Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Anna Pająk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Uczymy się pracy w grupie" - konspekt lekcji wychowawczej w szkole podstawowej.

- n +

Przedstawiam Ci propozycję scenariusza lekcji wychowawczej, kształcącej umiejętność efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie. Lekcja została przeprowadzona w szkole średniej. Może ona stanowić element w bloku zajęć integrujących zespół klasowy. Niewątpliwą zaletą tej lekcji jest pobudzanie różnych form aktywności ucznia, co wymaga z kolei od nauczyciela dużego talentu organizacyjnego.
  • Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła średnia
  • Czas: jedna jednostka lekcyjna
  • Cele:
    Uczeń:
    • analizuje sytuację i formułuje wnioski
    • rozumie zasady pracy w grupie
    • integruje się z zespołem klasowym
  • Metody: zabawa dydaktyczna, burza mózgów
  • Formy: praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna
  • Środki dydaktyczne: papier, mazaki, 3 świeczki z podstawkami, zapałki, magnesy, plansza z zasadami burzy mózgów, karty pracy - ankieta
  • Przebieg lekcji
I. Zabawa dydaktyczna - "Razem czy osobno"
  • Przed zaplanowanymi zajęciami poinformuj dyskretnie trzy osoby z klasy, że w zabawie, która będzie miała miejsce na lekcji będą pełnić rolę "przeszkadzaczy". Ich zadanie będzie polegało na atakowaniu lidera każdej grupy, a później całej grupy i zgaszeniu im palącej się świecy. Zapoznaj "przeszkadzaczy" z trasą i przydziel im stanowiska na tej trasie.
  • Zapoznaj wszystkich uczniów z trasą.
  • Podziel klasę na trzy grupy i poproś, aby wybrała lidera grupy.
  • Przydziel każdemu liderowi zapaloną świecę.
  • Zadaniem każdego lidera jest przejście wyznaczoną trasą z zapaloną świecą. Jest to mało prawdopodobne, gdyż liderzy nie wiedzą o "przeszkadzaczach".
  • Poproś, aby trasę w następnej kolejności przeszedł lider wraz ze swoją grupą. Celem grupy jest dotarcie do mety z zapaloną świecą (większości się to udaje).
II. Analiza sytuacji w klasie
  • Sprowokuj dyskusję w klasie pytając:
    1. Dlaczego liderowi nie udało się dojść do mety z zapaloną świecą podczas pierwszego przemarszu?
    2. Jaki element zadecydował o sukcesie za drugim razem?
  • Podziel klasę na 5 grup. Przydziel grupom arkusz papieru, mazak. Umieść na tablicy planszę z zasadami burzy mózgów i poproś, aby każda grupa sporządziła listę czynników decydujących o powodzeniu pracy w grupie.
  • Po 10 minutach poproś przedstawicieli grup o prezentację arkuszy z wypisanymi czynnikami decydującymi o sukcesie pracy w grupie.
  • Wypisz na oddzielnym arkuszu te czynniki, które powtórzyły się we wszystkich grupach i wspólnie z całym zespołem ustalcie hierarchię ich ważności (np. przydzielając punkty od 1 do 6)
III. Ewaluacja
  • Poproś uczniów o wypełnienie następującej ankiety: - karta pracy nr 1.
KARTA PRACY NR 1.

Zaznacz znakiem x, jak oceniasz dzisiejszą lekcję:

Pytania
  • Czy lubisz pracować w grupie? Tak ... Nie ... Jest mi to obojętne ...
  • Czy byłeś zaangażowany? Tak ... Nie ... Trochę byłem ...
  • Jak się czułeś na lekcji? Dobrze ... Źle ... Nie wiem ...

Opracowanie: Anna Pająk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8125
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014