Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Teresa Brończyk, 2010-05-12
Kalisz Pomorski

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć świetlicowych

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Klasa IV
Opracowała: Teresa Brończyk
Temat: Rozrywki umysłowe
CELE: uczeń potrafi:
• myśleć twórczo
• wyrazić ekspresję twórczą za pomocą rysunku
• skojarzyć pewne cechy z danym obiektem
• współpracować w grupie
METODY I FORMY PRACY:
1) praca z całą grupą - słoneczko
2) praca w grupach – burza mózgów
3) praca indywidualna

POMOCE: kartki z rozpoczętym rysunkiem, kredki, arkusze papieru, kartki samoprzylepne,.
I.WSTĘP
1. Pogadanka nawiązująca do tematu zajęć.
2. Przygotowanie pomocy.
II.ROZWINIĘCIE
1. Zostań malarzem
Uczniowie otrzymują dwie kartki z niedokończonymi rysunkami. Na pierwszej kartce malarz rozpoczął rysunek i go nie dokończył, zadaniem uczniów jest stworzenie własnego dzieła na bazie już istniejących elementów. Druga kartka zawiera 10 kół o tej samej średnicy. Zadaniem uczniów jest stworzenie 10-ciu różnych obrazów.
2. Burza pytań
Wybieramy jedną osobę z grupy, podajemy jej nazwę obiektu np. szkoła, komputer, krzesło. Pozostałe osoby metodą pytań próbują odgadnąć nazwę nieznanego obiektu.
3. Naiwne pytania
• Jak pokroić tort bez noża?
• Zgubiłeś klucz. Jak wejść do domu?
• Jak uprasować spodnie bez żelazka?
Uczniowie udzielają odpowiedzi w sposób twórczy.
PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA – wykonanie kilka ćwiczeń ruchowych
4. Bezludna wyspa
Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda grupa wciela się w rozbitków, którzy uratowali się z tonącego statku i przebywają teraz na bezludnej wyspie. Ze statku uratowała się skrzynia, w której znajdują się butelki i sznurek. Zadaniem grupy jest opracowanie wariantu przeżycia na bezludnej wyspie lub ucieczki z niej wykorzystując skrzynię i rzeczy w niej pozostawione.
Uczniowie dostrzegają, że nie ma sytuacji bez wyjścia.
5. Inwentarz potrzeb
Wymieniamy dowolny obiekt np. szkoła, dom, kolega, a następnie uczniowie określają potrzeby, jakie chcemy, aby wyróżniony obiekt czy człowiek spełniał, by był idealny – w formie słoneczka.
III. PODSUMOWANIE
Która z zabaw podobała Wam się najbardziej? Jak oceniacie dzisiejsze zajęcia? Ewaluacja zajęć – zaznaczanie przez uczniów kolorem zielonym zadowolenia, a kolorem czerwonym dezaprobaty.
Ocena: wyróżnienie najciekawszych prac rysunkowych oraz uczniów, którzy wykazali się najbardziej twórczym myśleniem.












KONSPEKT LEKCJI
Klasa IV Data …………………
Temat: Rozrywki umysłowe
CELE: uczeń potrafi:
• twórczo i logicznie myśleć, odpowiednio kojarzyć cechy i właściwości różnych przedmiotów
• samodzielnie napisać krótkie opowiadanie tworzące logiczną całość
• uczeń zna popularne polskie przysłowia
• potrafi współpracować w grupie

METODY I FORMY PRACY:
1) praca z całą klasą – scenki, słoneczko
2) praca indywidualna – tworzenie opowiadania
POMOCE: kartki z przysłowiami, kartka z wyrazami, kartki samoprzylepne,.
I. WSTĘP
1. Pogadanka nawiązująca do tematu lekcji.
2. Przygotowanie środków dydaktycznych.
II.ROZWINIĘCIE
1. Przysłowia
Wybrani uczniowie otrzymują kartkę z przysłowiem i za pomocą scenek lub rysunku próbują wyrazić jego treść. Zadaniem pozostałych jest prawidłowe odgadnięcie.
2. Podobieństwa
Wymieniamy 2 przedmioty np. żelazko i mleko, smalec i śnieg i szukamy podobieństw między nimi.
Np. żelazko i mleko mogą się przypalić,
smalec i śnieg mogą się roztopić,
kartka i spodnie mogą się pognieść
hotel i drzewo ……
PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA
3. Lista atrybutów
Wybieramy dowolny obiekt np. las i uzupełniamy go przymiotnikami: ciemny, gęsty, itp. – w formie słoneczka.
4. Archiwum
Pytamy uczniów o rzeczy białe, następnie białe i miękkie, następnie białe, miękkie i nadające się do jedzenia, itd.
5. Łańcuch skojarzeń.
1. Kominiarz, komin, dym, pożar, ogień, strażak, syrena, alarm, włamanie, złodziej, więzienie, policjant itd.
2. Z wyrazów : pies, rozczarowanie, ogłoszenie, dywan, park, spodnie należy stworzyć opowiadanie będące pewną całością.
Odczytanie kilku opowiadań przez chętnych uczniów.
III. PODSUMOWANIE
1. Które z zadań podobało Wam się najbardziej i dlaczego ?
2. Jak oceniacie dzisiejsze zajęcia?
Ewaluacja zajęć – zaznaczanie przez uczniów kolorem zielonym zadowolenia, a kolorem czerwonym dezaprobaty.
Ocena pracy uczniów: słowna pochwała za najciekawsze i poprawnie napisane opowiadanie oraz za aktywny udział w lekcji.





...................................................... ……………………………………
podpis opiekuna stażu podpis nauczyciela












6. Rozumowanie dedukcyjne
Uczniowie odpowiadają na pytania np. Co by było, gdyby padał złoty deszcz? Co było, gdyby ludzie nie znali mowy? Co by było, gdyby zabrakło wody? itd.
12. Przekształcanie wad w zalety
Ćwiczenie polega na dopatrzeniu się w wadach danego obiektu, zjawiska czy przedmiotu zalet.
Np. Deszczowa pogoda jest potrzebna, aby mogły rosnąć rośliny.
Twarde krzesło jest bardzo wygodne, ponieważ nie zniekształca kręgosłupa
Dobrze jest mieć stary samochód, bo nikt go nie ukradnie.
13. Ruchome zabawy twórcze: (praca w grupach)
• stworzyć i zademonstrować maszynę relaksującą
• stworzyć i zademonstrować maszynę radości
• stworzyć i zademonstrować maszynę wychowującą
Grupa po wcześniejszym przedyskutowaniu prezentuje przed wszystkimi swoją maszynę.

Zabawy ruchowe podczas zajęć intelektualnych:
• tratwa ( cała grupa musi się zmieścić na określonym arkuszu papieru)
• otwieranie drzwi ( grupa ustawia się dwójkami w zwartym szeregu i trzymając się za ramiona uniemożliwia przejście wybranej osobie)
• przejście pod pręgieżem ( wyznaczona osoba przechodzi przed wzrokiem całej grupy)



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7524
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014