiej w okresie średniowiecza
- wskazuje na mapie historycznej Półwysep Arabski oraz zasięg imperium arabskiego w VIII w.
- doskonali znajomość pojęć: islam, muzułmanie, Koran, Sunna
- odnosi się z szacunkiem do osiągnięć kultury arabskiej w okresie wczesnego średniowiecza.



2. Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń pamięta:
- pojęcia: Koran, Sunna, islam, muzułmanin, meczet, szyita, sunnita, dżihad, kalif
- postać Mahometa, imię boga wyznawców islamu, zasady islamu
- daty: 570r, 610r, 622r,

Uczeń rozumie:
- wyżej wymienione pojęcia
- jak warunki naturalne Półwyspu Arabskiego wpłynęły na warunki życia i zajęcia ludności
- w jaki sposób rozwijała się religia muzułmanów
- wkład Arabów w rozwój cywilizacji

Uczeń potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji
- wskazać Półwysep Arabski, Mekkę, Medynę
- scharakteryzować religię stworzoną przez Mahometa
- scharakteryzować kulturę Arabów i ocenić jej wkład w rozwój cywilizacji


3. Etapy lekcji:


I. Wprowadzenie

1. Nauczyciel przy pomocy rozmowy nauczającej omawia położenie i warunki naturalne na półwyspie arabskim
2. Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie zastanawiają się jak środowisko naturalne wpłynęło na warunki życia i zajęcia mieszkańców półwyspu


II. Rozwinięcie

1. Nauczyciel przy pomocy wykładu omawia postać Mahometa i jego wpływ na rozwój nowej religii
- informacje dotyczące Mahometa
- informacje dotyczące początków i rozwoju religii
- informacje dotyczące jednoczenia i rozwoju państwa arabskiego





2. Nauczyciel zadaje uczniom zadanie, aby odszukali w tekście podręcznika zagadnienia dotyczących islamu:
• Co oznacza termin - islam
• Co oznacza termin – muzułmanin
• Kim jest Allah
• Kim jest człowiek według wiary muzułmanów
• Czym jest i co zawiera - Koran
• Czym jest – Sunna
• podstawy życia muzułmanów – 5 filarów
• czym jest – dżihad
Uczniowie prezentują efekty pracy.
Nauczyciel na koniec zadaje pytanie: czy religia miała wpływ na rozwój państwa arabskiego?


III. Zakończenie

1. Nauczyciel przedstawia sytuację w państwie po śmierci Mahometa w 632 r.
2. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia kolejne etapy i terytoria podbite przez Arabów.


IV. Zadanie domowe:
Scharakteryzuj w jaki sposób następował rozwój kultury arabskiej. Wymień elementy kultury jakie Arabowie przejęli od innych narodów.



Metody i formy pracy z uczniem:
Pogadanka, opowiadanie, praca z mapą, praca z podręcznikiem.

6.Środki dydaktyczne:
Podręcznik, mapa,

7.Spostrzeżenia i uwagi:

..............................................
......................................
..............................................



..................................................................

Imię i nazwisko nauczyciela obserwującego zajęcia
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3518


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.