Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

ANETA BAZIAK, 2010-05-07
Przydonica

Matematyka, Konspekty

Konspekty do lekcji matematyki szkoła podstawowa.

- n +

Konspekt lekcji z matematyki

Klasa: IV

Temat lekcji: Porównywanie ilorazowe.

Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: pogadanka, ćwiczeniowa
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, arkusz z zadaniem,
numerki do losowania,

Cele lekcji:
Uczeń rozumie:
treść zadania tekstowego, w którym występuje „… razy więcej (mniej)”,

Uczeń potrafi:
rozwiązać zadanie tekstowe, w którym występuje „ … razy więcej (mniej),
rozwiązać zadanie tekstowe, w którym trzeba wykorzystać zarówno porównywanie różnicowe jak i ilorazowe,


Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Prowadząca krótko przedstawia uczniom główne cele lekcji. Informuje ich, że będą zajmować się rozwiązywaniem zadań tekstowych, dotyczących tzw. porównywania ilorazowego.

Uczniowie zapisują temat lekcji:
„Porównywanie ilorazowe.”
Zanim jednak przejdą do właściwego tematu lekcji wspólnie z przypominają, na czym polegało porównywanie różnicowe.
W tym celu prowadząca podaje przykładowe zadanie.
„Jaś ma 9 lat, a mama jest od niego o 22 lata starsza. Ile lat ma mama?”
Prowadząca pyta się uczniów, jakie działania wykonuje się w rozwiązywaniu tego typu zadań.
Następnie podaje kolejne zadanie:
„Basia ma 6 złotych, a jej brat ma 3 razy więcej niż ona. Ile złotówek ma jej brat?”
Jeden z uczniów zapisuje rozwiązanie na tablicy.
Prowadząca zwraca uwagę, że jeżeli w zadaniu występuje zwrot „ …razy więcej (mniej) „ to wykonujemy mnożenie lub dzielenie.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniem, w którym mają wykorzystać zarówno porównywanie różnicowe jak i ilorazowe.
Po kilku minutach omawiają wspólnie zadanie.
Uczniowie rozwiązują zadania z podręcznika:
str. 48 zad. 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
Losowo wybrani uczniowie podchodzą do tablicy.
Omówienie zadania domowego.
Pożegnanie się z klasą.





Konspekt lekcji z matematyki

Klasa: V

Temat lekcji: Odejmowanie ułamków zwykłych i liczb mieszanych.

Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: ćwiczeniowa
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, zeszyt ćwiczeń,

Cele lekcji:
Uczeń wie:
co to jest ułamek zwykły i liczb mieszana
co to jest licznik, mianownik i kreska ułamkowa,
co to jest wspólna wielokrotność,

Uczeń rozumie:
sposób sprowadzania ułamków zwykłych do wspólnego mianownika,
sposób zamieniania liczby mieszanej na ułamek i ułamka na liczbę mieszaną,

Uczeń potrafi:
odjąć ułamek od ułamka, liczbę mieszaną od liczby mieszanej, ułamek od liczby mieszanej przy założeniu, że odjemna jest większa od odjemnika,

Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Zapisanie tematu lekcji:
„Odejmowanie ułamków zwykłych i liczb mieszanych.”
W celu przypomnienia wiadomości poznanych na poprzednich zajęciach, prowadząca zapisuje na tablicy przykład i pyta się uczniów, co należy zrobić, aby odjąć dwa ułamki o różnych mianownikach.

Uczniowie odpowiadają, że należy je najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika, następnie odjąć ich liczniki a mianowniki przepisać bez zmian. Jeden z uczniów rozwiązuje przykład na tablicy.

Prowadząca zapisuje kolejny przykład i prosi uczniów, żeby zastanowili się jak odjąć ułamek od liczby mieszanej. Uczniowie proponują najpierw sprowadzić obie liczby do wspólnego mianownika.

Pojawia się jednak problem, gdyż w licznikach otrzymaliśmy liczby 10 i 12 i nie możemy ich odjąć. Uczniowie proponują, aby liczbę mieszaną zamienić na ułamek niewłaściwy i dopiero wtedy odjąć liczniki:

Nauczyciel zapisuje kolejny przykład i prosi uczniów, aby przypomnieli, zatem jak się odejmuje dwie liczby mieszane.

Jeden z uczniów rozwiązuje zadanie na tablicy. Prowadząca jednocześnie przypomina, że w tym przypadku odejmujemy całości od całości i ułamki od ułamków.
W ramach przećwiczenia odejmowania ułamków i liczb mieszanych uczniowie wykonują zadania z podręcznika:
str. 52 zad. 3
Od liczby większej odejmij liczbę mniejszą:
a) b)

str. 52 zad. 4.
Wyznacz liczbę:
a) o mniejszą od ,
b) o mniejszą od różnicy liczb i .

str. 52 zad. 5.
Zamień ułamki dziesiętne na zwykłe i wykonaj odejmowanie:
a)




Zapisanie i omówienie zadania domowego:
Podręcznik: str. 52 zad. 3 a), 5 b) c),
Zeszyt ćwiczeń: str. 37 ćw. 4
Pożegnanie się z klasą.




Konspekt lekcji z matematyki

Temat lekcji: Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
Ilość jednostek lekcyjnych: 1
Metody prowadzenia lekcji: pogadanka, ćwiczeniowa,
Zastosowane środki dydaktyczne: tablica, kreda, podręcznik, zeszyt ćwiczeń
Forma pracy: indywidualna, z całym zespołem klasowym
Cele lekcji:
Uczeń zna:
pojęcie dzielnej, dzielnika, ilorazu, rzędów dziesiętnych,

Uczeń rozumie:
sposób zapisu liczb w działaniach pisemnych,
istotę dziesiątkowego systemu pozycyjnego,

Uczeń potrafi:
podpisać liczby w działaniach pisemnych,
wykonać dzielenie liczb naturalnych,
sprawdzić poprawność wykonywania działań,


Przebieg zajęć:

Przywitanie się z klasą.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Prowadząca zapisuje na tablicy przykład, który wykonuje wytypowana osoba. Klasa przypomina sobie z poprzednich lekcji jak należy dzielić liczby naturalne sposobem pisemnym: 2564: 9 =
Nauczyciel przypomina uczniom o odpowiednim podpisywaniu rzędów dziesiętnych.
Następnie uczniowie rozwiązują zadania z podręcznika:
str. 51, zad. 5.
Oblicz pisemnie i sprawdź wyniki za pomocą mnożenia:
a) 520 : 13 b) 609 : 29 c) 16 905 : 805 d) 365 431 : 33 221
Uczniowie w tym zadaniu mogą samodzielnie sprawdzić poprawność wykonanego zadania.

str. 51, zad. 6
Do elektrowni przywieziono pociągami 9680 ton węgla, Każdy pociąg składał się z 40 wagonów. W każdym wagonie były 22 tony węgla. Ile pociągów przywiozło węgiel?
W formie dyskusji uczniowie ustalają, o czym jest zadanie, co jest w nim dane i o co nas pytają. Następnie kolejne osoby zapisują owe dane na tablicy. Klasa wspólnie zastanawia się jak to zadanie rozwiązać. Każdy z uczniów może zaproponować swój sposób rozwiązania. Dzięki temu uczniowie zrozumieją, że to samo zadanie można czasami rozwiązać na różne sposoby. Najciekawsze rozwiązania zapisane zostają na tablicy.
Zapisanie i omówienie zadania domowego.
Pożegnanie się z klasą.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7791
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.6



Ilość głosów: 5
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014