Katalog Ewa Krzaczyńska, 2010-05-07 Poniatów Lekcja wychowawcza, Scenariusze SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KL. VI.- MOJE/TWOJE PLUSY I MINUSY.SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KL. VI TEMAT: MOJE/TWOJE PLUSY I MINUSY (2 jednostki lekcyjne) CELE OGÓLNE: -rozwijanie świadomości własnych zalet i wad. - rozbudzenie tendencji do samopoznania i kształtowania umiejętności adekwatnej oceny. CELE OPERACYJNE: Po zajęciach uczeń: - zna pojęcie "mocne strony osobowości", - zna cechy własnej osobowości, które nie są akceptowane przez klasę, - rozumie, że każdy człowiek ma zalety i wady, - rozumie, że inni mogą oceniać nas inaczej, niż my sami siebie, - umie określić mocne i słabe strony swojej osobowości, - umie określić, jaką wagę przywiązuje do swoich wad, czy akceptuje je zarówno on, jak i koledzy, - umie określić, czego nie akceptuje u kolegów METODY PRACY: aktywizujące, dyskusja kierowana, burza mózgów, FORMY PRACY: praca w grupie, zbiorowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki, pisaki PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Nauczyciel zapowiada tzw. chwilę szczerości jako podstawowy warunek udanych zajęć. Prosi, aby uczniowie zastanowili się i odpowiedzieli pisemnie na pytania: a) co lubię w sobie, jakie są moje mocne strony (plusy)? b) czego w sobie nie lubię, jakie są moje minusy? 2. Następnie uczniowie dobierają się parami, siadają naprzeciw siebie i kolejno każdy mówi swojemu partnerowi, to, co zapisał na kartce. 3.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich odczuć i wrażeń w trakcie zabawy: a) kto miał trudności z mówieniem o sobie, a kto nie i dlaczego? b) czy łatwiej jest mówić o swoich plusach czy o minusach? 4.Następnie uczniowie dzielą się na zasadzie dobrowolności na 2 zespoły. 5.Każdy z uczniów wypowiada się o każdym: - jakie mocne strony w nim dostrzega, - co powinien w sobie kolega lub koleżanka zmienić na lepsze ( co rozwijać, udoskonalić oraz czego się wystrzegać. Słuchający , o którym mówią pozostali, notuje sobie ich wypowiedzi. Grupa pracuje zgodnie z zasadą: każdy mówi szczerze o każdym, ale go nie obraża. 6. Po skończonej pracy każdy uczeń analizuje swój zapis, refleksja: - czy inni widzą we mnie te same zalety, co ja w sobie, czy inne? - ile plusów dostrzegam w sobie, a ile inni we mnie? -czy ja widzę w sobie więcej wad, czy inni we mnie? 7. Na następnej lekcji uczniowie prezentują najczęstsze mocne strony występujące w ich zespołach, oraz odczytują wszystkie propozycje zmian, które powinni dokonać w sobie członkowie zespołu. 8. Następnie nauczyciel zachęca dzieci, aby każdy opowiedział krótko, jeżeli jego plusy nie zostały zauważone przez innych z klasy ( czego nie wiedzą koledzy z klasy). Zadaniem wychowawcy jest ośmielić osoby, które mają trudności z mówieniem o sobie, o swoich zaletach i pomaga poprzez wskazanie chociaż drobnych osiągnięć takiej osoby (np. nie wiem, czy zauważyliście, ale Krzyś od paru dni nie spóźnia się do szkoły, Ola przez cały tydzień zostawała po zajęciach i ścierała pięknie tablicę itp.). 9.Podsumowanie zajęć- pogadanka połączona z wypowiedziami uczniów: - czy poprzez te zajęcia poznaliśmy lepiej siebie i innych? - potrafimy samych siebie trafniej oceniać - czy trudniej jest mówić o sobie, czy o innych - jakie wartościowe cechy i umiejętności można by w sobie rozwinąć, aby dobrze czuć się w klasie i być pożytecznym oraz wartościowym członkiem grupy ( klasy, rodziny, społeczeństwa). Wyświetleń: 2988
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |