Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Halina Kuryś, 2010-04-29
Kopki

Język polski, Sprawdziany i testy

ŚRODKI STYLISTYCZNE - kartkówka w kl. II gimnazjum

- n +

GR. I Kl. …………………….
Imię i nazwisko ……………………………………………………

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie wypisanych poniżej środków stylistycznych:

A. Mickiewicz „Reduta Ordona” (fragm.)
Gdzież jest król, co na rzezie tłumy te wyprawia?
Czy dzieli ich odwagę, czy pierś sam nadstawia?
Nie, on siedzi o pięćset mil na swéj stolicy,
Król wielki, samowładnik świata połowicy.
Zmarszczył brwi, - i tysiące kibitek wnet leci;
Podpisał, - tysiąc matek opłakuje dzieci;
Skinął, - padają knuty od Niemna do Chiwy.
Mocarzu, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy!
Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiże,
Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże:
Warszawa jedna twojéj mocy się urąga,
Podnosi na cię rękę i koronę ściąga,
Koronę Kazimierzów, Chrobrych z twojéj głowy,
Boś ją ukradł i skrwawił, synu Wasilowy!


Pytanie retoryczne
……………………………………………………………………………….
Porównanie
……………………………………………………………………………….
Anafora
……………………………………………………………………………….
Metafora
………………………………………………………………………………
Wyjaśnienie ww. metafory (swoimi słowami)
……………………………………………………………………………….
Archaizm
……………………………………………………………………………….
Apostrofa
……………………………………………………………………………….
Hiperbola
……………………………………………………………………………….
Epitet
……………………………………………………………………………….

Wyjaśnij definicję i podaj własny przykład:
Onomatopeja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Personifikacja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


GR. II Kl. …………………….
Imię i nazwisko ……………………………………………………

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie wypisanych poniżej środków stylistycznych:

A. Mickiewicz „Reduta Ordona” (fragm.)
Nam strzelać nie kazano. - Wstąpiłem na działo
I spojrzałem na pole; dwieście armat grzmiało.
Artyleryji ruskiéj ciągną się szeregi,
Prosto, długo, daleko, jako morza brzegi;
I widziałem ich wodza; - przybiegł, mieczem skinął,
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął.
Wylewa się z pod skrzydła ściśniona piechota
Długą, czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy,
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.
Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz, bodzący morze, reduta Ordona.
Sześć tylko miała harmat. Wciąż dymią i świecą;
I nie tyle prędkich słów gniewne usta miecą,
Nie tyle przejdzie uczuć przez duszę w rozpaczy,
Ile z tych dział leciało bomb, kul i kartaczy.

Porównanie
……………………………………………………………………………….
Archaizm
……………………………………………………………………………….
Onomatopeja
……………………………………………………………………………….
Metafora
………………………………………………………………………………
Wyjaśnienie ww. metafory (swoimi słowami)
……………………………………………………………………………….
Epitet
……………………………………………………………………………….
Wyliczenie
……………………………………………………………………………….
Anafora
……………………………………………………………………………….
Hiperbola
……………………………………………………………………………...

Wyjaśnij definicję i podaj własny przykład:
Personifikacja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Apostrofa
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15037
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 4
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014