AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Kuryś, 2010-04-29
Kopki

Język polski, Sprawdziany i testy

ŚRODKI STYLISTYCZNE - kartkówka w kl. II gimnazjum

- n +

GR. I Kl. …………………….
Imię i nazwisko ……………………………………………………

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie wypisanych poniżej środków stylistycznych:

A. Mickiewicz „Reduta Ordona” (fragm.)
Gdzież jest król, co na rzezie tłumy te wyprawia?
Czy dzieli ich odwagę, czy pierś sam nadstawia?
Nie, on siedzi o pięćset mil na swéj stolicy,
Król wielki, samowładnik świata połowicy.
Zmarszczył brwi, - i tysiące kibitek wnet leci;
Podpisał, - tysiąc matek opłakuje dzieci;
Skinął, - padają knuty od Niemna do Chiwy.
Mocarzu, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy!
Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiże,
Gdy poselstwo paryskie twoje stopy liże:
Warszawa jedna twojéj mocy się urąga,
Podnosi na cię rękę i koronę ściąga,
Koronę Kazimierzów, Chrobrych z twojéj głowy,
Boś ją ukradł i skrwawił, synu Wasilowy!


Pytanie retoryczne
……………………………………………………………………………….
Porównanie
……………………………………………………………………………….
Anafora
……………………………………………………………………………….
Metafora
………………………………………………………………………………
Wyjaśnienie ww. metafory (swoimi słowami)
……………………………………………………………………………….
Archaizm
……………………………………………………………………………….
Apostrofa
……………………………………………………………………………….
Hiperbola
……………………………………………………………………………….
Epitet
……………………………………………………………………………….

Wyjaśnij definicję i podaj własny przykład:
Onomatopeja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Personifikacja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


GR. II Kl. …………………….
Imię i nazwisko ……………………………………………………

Wypisz z tekstu po jednym przykładzie wypisanych poniżej środków stylistycznych:

A. Mickiewicz „Reduta Ordona” (fragm.)
Nam strzelać nie kazano. - Wstąpiłem na działo
I spojrzałem na pole; dwieście armat grzmiało.
Artyleryji ruskiéj ciągną się szeregi,
Prosto, długo, daleko, jako morza brzegi;
I widziałem ich wodza; - przybiegł, mieczem skinął,
I jak ptak jedno skrzydło wojska swego zwinął.
Wylewa się z pod skrzydła ściśniona piechota
Długą, czarną kolumną, jako lawa błota,
Nasypana iskrami bagnetów. Jak sępy,
Czarne chorągwie na śmierć prowadzą zastępy.
Przeciw nim sterczy biała, wąska, zaostrzona,
Jak głaz, bodzący morze, reduta Ordona.
Sześć tylko miała harmat. Wciąż dymią i świecą;
I nie tyle prędkich słów gniewne usta miecą,
Nie tyle przejdzie uczuć przez duszę w rozpaczy,
Ile z tych dział leciało bomb, kul i kartaczy.

Porównanie
……………………………………………………………………………….
Archaizm
……………………………………………………………………………….
Onomatopeja
……………………………………………………………………………….
Metafora
………………………………………………………………………………
Wyjaśnienie ww. metafory (swoimi słowami)
……………………………………………………………………………….
Epitet
……………………………………………………………………………….
Wyliczenie
……………………………………………………………………………….
Anafora
……………………………………………………………………………….
Hiperbola
……………………………………………………………………………...

Wyjaśnij definicję i podaj własny przykład:
Personifikacja
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Apostrofa
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 20576


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.43



Ilość głosów: 7