AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

ANETA BAZIAK, 2010-05-07
Przydonica

Matematyka, Konspekty

Konspekty do lekcji matematyki szkoła podstawowa.

- n +

Konspekt lekcji z matematyki

Klasa: IV

Temat lekcji: Porównywanie ilorazowe.

Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: pogadanka, ćwiczeniowa
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, arkusz z zadaniem,
numerki do losowania,

Cele lekcji:
Uczeń rozumie:
treść zadania tekstowego, w którym występuje „… razy więcej (mniej)”,

Uczeń potrafi:
rozwiązać zadanie tekstowe, w którym występuje „ … razy więcej (mniej),
rozwiązać zadanie tekstowe, w którym trzeba wykorzystać zarówno porównywanie różnicowe jak i ilorazowe,


Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Prowadząca krótko przedstawia uczniom główne cele lekcji. Informuje ich, że będą zajmować się rozwiązywaniem zadań tekstowych, dotyczących tzw. porównywania ilorazowego.

Uczniowie zapisują temat lekcji:
„Porównywanie ilorazowe.”
Zanim jednak przejdą do właściwego tematu lekcji wspólnie z przypominają, na czym polegało porównywanie różnicowe.
W tym celu prowadząca podaje przykładowe zadanie.
„Jaś ma 9 lat, a mama jest od niego o 22 lata starsza. Ile lat ma mama?”
Prowadząca pyta się uczniów, jakie działania wykonuje się w rozwiązywaniu tego typu zadań.
Następnie podaje kolejne zadanie:
„Basia ma 6 złotych, a jej brat ma 3 razy więcej niż ona. Ile złotówek ma jej brat?”
Jeden z uczniów zapisuje rozwiązanie na tablicy.
Prowadząca zwraca uwagę, że jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ …razy więcej (mniej) „ to wykonujemy mnożenie lub dzielenie.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniem, w którym mają wykorzystać zarówno porównywanie różnicowe jak i ilorazowe.
Po kilku minutach omawiają wspólnie zadanie.
Uczniowie rozwiązują zadania z podręcznika:
str. 48 zad. 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
Losowo wybrani uczniowie podchodzą do tablicy.
Omówienie zadania domowego.
Pożegnanie się z klasą.





Konspekt lekcji z matematyki

Klasa: V

Temat lekcji: Odejmowanie ułamków zwykłych i liczb mieszanych.

Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: ćwiczeniowa
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, zeszyt ćwiczeń,

Cele lekcji:
Uczeń wie:
co to jest ułamek zwykły i liczb mieszana
co to jest licznik, mianownik i kreska ułamkowa,
co to jest wspólna wielokrotność,

Uczeń rozumie:
sposób sprowadzania ułamków zwykłych do wspólnego mianownika,
sposób zamieniania liczby mieszanej na ułamek i ułamka na liczbę mieszaną,

Uczeń potrafi:
odjąć ułamek od ułamka, liczbę mieszaną od liczby mieszanej, ułamek od liczby mieszanej przy założeniu, że odjemna jest większa od odjemnika,

Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Zapisanie tematu lekcji:
„Odejmowanie ułamków zwykłych i liczb mieszanych.”
W celu przypomnienia wiadomości poznanych na poprzednich zajęciach, prowadząca zapisuje na tablicy przykład i pyta się uczniów, co należy zrobić, aby odjąć dwa ułamki o różnych mianownikach.

Uczniowie odpowiadają, że należy je najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika, następnie odjąć ich liczniki a mianowniki przepisać bez zmian. Jeden z uczniów rozwiązuje przykład na tablicy.

Prowadząca zapisuje kolejny przykład i prosi uczniów, żeby zastanowili się jak odjąć ułamek od liczby mieszanej. Uczniowie proponują najpierw sprowadzić obie liczby do wspólnego mianownika.

Pojawia się jednak problem, gdyż w licznikach otrzymaliśmy liczby 10 i 12 i nie możemy ich odjąć. Uczniowie proponują, aby liczbę mieszaną zamienić na ułamek niewłaściwy i dopiero wtedy odjąć liczniki:

Nauczyciel zapisuje kolejny przykład i prosi uczniów, aby przypomnieli, zatem jak się odejmuje dwie liczby mieszane.

Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy. Prowadząca jednocześnie przypomina, że w tym przypadku odejmujemy całości od całości i ułamki od ułamków.
W ramach przećwiczenia odejmowania ułamków i liczb mieszanych uczniowie wykonują zadania z podręcznika:
str. 52 zad. 3
Od liczby większej odejmij liczbę mniejszą:
a) b)

str. 52 zad. 4.
Wyznacz liczbę:
a) o mniejszą od ,
b) o mniejszą od różnicy liczb i .

str. 52 zad. 5.
Zamień ułamki dziesiętne na zwykłe i wykonaj odejmowanie:
a)




Zapisanie i omówienie zadania domowego:
Podręcznik: str. 52 zad. 3 a), 5 b) c),
Zeszyt ćwiczeń: str. 37 ćw. 4
Pożegnanie się z klasą.




Konspekt lekcji z matematyki

Temat lekcji: Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: pogadanka, ćwiczeniowa,
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Forma pracy: indywidualna, z całym zespołem klasowym
Cele lekcji:
Uczeń zna:
pojęcie dzielnej, dzielnika, ilorazu, rzędów dziesiętnych,

Uczeń rozumie:
sposób zapisu liczb w działaniach pisemnych,
istotę dziesiątkowego systemu pozycyjnego,

Uczeń potrafi:
podpisać liczby w działaniach pisemnych,
wykonać dzielenie liczb naturalnych,
sprawdzić poprawność wykonywania działań,


Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Prowadząca zapisuje na tablicy przykład, który wykonuje wytypowana osoba. Klasa przypomina sobie z poprzednich lekcji jak należy dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym: 2564: 9 =
Nauczyciel przypomina uczniom o odpowiednim podpisywaniu rzędów dziesiętnych.
Następnie uczniowie rozwiązują zadania z podręcznika:
str. 51, zad. 5.
Oblicz pisemnie i sprawdź wyniki za pomocą mnożenia:
a) 520 : 13 b) 609 : 29 c) 16 905 : 805 d) 365 431 : 33 221
Uczniowie w tym zadaniu mogą samodzielnie sprawdzić poprawność wykonanego zadania.

str. 51, zad. 6
Do elektrowni przywieziono pociągami 9680 ton węgla, Każdy pociąg składał się z 40 wagonów. W każdym wagonie były 22 tony węgla. Ile pociągów przywiozło węgiel?
W formie dyskusji uczniowie ustalają, o czym jest zadanie, co jest w nim dane i o co nas pytają. Następnie kolejne osoby zapisują owe dane na tablicy. Klasa wspólnie zastanawia się jak to zadanie rozwiązać. Każdy z uczniów może zaproponować swój sposób rozwiązania. Dzięki temu uczniowie zrozumieją, że to samo zadanie można czasami rozwiązać na różne sposoby. Najciekawsze rozwiązania zapisane zostają na tablicy.
Zapisanie i omówienie zadania domowego.
Pożegnanie się z klasą.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9473


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.6



Ilość głosów: 5