Katalog Jolanta Hołubowska, 2010-05-17 Katowice Lekcja wychowawcza, Scenariusze „Emocje – jak sobie z nimi radzić?” Scenariusz lekcji wychowawczej.„Emocje – jak sobie z nimi radzić?” Scenariusz lekcji wychowawczej Lekcja ma na celu przede wszystkim uzmysłowienie uczniom, że emocje negatywne, a przede wszystkim ich nagromadzenie w człowieku, może być destrukcyjne. Ważna jest umiejętność uświadomienia sobie jakie emocje nami kierują, dlaczego i jak sobie z nimi radzić. Cele: 1). Nauczenie rozróżniania, nazywania i okazywania emocji, 2). Nauka panowania nad emocjami negatywnymi jako wstęp do dobrej komunikacji między ludźmi. Metody: - burza mózgów, - mapka słowna, - pogadanka, Formy pracy: - praca całą klasą, - praca w grupkach, Materiały: - kartki A3, - długopisy, - tablica, kreda, Przebieg lekcji: 1). Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji, 2). Wyjaśnienie uczniom celu lekcji. 3). Burza mózgów - jakie znamy emocje pozytywne i negatywne? Zapisujemy je w formie mapki słownej na tablicy, 4). Pogadanka - w jaki sposób rozpoznajemy jakie emocje dominują w osobie, z którą właśnie przebywamy czy prowadzimy rozmowę? (mimika twarzy, zachowanie, reakcje, gesty, sposób rozmawiania.) 5). Wypisujemy na tablicy nazwy emocji i opisujemy ich cechy charakterystyczne. 6). Dzielimy klasę na grupki 2 lub 3 osobowe. Każda z grup losuje kartkę z nazwą jednej emocji pozytywnej i jednej negatywnej. Uczniowie mają za zadanie przygotować dwie krótkie scenki, w których będą przedstawiać wylosowane emocje. Reszta uczniów zgaduje, która z emocji jest właśnie przedstawiana. * Jeśli chcemy podwyższyć stopień trudności, uczniowie mogą przygotować scenki bez słów i samą mimiką twarzy czy gestami przedstawić emocje, które wylosowali. 7). Pogadanka - w jaki sposób emocje przeszkadzają, a w jaki sposób pomagają w codziennym życiu. Jak radzić sobie i jak panować nad emocjami negatywnymi, które przeszkadzają w dobrej komunikacji między ludźmi? 8). W podsumowaniu wyliczamy, które emocje dominują w życiu, które są najsilniejsze i których należy unikać. Opracowanie: Jolanta Hołubowska Wyświetleń: 5286
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |