Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

BEATA KOŁODZIEJCZYK, 2010-05-06
ŻARNÓW

Matematyka, Różne

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNEGO.

- n +





OPIS I ANALIZA PRZYPADKU EDUKACYJNEGO
Niskie wyniki dydaktyczne z matematyki ucznia niedosłyszącego.


1. Identyfikacja problemu:

W klasie I, którą uczę matematyki, rozpoczęła naukę Ania– dziecko niedosłyszące.
Zauważyłam, że dziewczynka ma zaległości w wiadomościach ze szkoły podstawowej oraz duże trudności z przyswajaniem nowego materiału.
Proszona do tablicy przychodzi niechętnie, nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostych zadań. Przekłada się to również na oceny. Otrzymuje najniższe noty pomimo tego, iż ma do rozwiązania zadania o obniżonym stopniu trudności.
Na lekcjach nie mogę poświęcać jej zbyt wiele czasu, ponieważ klasa do której uczęszcza jest słaba i trudna wychowawczo.

2. Geneza i dynamika zjawiska:

Postanowiłam zebrać o Ani i jej chorobie jak najwięcej informacji.
Po przeczytaniu Opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dowiedziałam się,
że stwierdzono u niej obustronny niedosłuch postlingwalny w związku z zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych. Stwierdzono lekki stopień ubytku słuchu w uchu lewym i poważny ubytek słuchu w uchu prawym.
„Niewerbalna sprawność intelektualna w normie – przeciętna. Poważny ubytek słuchu w uchu prawym rzutuje na problemy w uczeniu się przedmiotów ścisłych; osłabionej koncentracji na wybranych zagadnieniach”.
Z Orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dowiedziałam się, że: „Obowiązek szkolny powinien być realizowany w integracji z rówieśnikami słyszącymi (szkoła masowa). W trakcie nauki szkolnej na wszystkich poziomach nauczania
oraz w sytuacjach egzaminacyjnych, należy dostosować wymagania do możliwości percepcyjnych uczennicy”.
Przeprowadziłam rozmowę z matką dziewczynki. Ania zachorowała w wieku przedszkolnym w czasie kiedy już umiała mówić. Kontakt z nią nie jest zatem utrudniony.
W młodszych klasach matka w miarę swoich możliwości pomagała córce w nauce.
Teraz materiał jest dla niej za trudny, sama ukończyła bowiem szkołę zawodową.
Starszy brat Ani uczeń klasy III gimnazjum również nie jest w stanie pomóc siostrze.
Uczę go matematyki wiem więc, że jest bardzo słabym uczniem.
Moim zdaniem dziewczynka z takim deficytem wymaga stałej pomocy w nauce.

3. Znaczenie problemu:

Uczniowie, którzy nie opanują podstaw matematyki w klasie I borykać się będą
z trudnościami w kolejnych klasach, a także w szkole ponadgimnazjalnej. Ponadto podstawy matematyki wykorzystywane są na innych lekcjach bloku matematyczno-przyrodniczego.
W związku z tym rozwiązanie tego problemu ma ogromne znaczenie.

4. Prognoza:

a) negatywna:

Pozostawienie Ani bez pomocy spowoduje wiele tragicznych konsekwencji.
Najgroźniejszą może być drugoroczność. Dziewczynka narażona zostanie na silny stres spowodowany ciągłą obawą o swoją dalszą przyszłość szkolną.
Dziecko zniechęci się do przedmiotu, nauczyciela, nauki, szkoły. Utraci poczucie własnej wartości, skoro moje starania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, jestem niewiele warta.

b) pozytywna:

Wdrożenie oddziaływań powinno przynieść wymierne efekty w postaci pozytywnych ocen z matematyki. Dziewczynka musi odczuć, że szkoła nie tylko stawia wymagania ale również otacza opieką tych, którzy tego potrzebują, a jej dobro jest priorytetem również dla nauczyciela.
5. Propozycje rozwiązania:

Cel:

- podwyższenie wyników dydaktycznych z matematyki do poziomu oceny
dostatecznej.

Plan oddziaływań:

- rozmowa z Anią na temat jej problemów w nauce matematyki,
- rozmowa ze specjalistą porani Psychologiczno-Pedagogicznej na temat trudności w nauce matematyki dziecka niedosłyszącego,
- rozpoczęcie zajęć wyrównawczych.

6. Wdrażanie oddziaływań:

Zaprosiłam Anię na rozmowę. Zapytałam co sprawia jej najwięcej problemów. Okazało się, że uczennica nie zawsze słyszy co mówię, nie rozumie wielu przekazywanych treści, ma powolny tok rozumowania.
W szkole, w której uczę są dwa przypadki dzieci niedosłyszących. W związku
z tym dyrektor zwołał Radę Pedagogiczną, na którą zaprosił specjalistę z Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej. Każdy nauczyciel miał okazję porozmawiać z nim
na temat pracy z dzieckiem niedosłyszącym.
Pani surdopedagog zwróciła uwagę na zagadnienia, których dziewczynka,
ze względu na swoją niepełnosprawność, prawdopodobnie nigdy nie opanuje.
Należy zatem skupić się na rzeczach, które jest w stanie przyswoić. Nie tracić czasu na coś, czego po kilku godzinach i tak nie będzie pamiętać.
Zaproponowałam Ani dwa razy w tygodniu dodatkowe zajęcia z matematyki.
Muszę przyznać, że ucieszyła się i do tej pory (zajęcia trwają już trzeci rok) przychodzi na nie bardzo chętnie.





7. Efekty oddziaływań:

Po dwuipółrocznej pracy z Anią pojawiły się wymierne efekty w postaci pozytywnych ocen z matematyki. Dziewczynka w stopniu dostatecznym opanowała materiał nauczania, co zważywszy na jej niepełnosprawność i dosyć niewielkie możliwości intelektualne, jest dużym osiągnięciem.
Myślę jednak, że najbardziej pożądanym efektem jest nie wynik merytoryczny zajęć,
a stwierdzenie Agaty, że lubi te nasze lekcje, a co najważniejsze po prostu mnie lubi.




Opracowała:

Beata Kołodziejczyk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2337
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014