Katalog

Ewa Bochnowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Elementy pogody - prognoza" - scenariusz zajęć zintegrowanych.

- n +

Cele:
  • Uporządkowanie wiadomości o poszczególnych elementach pogody,
  • Poznanie znaczenia prognozy pogody dla ludzi różnych zawodów,
  • Kształtowanie umiejętności określania pogody za pomocą umownych znaków.
Forma: indywidualna, zbiorowa, grupowa, jednolita, zróżnicowana
Metody: rozmowa, pokaz, praktyczne działanie.

Przebieg zajęć:

1. Zapoznanie z tematem w oparciu o rozwiązanie krzyżówki:

12-ta w dzień, lub jeden z kierunków geograficznych,     POŁUDNIE
12 miesięcy to   ROK
ostatni miesiąc w roku     GRUDZIEŃ
przyrząd do wyznaczania kierunków geograficznych   KOMPAS
10-ty miesiąc rokuPAŹDZIERNIK
zaczyna się 21 grudniaZIMA


Odczytanie hasła - POGODA

2. Rozmowa na temat "co rozumiemy pod pojęciem pogoda, jak najczęściej bywa określana"

3. Obejrzenie audycji (na wideo) pt.. "Pogoda"

4. Wymienianie elementów pogody, omówienie znaków za pomocą których się je oznacza.

5. Wyjaśnienie pojęcia "prognoza pogody" i omówienie jej znaczenia
  • Omówienie map pogody
  • Odpowiedź na pytanie "Jak będzie się nazywała informacja o tym jaka pogoda będzie jutro, za tydzień"
  • Odczytanie definicji "Prognoza pogody"
6. Obejrzenie komunikatu nagranego na taśmę wideo z poprzedniego dnia
  • Jakie informacje zawierał komunikat?
  • Czy prognoza się sprawdziła?
  • Dla kogo szczególnie ważna jest prognoza?
  • Jakie znaczenie ma dla nas prognoza pogody?
7. Ćwiczenia śródlekcyjne: uczniowie dobierają się parami i stają obok siebie. Jedna osoba jest wiatrem, druga drzewem. Wiatr dmucha na drzewo z różną siłą, a drzewo porusza się w zależności od siły wiatru.

8. Powtórzenie wiadomości o elementach pogody.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 zespoły. Każdy zespół otrzymuje planszę z mapą Polski.
  • I grupa - na odczytać prognozę przedstawioną na mapie,
  • II grupa ma wkleić znaki zgodnie z podaną na kartce instrukcją np. na północy słonecznie, na zachodzie częściowe zachmurzenie i silny wiatr itp.
  • III grupa ma zaproponować pogodę dla Sanoka, Warszawy i Szczecina (nakleić na mapie otrzymane w kopercie znaki)
  • Prezentacja wykonanych zadań przez jednego ucznia z grupy.

Opracowanie: Ewa Bochnowska

Wyświetleń: 15119


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.