Katalog

Ewa Krzaczyńska, 2010-05-07
Poniatów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KL. VI.- MOJE/TWOJE PLUSY I MINUSY.

- n +

SCENARIUSZ GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KL. VI
TEMAT: MOJE/TWOJE PLUSY I MINUSY (2 jednostki lekcyjne)

CELE OGÓLNE:
-rozwijanie świadomości własnych zalet i wad.
- rozbudzenie tendencji do samopoznania i kształtowania umiejętności adekwatnej oceny.
CELE OPERACYJNE:
Po zajęciach uczeń:
- zna pojęcie "mocne strony osobowości",
- zna cechy własnej osobowości, które nie są akceptowane przez klasę,
- rozumie, że każdy człowiek ma zalety i wady,
- rozumie, że inni mogą oceniać nas inaczej, niż my sami siebie,
- umie określić mocne i słabe strony swojej osobowości,
- umie określić, jaką wagę przywiązuje do swoich wad, czy akceptuje je zarówno on,
jak i koledzy,
- umie określić, czego nie akceptuje u kolegów
METODY PRACY: aktywizujące, dyskusja kierowana, burza mózgów,
FORMY PRACY: praca w grupie, zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki, pisaki

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Nauczyciel zapowiada tzw. chwilę szczerości jako podstawowy warunek udanych zajęć. Prosi, aby uczniowie zastanowili się i odpowiedzieli pisemnie na pytania:
a) co lubię w sobie, jakie są moje mocne strony (plusy)?
b) czego w sobie nie lubię, jakie są moje minusy?
2. Następnie uczniowie dobierają się parami, siadają naprzeciw siebie i kolejno każdy mówi swojemu partnerowi, to, co zapisał na kartce.
3.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich odczuć i wrażeń w trakcie zabawy:
a) kto miał trudności z mówieniem o sobie, a kto nie i dlaczego?
b) czy łatwiej jest mówić o swoich plusach czy o minusach?
4.Następnie uczniowie dzielą się na zasadzie dobrowolności na 2 zespoły.
5.Każdy z uczniów wypowiada się o każdym:
- jakie mocne strony w nim dostrzega,
- co powinien w sobie kolega lub koleżanka zmienić na lepsze ( co rozwijać, udoskonalić oraz czego się wystrzegać.
Słuchający , o którym mówią pozostali, notuje sobie ich wypowiedzi. Grupa pracuje zgodnie z zasadą: każdy mówi szczerze o każdym, ale go nie obraża.
6. Po skończonej pracy każdy uczeń analizuje swój zapis, refleksja:
- czy inni widzą we mnie te same zalety, co ja w sobie, czy inne?
- ile plusów dostrzegam w sobie, a ile inni we mnie?
-czy ja widzę w sobie więcej wad, czy inni we mnie?
7. Na następnej lekcji uczniowie prezentują najczęstsze mocne strony występujące w ich zespołach, oraz odczytują wszystkie propozycje zmian, które powinni dokonać w sobie członkowie zespołu.
8. Następnie nauczyciel zachęca dzieci, aby każdy opowiedział krótko, jeżeli jego plusy nie zostały zauważone przez innych z klasy ( czego nie wiedzą koledzy z klasy). Zadaniem wychowawcy jest ośmielić osoby, które mają trudności z mówieniem o sobie, o swoich zaletach i pomaga poprzez wskazanie chociaż drobnych osiągnięć takiej osoby (np. nie wiem, czy zauważyliście, ale Krzyś od paru dni nie spóźnia się do szkoły, Ola przez cały tydzień zostawała po zajęciach i ścierała pięknie tablicę itp.).
9.Podsumowanie zajęć- pogadanka połączona z wypowiedziami uczniów:
- czy poprzez te zajęcia poznaliśmy lepiej siebie i innych?
- potrafimy samych siebie trafniej oceniać
- czy trudniej jest mówić o sobie, czy o innych
- jakie wartościowe cechy i umiejętności można by w sobie rozwinąć, aby dobrze czuć się w klasie i być pożytecznym oraz wartościowym członkiem grupy ( klasy, rodziny, społeczeństwa).
Wyświetleń: 2988


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.