Katalog

Jolanta Hołubowska, 2010-05-17
Katowice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

„Emocje – jak sobie z nimi radzić?” Scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +

„Emocje – jak sobie z nimi radzić?”
Scenariusz lekcji wychowawczej

Lekcja ma na celu przede wszystkim uzmysłowienie uczniom, że emocje negatywne, a przede wszystkim ich nagromadzenie w człowieku, może być destrukcyjne. Ważna jest umiejętność uświadomienia sobie jakie emocje nami kierują, dlaczego i jak sobie z nimi radzić.

Cele:
1). Nauczenie rozróżniania, nazywania i okazywania emocji,
2). Nauka panowania nad emocjami negatywnymi jako wstęp do dobrej komunikacji między ludźmi.

Metody:
- burza mózgów,
- mapka słowna,
- pogadanka,

Formy pracy:
- praca całą klasą,
- praca w grupkach,

Materiały:
- kartki A3,
- długopisy,
- tablica, kreda,

Przebieg lekcji:

1). Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji,
2). Wyjaśnienie uczniom celu lekcji.
3). Burza mózgów - jakie znamy emocje pozytywne i negatywne? Zapisujemy je w formie mapki słownej na tablicy,
4). Pogadanka - w jaki sposób rozpoznajemy jakie emocje dominują w osobie, z którą właśnie przebywamy czy prowadzimy rozmowę? (mimika twarzy, zachowanie, reakcje, gesty, sposób rozmawiania.)
5). Wypisujemy na tablicy nazwy emocji i opisujemy ich cechy charakterystyczne.
6). Dzielimy klasę na grupki 2 lub 3 osobowe. Każda z grup losuje kartkę z nazwą jednej emocji pozytywnej i jednej negatywnej. Uczniowie mają za zadanie przygotować dwie krótkie scenki, w których będą przedstawiać wylosowane emocje. Reszta uczniów zgaduje, która z emocji jest właśnie przedstawiana.
* Jeśli chcemy podwyższyć stopień trudności, uczniowie mogą przygotować scenki bez słów i samą mimiką twarzy czy gestami przedstawić emocje, które wylosowali.
7). Pogadanka - w jaki sposób emocje przeszkadzają, a w jaki sposób pomagają w codziennym życiu. Jak radzić sobie i jak panować nad emocjami negatywnymi, które przeszkadzają w dobrej komunikacji między ludźmi?
8). W podsumowaniu wyliczamy, które emocje dominują w życiu, które są najsilniejsze i których należy unikać.

Opracowanie: Jolanta Hołubowska
Wyświetleń: 5286


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.