Katalog Anna Woźniak, 2010-05-07 Zgierz Język polski, Scenariusze Trzy pokolenia idealistów w "Lalce" B. Prusa. Scenariusz lekcji języka polskiego.TEMAT: Trzy pokolenia idealistów w Lalce B. Prusa. CELE LEKCJI: OGÓLNE: — kształcenie sprawności pracy z tekstem; — doskonalenie umiejętności analizy i interpretacji, diagnozowania problemów, kreatywnego myślenia; — pogłębianie zdolności charakteryzowania postaci; — doskonalenie efektywności pracy w grupie. SZCZEGÓŁOWE: a) Operacyjne: Uczeń: — wyjaśnia znaczenie słów: idealizm, idealista; — wymienia trzech idealistów – bohaterów Lalki; — charakteryzuje postacie: Rzeckiego, Wokulskiego i Ochockiego; omawia rodzaje cechującego ich idealizmu; — określa przyczyny niepowodzeń bohaterów, wskazuje sposoby rozwiązania problemów; — prezentuje pogląd Prusa na idealizm w życiu społecznym i politycznym; — efektywnie współpracuje w grupie. b) Nieoperacyjne: — uwrażliwienie na istotne kwestie, podkreślenie ważnych wniosków; — przybliżenie opinii Prusa na temat postawy idealistycznej. METODY: poker kryterialny, metaplan ŚRODKI DYDAKTYCZNE: 1)Teksty lektury. 2)Słownik języka polskiego. 3)Plansze pokera kryterialnego, małe karteczki; 4)Arkusze ze schematem metaplanu. PRZEBIEG LEKCJI: I WPROWADZENIE Nauczyciel: - wymienia bohaterów, o których będzie mowa w dalszej części lekcji; - prosi o określenie, czy postacie te należy uznać za podobne, czy też za różne; Uczniowie: - odpowiadają, uzasadniając swoje twierdzenia; Nauczyciel: - określa przedmiot zajęć - podaje cele lekcji. II OPRACOWANIE TEMATU Uczniowie: - rozpoczynają pracę w trzech dużych grupach. Każda z nich ma za zadanie: • na podstawie wydarzeń powieści, zachowań bohaterów, komentarzy narratora i postaci określić cechy głównych bohaterów: Rzeckiego, Wokulskiego i Ochockiego (każdy zespół zajmuje się jedną postacią); • zapisać cechy pojedynczo na małych karteczkach; • zapisane kartki umieścić w odpowiednich miejscach na arkuszu pokera kryterialnego – w tym celu należy poprzez dyskusję i negocjację ustalić, które z wymienionych cech są najistotniejsze i mają największy wpływ na działania bohaterów (pierwszorzędne), a które mniej ważne (drugorzędne); - prezentują efekty pracy, uzasadniając swoje stanowisko nawiązaniami do konkretnych zachowań bohaterów i wydarzeń z powieści; - po omówieniu cech postaci uczniowie odpowiadają na pytanie: Co łączy przedstawionych bohaterów? – ich postawa zostaje rozpoznana jako idealizm; - uczniowie sprawdzają w słowniku i zapisują znaczenie słów: idealizm, idealista; Nauczyciel: - obserwuje pracę poszczególnych grup, śledzi zaangażowanie uczniów, analizuje ich tok myślenia; - zwraca uwagę na językową i stylistyczną poprawność wypowiedzi prezenterów; - przypomina o konieczności sporządzania notatek; - podaje temat lekcji; Uczniowie: - pracując w tych samych grupach, wypełniają plakaty metaplanu: określają, w czym tkwi przyczyna niepowodzeń każdego z analizowanych bohaterów (problem), podają stan faktyczny (Jak jest?) oraz stan, który należałoby osiągnąć (Jak powinno być?), wskazują przyczynę porażek (Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?) i wysnuwają wnioski, dokonując uogólnienia; - każda grupa przedstawia swój plakat; Nauczyciel: - zwraca uwagę na porządek wypowiedzi; - czuwa nad poprawnością merytoryczną i językową; - prosi o doprecyzowanie wniosków. III PODSUMOWANIE Uczniowie: - dokonują syntezy i podsumowania wiadomości, odpowiadając na pytania zadane przez nauczyciela: Czym różni się idealizm Rzeckiego, Wokulskiego i Ochockiego? Jaką ocenę postawy idealistycznej prezentuje Prus w "Lalce"? Nauczyciel: - prezentuje fragment wypowiedzi B. Prusa, będący końcowym wnioskiem z lekcji: Nasz idealizm ma w powieści trzy typy, cechujące się tym,że każdy z nich goni za wielkimi dziełami, a nie dba o małe, podczas gdy realista Szlangbaum wykonywając małe prace,zdobywa kraj. Rzecki jest idealistą politycznym, Ochocki naukowym, a Wokulski bardzo złożonym jako człowiek epoki przejściowej. Nauczyciel: - podsumowuje i ocenia pracę uczniów. IV WYJAŚNIENIE I ZADANIE PRACY DOMOWEJ Nauczyciel: - prosi o: 1.uporządkowanie notatek; 2.napisanie charakterystyki jednego z omówionych bohaterów(do wyboru). Opracowanie: Anna Woźniak Wyświetleń: 6897
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |