AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marżolena Mijalska, 2010-04-29
Droszków

Przyroda, Konspekty

Konspekt zajęć edukacji ekologicznej - ZABAWY PRZYRODNICZE, ZASADZENIE DRZEWA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ EDUKACJI PRZYRODNICZEJ W PRZEDSZKOLU

II część zajęcia - wyjście do pobliskiego parku

Grupa dzieci sześcioletnich

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

PRZYRODA WOKÓŁ NAS

TEMAT DNIA:

ZASADZENIE DRZEWA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

CELE GŁÓWNE:

1. Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą. uwrażliwienie na jej piękno.
2. Uwrażliwianie na piękno wiosennych drzew - obserwacje przyrodnicze.

CELE SZCZEGÓLOWE:

1. Wielozmysłowe poznawanie drzewa.
2. Zapoznanie z budową drzewa oraz jego znaczeniem.
3. Rozbudzanie ciekawości poznawczej i zachęcenie do aktywności badawczej.
4. Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody - zapoznanie ze sposobami sadzenia drzew. Znaczenie wody w przyrodzie.
5. Wzbogacanie słownictwa.
6. Utrwalanie pojęć matematycznych.
7. Rozbudzanie opiekuńczości i troski w stosunku do nowo posadzonego drzewa.

POMOCE DYDAKTYCZNE:

lupy, lornetki, stetoskop lekarski, lusterka, aparat fotograficzny, drzewko do posadzenia, woda, tabliczka do zaczepienia z nazwą/imieniem drzewa, ordery;

METODY:

aktywna - zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń,
słowna – rozmowa,
oglądowa – obserwacja;

FORMA:

praca z całą grupą, praca indywidualna i w zespołach;


1. Ćwiczenia oddechowe "Zapach wiosennych drzew":

Wszyscy oddychają czystym powietrzem w parku: wdech nosem, wydech ustami.

2. Zabawa dydaktyczno - badawcza "W jaki sposób poznajemy drzewa?":

Poznanie drzew za pomocą zmysłów:
• dotyku: przytula się, obejmuje, gładzi korę pnia,
• wzroku: przygląda się gałązkom i pąkom, zwraca uwagę na barwy, odszukuje takich samych kolorów na własnym ubraniu,
• węchu: wącha korę,
• słuchu: słucha "mowy drzew" – szumów, szmerów, szelestów.

Porównanie różnych drzew.

3. Zabawa "Poszukaj wśród drzew swojego przyjaciela":

Dziecko wybiera sobie drzewo.
Do obserwacji dzieci wykorzystują lupy i lornetki.
Dzieci stojąc blisko swojego drzewa opowiadają co widzą, co czują, co słyszą.
Nauczyciel wplata w ich wypowiedzi terminy takie jak: pień, kora, konary, gałęzie, pąki, korona drzewa, sklepienie liści.

4. Zabawa "Spacer z lusterkiem":

Proponujemy dzieciom, aby obeszły swoje drzewo dookoła ze spuszczoną głową, patrząc w lusterko, w którym będzie odbijać się korona drzewa. Pozwoli to dostrzec drzewo z nieznanej dotychczas perspektywy. Później proponujemy, aby powtórzyły okrążenia wokół drzewa z głową zadartą do góry i porównały to, co widzą w obu przypadkach. 5. Zabawa pobudzająca wyobraźnię "Co mówi moje drzewo?"

Dziecko zapoznaje się ze swoim drzewem za pomocą słuchu. Przykłada do pnia najpierw ucho, a potem stetoskop lekarski. Zastanawia się, co drzewo chce mu powiedzieć.

6. Wypowiedzi dzieci:

Dziecko nadaje imię swojemu drzewu, opowiada o nim:
• Moje drzewo nazywa się...
• Moje drzewo lubi, kiedy…
• Moje drzewo zadowolone jest, gdy….
• Moje drzewo jest smutne, kiedy….
• Moje drzewo bardzo nie lubi, gdy….
• Moje drzewo marzy o ………

7. Wyciąganie wniosków na temat:

"Jak należy szanować drzewa?" – nie zrywać liści, nie niszczyć kory, nie łamać gałęzi…

8. Zabawa dydaktyczno-ruchowa "Stań według wskazań", kształtująca pojęcia matematyczne:

Zabawa według poleceń nauczyciela:
• stań obok drzewa,
• przykucnij pod (konarem, gałęzią),
• schowaj się za drzewo,
• stań przy drzewie,
• stań między dwoma najbliższymi drzewami, itp.
• wymyślamy ukłony dla drzew w podziękowaniu za wspólna zabawę.

9. Wspólnie sadzenie drzewka (jarzębiny) w ogrodzie przedszkolnym:

Poznanie etapów działań przy sadzeniu drzewa w ogródku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wody - podlanie go.
Nadanie imienia roślinie "JARZĘBINKA STARSZAKÓW", zaczepienie tabliczki.

10. Fotografia z "JARZĘBINKĄ STRASZAKÓW"

Nauczyciel fotografuje dzieci na tle drzewa.
Zdjęcie wykonane teraz pozwoli na dostrzeganie zmian i różnic w jego wzroście oraz
w wyglądzie o różnych porach roku.

11. Zakończenie zajęć:

Dzieci zostają odznaczone przez nauczyciela orderem:
"JESTEM PRZYJACIELEM PRZYRODY".


















Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9135


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0