Katalog Aneta Baziak, 2010-05-06 Przydonica Fizyka, Wymagania WYMAGANIA EDUKACYJNE Z FIZYKI.I. FORMY OCENY: a) ustna, b) pisemna, c) obserwacja ucznia podczas wykonywanych doświadczeń. Odpowiedz ustna obejmuje: - rozmowę sprawdzająca zakres i rozumowanie wiedzy oraz stopień opanowania kształtowanych umiejętności, - analizowanie przedstawionych tabel, wykresów i rysunków, - dyskusja, - prezentowanie własnego stanowiska oraz wyników pracy grupy, - wyciąganie wniosków na podstawie przedstawionych doświadczeń. Odpowiedź pisemna odejmuje: - sprawdziany z większej partii materiału ( min. 1 w ciągu semestru przy 1h tygodniowo min.2 w ciągu semestru przy 2h tygodniowo, - kartkówki obejmujące maksymalnie 3 ostatnie lekcje, - kartkówki i prace domowe sprawdzające praktyczne wykorzystanie posiadanych informacji i umiejętności do rozwiązywania zadań. - Wykonywanie zadań domowych w formie referatów i sprawdzianów. Obserwacja obejmuje: - zaangażowanie i współpraca ucznia przy wykonywanych doświadczeniach w czasie wykonywania innych zadań w grupie, pomysł, wiedza, - stosowanie zasad BHP w czasie przeprowadzonych doświadczeń, - rola lidera, prezentera. II. SPOSÓB PRZECHOWYWANIA SPRAWDZIANÓW, ICH POPRAWIANIE I PRAECHOWYWANIE ZGODNE Z ROZDZIAŁEM VII PAR. 7,8,9,10 WSO III. WARUNKI ZALICZENIA: 1. Stopień klasyfikacji nie jest średnia ocen cząstkowych. 2. Podstawowym elementem oceny semestralnej (rocznej) są wyniki: a) sprawdzianów, b) kartkówek. 1. Na stopień klasyfikacyjny maja również wpływ wyniki oceniania wspierającego: a) postawy wobec przedmiotu, zaangażowanie ucznia, stosowanie przepisów BHP, b) bieżącego stanu wiedzy i umiejętności (stosowanie cząstkowe), c) systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy WYMAGANIA DLA UCZNIOW GIMNAZJUM Z FIZYKI KL I Ruch Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • wie co to jest ciało fizyczne i substancja, • wie, jak obliczać prędkość w ruchu jednostajnym, • wie, jakie są jednostki prędkości, • wie, jak obliczać przyspieszenie w ruchu jednostajnie przyspieszonym, • zna jednostkę przyspieszenia, • wie, z jakim przyspieszeniem spadają na ziemię ciała, • odróżnia ruch krzywoliniowy od prostoliniowego, jednostajny od niejednostajnego oraz przyspieszony od opóźnionego, Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • potrafi odróżnić oddziaływanie, elektryczne, magnetyczne i grawitacyjne, • potrafi nazwać substancje z których ciało jest zbudowane, • rozumie różnicę pomiędzy prędkością średnią a chwilową, • rozumie, czym jest przyspieszenie, • potrafi podać przykład jednostki przyspieszenia i objaśnić jej sens, • rozumie, co oznaczają wartości dodatnie i ujemne przyspieszenia, • umie sporządzić wykres położenia w zależności od czasu, Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • umie przeliczać jednostki prędkości, • rozumie, co oznacza zerowa wartość przyspieszenia, • potrafi skojarzyć wartość przyspieszenia z rodzajem ruchu, • wie, jak zmienia się prędkość w różnych rodzajach ruchu, • potrafi opisać ruchy: jednostajny, jednostajnie przyspieszony i opóźniony, • potrafi interpretować proste wykresy położenia w funkcji czasu, Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • umie posługiwać się nietypowymi jednostkami prędkości (np. węzły), • potrafi interpretować złożone wykresy położenia w funkcji czasu, • potrafi rozróżniać ruch jednostajnie zmienny i niejednostajnie zmienny, • rozumie, czym jest proporcjonalność dwóch wielkości, • potrafi wskazać przykłady zależności proporcjonalnych i nieproporcjonalnych w różnych rodzajach ruchu, Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje każdy ruch, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące ruchów, potrafi podać interpretację wykresów S(t), V(t), a(t) w poznanych ruchach, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw. Siły i ruch Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • wie, że oddziaływania są wzajemne, • zna treść zasad dynamiki, • umie obliczać ciężar, znając masę przedmiotu, • wie, jak obliczać pęd, • zna jednostkę pędu, • umie podać przykłady sił oporu, • wie, od czego zależy, a od czego nie zależy wartość sił tarcia, • zna pojęcia pracy i mocy, • zna pojęcia energii potencjalnej i kinetycznej, • zna jednostki pracy, energii i mocy (w układzie SI), • umie obliczać pracę i moc w prostych przykładach, • zna pojęcie energii mechanicznej, • zna zasadę zachowania energii, • wie, od czego zależy wartość energii kinetycznej i potencjalnej. • podaje przykłady, kiedy wykonywana jest praca w sensie fizycznym • zna podstawową jednostkę pracy - 1dżul =1 J • wskazuje urządzenia o większej i mniejszej mocy • podaje przykłady ciał mających energię potencjalną grawitacji, potencjalną sprężystości, energię kinetyczną, na prostym przykładzie opisuje przemiany energii mechanicznej Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • rozumie, na czym polega bezwładność ciał, • wie, że siła jest potrzebna do zmiany wartości prędkości lub kierunku ruchu, • umie stosować I, II ,III, zasadę dynamiki w prostych przykładach, • wie, że pęd jest wielkością wektorową, • potrafi podać przykład siły dośrodkowej, • rozumie, jakie są przyczyny występowania tarcia i oporu powietrza, • rozumie, że tarcie statyczne jest siłą reakcji, • rozumie związek pomiędzy pracą a energią, • rozumie pojęcie mocy, • wie, jak obliczać sprawność urządzeń. • zna wzór na obliczanie pracy, wie kiedy można ten wzór stosować ( W=Fˇs ) • wie, że Ek ciała zależy od wartości prędkości. • potrafi posługiwać się zasadą zachowania energii Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi podać przykłady par sił: akcji i reakcji, • umie opisać ruch ciała w zależności od wartości i kierunku działania wypadkowej siły, • potrafi rozwiązywać typowe zadania z dynamiki, • potrafi powiązać jednostkę siły z innymi jednostkami układu SI, • umie stosować zasadę zachowania pędu w prostych przykładach, • potrafi wyjaśnić zasadę działania silnika odrzutowego • potrafi wyjaśnić, od czego zależy tarcie i opór powietrza, • potrafi wyjaśnić przemiany energii w typowych sytuacjach, • umie obliczać wartość energii potencjalnej, • potrafi obliczać wartość energii kinetycznej, korzystając z zasady zachowania energii, • potrafi nazwać siłę wykonująca pracę w przykładach z życia • wie, że Ek i Ep ciała zależą od jego masy • zna warunki, kiedy stosuje się wzór na pracę • wyjaśnia co oznacza, że praca wykonana wynosi 1J, a moc ma wartość 1W • umie rozwiązywać zadania rachunkowe, przekształcając wzór na pracę i moc • wie co to są siły wewnętrzne, a co zewnętrzne układu ciał. • potrafi obliczyć Ep i Ek ciał Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • umie wyjaśnić, z punktu widzenia zasad dynamiki, zachowanie się ciał w różnych sytuacjach • potrafi wskazać dla każdej siły istnienie drugiej siły - siły reakcji • umie stosować zasadę zachowania pędu w złożonych przykładach, • potrafi wyjaśnić przemiany energii w nietypowych sytuacjach • umie rozwiązywać nietypowe zadania związane z przemianami energii, mocą i sprawnością urządzeń. • rozwiązuje zadania rachunkowe korzystając ze wzorów na W, P, Ek, Ep • potrafi sporządzić wykres F(s), dla F= const, • z wykresu F(s) potrafi odczytać pracę wykonaną na dowolnej drodze • potrafi sporządzić wykres W(t) • potrafi sporządzić wykres E(h) dla m = const. • potrafi odczytać masę ciała z wykresu E(h) • wie, że W=?Ek i W=?Ep • potrafi rozwiązywać problemy wykorzystując zasadę zachowania energii Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje każdy ruch, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące ruchów, potrafi podać interpretację wykresów S(t), V(t), a(t) w poznanych ruchach, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw. Energia i budowa materii Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • rozróżnia ciała fizyczne i substancje, • wie w jakich stanach skupienia występują substancje, • potrafi zmierzyć objętość cieczy za pomocą menzurki, • wie, że substancje zbudowane są z cząsteczek, potrafi zmierzyć temperaturę termometrem, • zna przykłady złych i dobrych przewodników ciepła, • wie, że objętość ciał zmienia się wraz ze zmianą temperatury, • wie na czym polega topnienie, krzepniecie, parowanie, skraplanie, • wie jak obliczyć ciśnienie, • zna jednostkę ciśnienia, • wie, że ciśnienie mierzymy barometrem, • zna prawo Pascala i przykłady jego zastosowania, • wie, że ciśnienie atmosferyczne maleje wraz ze wzrostem wysokości , • wie, że wraz z głębokością ciśnienie hydrostatyczne wzrasta, • wie, że na każde ciało zanurzone w cieczy działa ku górze siła wyporu. Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • potrafi wyznaczyć objętość ciała stałego za pomocą menzurki, • wie , że ciała stałe zachowują objętość i kształt • wie , że ciecze zachowują objętość i przyjmują kształt naczynia, • wie , że gazy nie mają swojego kształtu i objętości, • wie , że gazy są ściśliwe i rozprężliwe, • wie , że istnieją różne skalę temperatur, • wie , że w wyższej temperaturze cząsteczki poruszają się szybciej, • potrafi obliczyć różnicę temperatur, • potrafi odczytać gęstość substancji z tablic , • zna jednostkę ciepła • zna definicję ciepła , • wie, kiedy ciepło jest przekazywane miedzy ciałami , • wie, że ruch cząsteczek gazu jest przyczyną wywierania przez niego ciśnienia, • wie, że ciśnienie gazu zależy od objętości zbiornika i jego temperatury, • wie, od czego zależy ciśnienie hydrostatyczne, • wie w jakich warunkach ciało pływa a w jakich tonie, • rozumie prawo Archimedesa, Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi udowodnić doświadczalnie, że ciecze łatwo zmieniają swój kształt, • wie, że detergenty niszczą życie biologiczne, • potrafi udowodnić doświadczalnie, że zmiana kształtu ciała stałego nie wpływa na, zmianę objętości, • umie przeliczać temperatury w różnych skalach, • rozumie, że masa jest miarą ilości substancji, • rozumie pojęcie gęstości, • zna jednostki gęstości, • potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe przekształcając wzór na gęstość, • zna składniki energii wewnętrznej, • wie, że energia wewnętrzna zależy od masy ciała - suma energii cząsteczek ciała, • stosuje pierwszą zasadę termodynamiki w prostych przykładach, • dostrzega znaczenie złego i dobrego przewodnictwa substancji • rozumie , że zmiana objętości ciała powoduje zmianę jego gęstości. Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi wytłumaczyć dlaczego ciała stałe i ciecze są nieściśliwe w oparciu o budowę, cząsteczkową substancji, • potrafi wskazać zjawiska świadczące o występowaniu sił międzycząsteczkowych, • potrafi sporządzić wykres zależności m(V) do znajdywania gęstości , • umie posługiwać się powyższym wykresem, • potrafi zamieniać jednostki gęstości, • potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe i problemowe, • potrafi rozwiązywać zadania problemowe i rachunkowe dotyczące I zasady termodynamiki, • zna sposoby przekazywania energii wewnętrznej, • rozwiązuje problemy związane z zjawiskiem rozszerzalności, • rozumie sens fizyczny pojęcia ciśnienia, • potrafi objaśnić prawo Pascala na podstawie teorii kinetyczno-cząsteczkowej, • potrafi objaśnić zasadę działania podnośnika i hamulca hydraulicznego, • potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe z zastosowaniem wzoru na ciśnienie, • zna i rozumie warunki pływania ciał, • potrafi określić warunki pływania ciał. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości materii, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: pracy, mocy, energii i gęstości, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. KL II Mechanika ruchu po okręgu elementy astronomii Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • wie, jak nazywa się siła będąca przyczyną ruchu po okręgu, • zna pojęcie okresu i częstotliwości obrotów, • wie, jak obliczać pęd i moment pędu, • umie wskazać kolejność planet w ich ruchu rocznym wokół Słońca Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • wie, że wartość siły dośrodkowej zależy od masy i prędkości ciała oraz promienia okręgu, po którym się porusza, • potrafi podać przykład siły dośrodkowej, • wie, jak skierowane są wektory prędkości i siły dośrodkowej w ruchu po okręgu, • potrafi wyjaśnić znaczenie odkryć Kopernika dla astronomii nowożytnej, •zna najważniejsze odkrycia w historii rozwojów poglądu na budowę Układu Słonecznego . Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • umie stosować zasadę zachowania momentu pędu w prostych przykładach, • umie wskazać siły dośrodkowe w różnych sytuacjach, • potrafi wyjaśnić uniwersalność prawa powszechnego ciążenia oraz podać od czego zależy wielkość oddziaływania grawitacyjnego • potrafi przedstawić cele umieszczania satelitów w kosmosie, • potrafi przedstawić najważniejsze cech ruchu Księżyca, • potrafi wyjaśnić różnicę ciężar ciała na różnych planetach. Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i • potrafi przedstawić uproszczoną wersje pochodzenia układów planetarnych i pochodzenia wszechświata, • potrafi dokonać zróżnicowania miedzy gwiazdą a planetami, • potrafi wyjaśnić na podanych przykładach rolę sond w badaniu kosmosu • potrafi wyjaśnić przyczynę powstawania stanów przeciążenia i nieważkości w warunkach lotów kosmicznych oraz reakcje organizmu ludzkiego na warunki kosmiczne. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • wie, jakie znaczenie mają sztuczne satelity, zna wielkości związane z ruchem po okręgu, wie, jak zmienia się siła ciężkości wraz z odległością od środka planety. Elektrostatyka Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • zna jednostkę ładunku elektrycznego , • wie, jak oznaczamy ciało naelektryzowane dodatnio, a jak ujemnie, • wie, jak oddziałują ze sobą ciała naelektryzowane jednoimienne, a jak różnoimiennie, • wie jakie cząstki wchodzą w skład atomu, • zna sposoby elektryzowania ciał i umie je zademonstrować. Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • wie, że podczas elektryzowania ciał poruszają się tylko elektrony, • rozumie na czym polega uziemianie ciał, • potrafi wytłumaczyć zjawisko pioruna, • wie, co to jest jon dodatni, a co jon ujemny, • wie, od czego zależy wartość siły elektrycznej ciał wzajemnie oddziałujących, • potrafi wskazać przewodniki i izolatory elektryczne, • wie, że w przewodnikach są swobodne elektrony, • rozumie, dlaczego przy pocieraniu ciała elektryzują się różnoimiennie, a przez dotyk jednoimienne, • wie, że jednostka napięcia jest wolt. Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi skorzystać z zasady zachowania ładunku przy rozwiązywaniu prostych problemów, • rozumie prawo Coulomba, potrafi z niego korzystać i zna zakres jego stosowalności, • rozumie na czym polega elektryzowanie przez indukcję, • potrafi przedstawić pole elektrostatyczne jednorodne i centralne, • wie, od czego zależy wartość siły działającej na ciało naładowane umieszczone w polu elektrostatycznym, • potrafi korzystać z wiadomości z mechaniki do opisu zachowania się ciała naelektryzowanego w polu elektrostatycznym, • wie, co nazywamy napięciem i rozumie sens fizyczny tej wielkości, • umie obliczyć każdą wielkość ze wzoru na napięcie, Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi rozwiązać problemy ilościowe wykorzystując: a) znajomość i zrozumienie pojęcia ładunku elementarnego b) znajomość prawa Coulomba c) prawa mechaniki w tym wzorów i wykresów d) zasadę zachowania ładunku • rozumie różnice w budowie i mechanizmie elektryzowania izolatorów i przewodników, • wie, co to znaczy , że pole jest "słabe" lub "silne" i od czego to zależy , • wie, od czego zależy napięcie miedzy dowolnymi punktami pola, Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości światła, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: ładunków elektrycznych, prądu elektrycznego, magnetyzmu i optyki, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. Prąd elektryczny Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • zna zasadę bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, • odróżnia dobre i złe przewodniki prądu, • zna korzyści związane z używaniem prądu elektrycznego, • potrafi wymienić odbiorniki prądu używane w jego mieszkaniu, • wie, że jednostką natężenia prądu jest amper, • wie, że natężenie prądu mierzymy amperomierzem, • wie, że jednostką napięcia jest wolt, • wie, że napięcie mierzymy woltomierzem, • wie, że warunkiem przepływu prądu jest istnienie napięcia między końcami przewodnika, • wie, że większe napięcie powoduje wzrost natężenia prądu, • wie do czego służy w obwodzie bezpiecznik , • rozumie, co to znaczy, że odbiorniki mają różną moc zna jednostki mocy, • potrafi znaleźć na odbiorniku dane znamionowe i odpowiednio je zinterpretować , • wie, że liczniki mierzą zużytą energię elektryczną w kilowatogodzinach. Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • wie, że przepływ prądu w przewodniku polega na uporządkowanym ruchu elektronów, • zna warunki przepływu prądu w obwodzie, • zna kierunek rzeczywisty i kierunek umowny przepływu prądu w obwodzie, • zna wzór na obliczanie natężenia prądu w obwodzie, • zna skutki przepływu prądu w obwodzie, • potrafi narysować schemat prostego obwodu elektrycznego , • zna prawo Ohma, • wie, że każdy odbiornik stawia prądowi opór, • zna jednostkę oporu elektrycznego, • potrafi obliczyć opór ze wzoru, • wie, że w określonej temperaturze opór jest stały , • potrafi narysować schemat obwodu kilku odbiorników połączonych równolegle i szeregowo, • wie, że praca w odbiornikach jest wykonana kosztem energii elektrycznej, • potrafi odczytać na liczniku zużytą energię elektryczną, • potrafi obliczyć pracę prądu oraz moc odbiornika ze wzorów . Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe obliczając opór, natężenie prądu, napięcie, pracę i moc , • rozumie zasadę działania opornicy suwakowej, • potrafi uzasadnić I prawo Kirchhoffa, posługując się zasadą zachowania ładunku i korzystać z tego prawa, • potrafi zbudować prosty obwód elektryczny według schematu , • rozumie na czym polega zwarcie w obwodzie elektrycznym , • potrafi obliczyć opór zastępczy odbiorników połączonych równolegle i szeregowo • rozumie związki między napięciem i natężeniem prądu przy łączeniu równoległym i szeregowym , • potrafi zmierzyć natężenie i napięcie prądu używając mierników , • potrafi wykonać działania z uwzględnieniem wszystkich jednostek stosując, przekształcenia wszystkich poznanych wzorów, • potrafi odczytać dokładność amperomierza i woltomierza , • potrafi obliczyć koszt zużytej energii elektrycznej, • potrafi obliczyć wielkości fizyczne na podstawie wykresów, • potrafi wykorzystać prawa prądu elektrycznego w praktycznych sytuacjach. Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi rozwiązywać problemy ilościowe, wykorzystując poznane prawa i zależności , • potrafi wyjaśnić, jakie przemiany zachodzą w odbiorniku podczas przepływu prądu, • potrafi obliczać wielkości fizyczne na podstawie wykresu, • wie, od czego zależy opór elektryczny przewodnika, • potrafi rozwiązywać zadania dotyczące przemiany energii elektrycznej w energię wewnętrzną i energię mechaniczną , • potrafi formułować samodzielne wypowiedzi w jakościowych zadaniach problemowych . Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości światła, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: ładunków elektrycznych, prądu elektrycznego, magnetyzmu i optyki, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. Pole magnetyczne Indukcja elektromagnetyczna Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • wie, że nie wszystkie substancje posiadają właściwości magnetyczne , • wie, że każdy magnes ma dwa bieguny, • wie, że bieguny jednoimienne odpychają się, a różnoimienne przyciągają się, • wie, że nie można oddzielić biegunów magnesu, • wie, że pole magnetyczne przenika przez niektóre substancje , • wie, że wokół Ziemi istnieje pole magnetyczne, zna położenie biegunów magnetycznych Ziemi, • umie posługiwać się kompasem, • zna przykłady wykorzystania elektromagnesu, • wie, do czego służy prądnica , • wie, do czego służy silnik . Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • wie, że w pobliżu magnesu istnieje pole magnetyczne, w którym przedmioty żelazne i stalowe magnesują się, • wie, że pole magnetyczne przedstawiamy graficznie za pomocą linii sił , • wie, jak układają się opiłki żelaza w pobliżu magnesu sztabkowego i podkowiastego, oraz układu dwóch magnesów , • wie, że najsilniejsze oddziaływanie jest na biegunach, • zna zasadę działania elektromagnesu, • potrafi wymienić miejscowość w Polsce, gdzie produkuje się prąd, • wie, że na przewodnik z prądem w polu magnetycznym działa siła elektrodynamiczna • wie, co to jest zjawisko indukcji elektromagnetycznej, • wie, że indukcje elektromagnetyczna wykorzystano w prądnicy, • wie, ze siła elektrodynamiczna wykorzystana jest w silniku, • wie, że transformator musi być podłączony do prądu zmiennego , • zna niektóre własności fal elektromagnetycznych , Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi określić zwrot linii sił pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem • potrafi określić bieguny magnetyczne zwojnicy, • wie, że pole magnetyczne elektromagnesu zależy od liczby zwojów zwojnicy i natężenia prądu, • potrafi opisać różnice i podobieństwa miedzy polem magnetycznym i elektrostatycznym, • potrafi posługiwać się regułą lewej dłoni do określania kierunku i zwrotu siły elektrodynamicznej, • wie, że prąd elektryczny powstaje w zamkniętym obwodzie, umieszczonym w, zmiennym polu magnetycznym, • potrafi podać bieguny zwojnicy, w której wzbudzono prąd indukcyjny, • wie, jak zbudowana jest prądnica , • wie, że transformator służy do zmiany napięcia prądu przemiennego, • zna zależność między ilością zwojów, a napięciem dla transformatora . Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi wyjaśnić zasadę działania transformatora, • zna praktyczne zastosowanie transformatora, • potrafi rozwiązywać różne problemy związane z ze zjawiskami magnetycznymi i elektromagnetycznymi , • potrafi samodzielnie analizować teksty naukowe, formułować wnioski, • udzielać dłuższych wypowiedzi, wyjaśniając przebiegające zjawisko. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości światła, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: ładunków elektrycznych, prądu elektrycznego, magnetyzmu i optyki, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. KL III Drgania i fale mechaniczne Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • umie rozpoznać ruch drgający, • wie , że fala sprężysta nie może rozchodzić się w próżni, • wie, że fala rozchodzi się ze stałą szybkością, • wie co to jest fala głosowa i z jaką szybkością rozchodzi się w powietrzu , • wie jak powstaje echo , • zna źródło fali głosowej ( struny głosowe, ciała drgające). Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • zna pojęcia : okres, amplituda, częstotliwość, • zna jednostki powyższych wielkości, • wie, że dla podtrzymania ruchu drgającego należy dostarczać energii , • wie, że człowiek słyszy drgania o częstotliwości od 20 do 20000 Hz, • potrafi wytworzyć na wodzie falę kolistą i płaską, • wie, co to jest długość fali , • wie, jak zachowa się fala dochodząc do przeszkody, szczeliny, dwóch szczelin , • wie, że wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań źródła, • wie, że natężenie dźwięku zależy od amplitudy drgań źródła., Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • potrafi obliczyć częstotliwość i okres drgań ze wzoru , • wie, jak zależy okres drgań wahadła od jego długości , • rozróżnia fale poprzeczne i podłużne, • wie, że rozchodzenie się fali związane jest z przenoszeniem energii, • zna wzór na długość fali, • wie, że zjawisko dyfrakcji i interferencji jest własnością fal. Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi scharakteryzować rodzaje fal i wielkości, które je opisują • rozumie szkodliwość hałasu, wie, że jednostka poziomu natężenia dźwięku jest decybel , • wie, że fale podłużne mogą się rozchodzić w ciałach stałych, cieczach i gazach a fale poprzeczne w ciałach stałych, • wie, czym są ultradźwięki, zna ich wykorzystanie, • potrafi rozwiązywać zadania rachunkowe i problemowe związane z ruchem drgającym, falowym i dźwiękiem. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości materii, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: pracy, mocy, energii i gęstości, , • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. Promieniowanie elektromagnetyczne Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • podaje przykłady naturalnych i sztucznych źródeł światła • zna szybkość rozchodzenia się światła w próżni, wie, że w innych ośrodkach ta szybkość jest mniejsza i zróżnicowana • wie, co to jest zwierciadło • wie, że światło odbija się od zwierciadła, a także od każdej powierzchni (rozproszenie) • wie, jak zachowują się promienie równoległe do osi optycznej zwierciadła po odbiciu od niego i po przejściu przez soczewkę • wie, że im krótsza ogniskowa, tym większa zdolność skupiająca soczewki • wie, jaka jest różnica między obrazem rzeczywistym i pozornym • wie, że promienie ultrafioletowe są szkodliwe w nadmiarze dla zdrowia Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń: • zna prawo odbicia • umie konstruować obrazy w soczewkach skupiających i zwierciadłach wklęsłych • wie, jaki jest warunek, aby powstał obraz pozorny, prosty, powiększony • zna zastosowanie soczewek • wie, że zwierciadła wypukłe i soczewki wklęsłe rozpraszają światło • wie, na czym polega załamanie światła i kiedy to zjawisko zachodzi • wie, że światło ulega rozszczepieniu, a obrazem rozszczepienia jest tęcza • wie, że światło czerwone rozchodzi się z największą prędkością, a światło fioletowe z najmniejszą • wie, że przedmioty czarne pochłaniają światło, a białe odbijają • wie, na czym polega zjawisko fotoelektryczne i gdzie jest ono wykorzystywane Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • wie, jakie zjawiska świadczą o budowie falowej światła, a jakie o korpuskularnej • wie, jak załamuje się światło na granicy dwóch różnych ośrodków • potrafi przewidzieć cechy obrazu na podstawie odległości przedmiotu od zwierciadła i soczewki • potrafi obliczyć zdolność skupiającą soczewki znając jej ogniskową • zna kolejność barw w tęczy • wie, jaką rolę i dlaczego pełnią filtry światła. Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • wie jak powstają barwy różnych przedmiotów nieprzezroczystych • rozumie zjawisko fotoelektryczne • wie, co to jest całkowite wewnętrzne odbicie światła, zna warunki, kiedy ono zachodzi • zna wady wzroku i wie jak je korygować za pomocą soczewek • opisuje działanie wybranych przyrządów, w których używa się soczewek (lupa, mikroskop, aparat fotograficzny, luneta) • potrafi rozwiązywać problemy związane ze zjawiskami optycznymi Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości światła, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: ładunków elektrycznych, prądu elektrycznego, magnetyzmu i optyki, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. Fizyka jądrowa Wymagania na stopień dopuszczający obejmują treści niezbędne dla dalszego kształcenia oraz użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia. Uczeń: • wie, że promieniowanie jądrowe dociera do nas z kosmosu, oraz, że wysyłają je różne substancje zawarte w skorupie ziemskiej • zna trzy rodzaje promieniowania • zna wykorzystanie promieniowania jądrowego (w medycynie i technice) • zna budowę atomu • zna budowę jądra atomowego • uczeń zna źródła energii jądrowej (przemiany na Słońcu, reaktory jądrowe) • wie, że energię jądrową wykorzystuje się do wytwarzania prądu, jako broń Wymagania na stopień dostateczny obejmują wszystkie wymagania na stopień dopuszczający i ponadto, uczeń:˘ wie, jakie właściwości ma promieniowanie alfa, beta, gamma. • wie, co to są izotopy pierwiastka • zna pierwiastki promieniotwórcze odkryte przez Marię i Piotra Curie • wie, że reakcje syntezy jąder i ich rozszczepienia powodują wydzielanie się wielkich ilości energii Wymagania na stopień dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dostateczny i ponadto, uczeń: • zna substancje promieniotwórcze i wie, co to jest promieniotwórczość naturalna • rozumie, na czym polega reakcja syntezy • wie, że powyższe reakcje zachodzą w wysokich temperaturach • rozumie, na czym polega reakcja łańcuchowa • potrafi rozpoznać izotopy tego samego pierwiastka • wie, co to są siły jądrowe, jaką rolę pełnią • wie, że jądro pierwiastka po wysłaniu cząstek alfa lub beta przeobraża się w jądro innego pierwiastka • potrafi opisać symbolicznie jądro danego pierwiastka Wymagania na stopień bardzo dobry obejmują wszystkie wymagania na stopień dobry i ponadto, uczeń: • potrafi zapisać rozpad alfa • potrafi zapisać rozpad beta • wie, jak zachowują się promienie alfa, beta i gamma w polu elektrycznym i polu magnetycznym • wie, że energia wiązania nukleonu w jądrach średniej wielkości jest większa niż w jądrach ciężkich • wie, co to jest defekt masy • zna wzór wyrażający zależność między masą a energią • potrafi ze zrozumieniem przeczytać tekst i przeprowadzić jego analizę • ma własny pogląd na temat wykorzystania energii jądrowej • wie, że największe zagrożenie dla życia stanowią odpady promieniotwórcze • wie, co to jest czas połowicznego rozpadu Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: • bez problemu opisuje właściwości światła, biegle rozwiązuje zadania problemowe i rachunkowe dotyczące: ładunków elektrycznych, prądu elektrycznego, magnetyzmu i optyki, • potrafi rozwiązywać złożone problemy wymagające dobrej znajomości kilku zjawisk lub praw, • potrafi odszukać informacje w literaturze popularnonaukowej i zaprezentować je. Wyświetleń: 1842
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |