Katalog Elżbieta Młot, 2010-05-06 Wilkanów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Warstwy lasu – co w lesie słychać i widać. Scenariusz zajęć.SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE III TEMAT: Warstwy lasu – co w lesie słychać i widać. KOMPETENCJE: • porządkowanie i systematyzowanie wiedzy w sposób twórczy, • współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji. CELE: Uczeń: • zna warstwową budowę lasu, • zna warunki panujące w każdej warstwie lasu, • zna główne źródła zanieczyszczeń lasu i sposoby rozpoznawania chorych roślin, • rozumie konieczność ochrony środowiska przed degradacją, • przyporządkowuje wybrane gatunki roślin i zwierząt do określonej warstwy lasu, • zna zagrożenia lasu wynikające z działalności człowieka. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Rysunki elementów lasu, napisy (Ściółka, Runo, Podszyt, Wysokie drzewa) klej, nożyczki, karteczki z nazwami warstw lasu, wizytówki, pytania od nauczyciela, ksero mapy skojarzeń. METODY: opis, pytania-odpowiedzi, mapa skojarzeń. FORMY: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna Przebieg lekcji 1. Uczniowie wchodząc do klasy losują karteczki, na których zapisane są elementy związane z lasem.(załącznik nr 1). 2. Podchodzą do stołu, na którym rozłożone są rysunki przedstawiające wylosowane przez nich elementy lasu i je przypinają do specjalnie przygotowanej tablicy z napisem LAS 3. Odczytanie i nazwanie warstw lasu- przyklejenie napisów: ŚCIÓŁKA, RUNO, PODSZYT, WYSOKIE DRZEWA(dzieci znają z poprzednich lekcji) 4. Ustalenie zasad właściwego zachowania się w lesie. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę samoprzylepną, na której zapisuje po jednej wymyślonej przez siebie zasadzie zachowania się w lesie. Na tej podstawie powstaje wspólny plakat „Zasady zachowania się w lesie”. 5. Zabawa ruchowa „Drzewa” Ruch zgodny z instrukcją- pokazem n-la. Drzewa małe – dzieci kucają Drzewa duże – wolno wstają Głowa prosto – prostują głowę Ręce w górze – ręce unoszą do góry Ręce w prawo – ruch zgodny z tekstem Ręce w lewo – podobnie Tak się chwieje duże drzewo – dzieci kołyszą się. Kolejne próby ruchu z powtarzaniem słów. 6. Podsumowanie wiadomości o lesie. Uczeń losuje pytanie, na które udziela odpowiedzi- w ten sposób budujemy mapę skojarzeń . 7. Gra dydaktyczna jako technika ewaluacji „Tak, nie ,nie wiem”. ( Załącznik nr 2). 8. Podsumowanie lekcji, ocena aktywności uczniów. 9. Zadanie domowe- zaprojektuj reklamę lub plakat,przekonujące ludzi do ochrony lasu. ZAŁĄCZNIK NR 1 Hasła na wizytówki: ŚCIÓŁKA: dżdżownica, suche igły, patyki, suche liście, szyszki itp. RUNO: mech, borowik szlachetny, podgrzybek, poziomka, mrowisko, ślimak, paproć, itp. PODSZYT: leszczyna, jeżyna, sarna, zająć, jarzębina młode drzewa, itp. WYSOKIE DRZEWA :dąb, kornik, sowa ,wilga , świerk ,lipa ZAŁĄCZNIK NR 2(przykłady) Drzewo jest ważnym elementem środowiska naturalnego. 1.Drzewo sprzyja relaksowi i wypoczynkowi człowieka. 2.Drzewo jest głównym producentem tlenu w powietrzu. 3.Drzewo jest cennym surowcem. 4.Drzewo powoduje zanieczyszczenie powietrza . 5.Drzewo zwiększa opady deszczu 6.Drzewo zwiększa negatywne oddziaływanie hałasu. 7.Drzewo jest schronieniem dla wielu organizmów żywych. 8. INNE Wyświetleń: 6107
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |