AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Młot, 2010-05-06
Wilkanów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Warstwy lasu – co w lesie słychać i widać. Scenariusz zajęć.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE III


TEMAT: Warstwy lasu – co w lesie słychać i widać.

KOMPETENCJE:
• porządkowanie i systematyzowanie wiedzy w sposób twórczy,
• współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji.


CELE:
Uczeń:
• zna warstwową budowę lasu,
• zna warunki panujące w każdej warstwie lasu,
• zna główne źródła zanieczyszczeń lasu i sposoby rozpoznawania chorych roślin,
• rozumie konieczność ochrony środowiska przed degradacją,
• przyporządkowuje wybrane gatunki roślin i zwierząt do określonej warstwy lasu,
• zna zagrożenia lasu wynikające z działalności człowieka.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Rysunki elementów lasu, napisy (Ściółka, Runo, Podszyt, Wysokie drzewa) klej, nożyczki, karteczki z nazwami warstw lasu, wizytówki, pytania od nauczyciela, ksero mapy skojarzeń.


METODY:
opis, pytania-odpowiedzi, mapa skojarzeń.


FORMY:
praca zbiorowa, grupowa, indywidualna



Przebieg lekcji


1. Uczniowie wchodząc do klasy losują karteczki, na których zapisane są elementy związane z lasem.(załącznik nr 1).
2. Podchodzą do stołu, na którym rozłożone są rysunki przedstawiające wylosowane przez nich elementy lasu i je przypinają do specjalnie przygotowanej tablicy z napisem LAS
3. Odczytanie i nazwanie warstw lasu- przyklejenie napisów: ŚCIÓŁKA, RUNO, PODSZYT, WYSOKIE DRZEWA(dzieci znają z poprzednich lekcji)
4. Ustalenie zasad właściwego zachowania się w lesie. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę samoprzylepną, na której zapisuje po jednej wymyślonej przez siebie zasadzie zachowania się w lesie. Na tej podstawie powstaje wspólny plakat „Zasady zachowania się w lesie”.
5. Zabawa ruchowa „Drzewa” Ruch zgodny z instrukcją- pokazem n-la.
Drzewa małe – dzieci kucają
Drzewa duże – wolno wstają
Głowa prosto – prostują głowę
Ręce w górze – ręce unoszą do góry
Ręce w prawo – ruch zgodny z tekstem
Ręce w lewo – podobnie
Tak się chwieje duże drzewo – dzieci kołyszą się.
Kolejne próby ruchu z powtarzaniem słów.
6. Podsumowanie wiadomości o lesie. Uczeń losuje pytanie, na które udziela odpowiedzi- w ten sposób budujemy mapę skojarzeń .
7. Gra dydaktyczna jako technika ewaluacji „Tak, nie ,nie wiem”.
( Załącznik nr 2).
8. Podsumowanie lekcji, ocena aktywności uczniów.
9. Zadanie domowe- zaprojektuj reklamę lub plakat,przekonujące ludzi do ochrony lasu.

ZAŁĄCZNIK NR 1

Hasła na wizytówki:
ŚCIÓŁKA: dżdżownica, suche igły, patyki, suche liście, szyszki itp.
RUNO: mech, borowik szlachetny, podgrzybek, poziomka, mrowisko, ślimak, paproć, itp.
PODSZYT: leszczyna, jeżyna, sarna, zająć, jarzębina młode drzewa, itp.
WYSOKIE DRZEWA :dąb, kornik, sowa ,wilga , świerk ,lipa

ZAŁĄCZNIK NR 2(przykłady)
Drzewo jest ważnym elementem środowiska naturalnego.
1.Drzewo sprzyja relaksowi i wypoczynkowi człowieka.
2.Drzewo jest głównym producentem tlenu w powietrzu.
3.Drzewo jest cennym surowcem.
4.Drzewo powoduje zanieczyszczenie powietrza .
5.Drzewo zwiększa opady deszczu
6.Drzewo zwiększa negatywne oddziaływanie hałasu.
7.Drzewo jest schronieniem dla wielu organizmów żywych.
8. INNE


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6107


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 4