Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Marżolena Mijalska, 2010-04-29
Droszków

Przyroda, Konspekty

Konspekt zajęć edukacji ekologicznej - ZABAWY PRZYRODNICZE, ZASADZENIE DRZEWA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ EDUKACJI PRZYRODNICZEJ W PRZEDSZKOLU

II część zajęcia - wyjście do pobliskiego parku

Grupa dzieci sześcioletnich

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

PRZYRODA WOKÓŁ NAS

TEMAT DNIA:

ZASADZENIE DRZEWA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

CELE GŁÓWNE:

1. Kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą. uwrażliwienie na jej piękno.
2. Uwrażliwianie na piękno wiosennych drzew - obserwacje przyrodnicze.

CELE SZCZEGÓLOWE:

1. Wielozmysłowe poznawanie drzewa.
2. Zapoznanie z budową drzewa oraz jego znaczeniem.
3. Rozbudzanie ciekawości poznawczej i zachęcenie do aktywności badawczej.
4. Zachęcanie do podejmowania działań na rzecz przyrody - zapoznanie ze sposobami sadzenia drzew. Znaczenie wody w przyrodzie.
5. Wzbogacanie słownictwa.
6. Utrwalanie pojęć matematycznych.
7. Rozbudzanie opiekuńczości i troski w stosunku do nowo posadzonego drzewa.

POMOCE DYDAKTYCZNE:

lupy, lornetki, stetoskop lekarski, lusterka, aparat fotograficzny, drzewko do posadzenia, woda, tabliczka do zaczepienia z nazwą/imieniem drzewa, ordery;

METODY:

aktywna - zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń,
słowna – rozmowa,
oglądowa – obserwacja;

FORMA:

praca z całą grupą, praca indywidualna i w zespołach;


1. Ćwiczenia oddechowe "Zapach wiosennych drzew":

Wszyscy oddychają czystym powietrzem w parku: wdech nosem, wydech ustami.

2. Zabawa dydaktyczno - badawcza "W jaki sposób poznajemy drzewa?":

Poznanie drzew za pomocą zmysłów:
• dotyku: przytula się, obejmuje, gładzi korę pnia,
• wzroku: przygląda się gałązkom i pąkom, zwraca uwagę na barwy, odszukuje takich samych kolorów na własnym ubraniu,
• węchu: wącha korę,
• słuchu: słucha "mowy drzew" – szumów, szmerów, szelestów.

Porównanie różnych drzew.

3. Zabawa "Poszukaj wśród drzew swojego przyjaciela":

Dziecko wybiera sobie drzewo.
Do obserwacji dzieci wykorzystują lupy i lornetki.
Dzieci stojąc blisko swojego drzewa opowiadają co widzą, co czują, co słyszą.
Nauczyciel wplata w ich wypowiedzi terminy takie jak: pień, kora, konary, gałęzie, pąki, korona drzewa, sklepienie liści.

4. Zabawa "Spacer z lusterkiem":

Proponujemy dzieciom, aby obeszły swoje drzewo dookoła ze spuszczoną głową, patrząc w lusterko, w którym będzie odbijać się korona drzewa. Pozwoli to dostrzec drzewo z nieznanej dotychczas perspektywy. Później proponujemy, aby powtórzyły okrążenia wokół drzewa z głową zadartą do góry i porównały to, co widzą w obu przypadkach. 5. Zabawa pobudzająca wyobraźnię "Co mówi moje drzewo?"

Dziecko zapoznaje się ze swoim drzewem za pomocą słuchu. Przykłada do pnia najpierw ucho, a potem stetoskop lekarski. Zastanawia się, co drzewo chce mu powiedzieć.

6. Wypowiedzi dzieci:

Dziecko nadaje imię swojemu drzewu, opowiada o nim:
• Moje drzewo nazywa się...
• Moje drzewo lubi, kiedy…
• Moje drzewo zadowolone jest, gdy….
• Moje drzewo jest smutne, kiedy….
• Moje drzewo bardzo nie lubi, gdy….
• Moje drzewo marzy o ………

7. Wyciąganie wniosków na temat:

"Jak należy szanować drzewa?" – nie zrywać liści, nie niszczyć kory, nie łamać gałęzi…

8. Zabawa dydaktyczno-ruchowa "Stań według wskazań", kształtująca pojęcia matematyczne:

Zabawa według poleceń nauczyciela:
• stań obok drzewa,
• przykucnij pod (konarem, gałęzią),
• schowaj się za drzewo,
• stań przy drzewie,
• stań między dwoma najbliższymi drzewami, itp.
• wymyślamy ukłony dla drzew w podziękowaniu za wspólna zabawę.

9. Wspólnie sadzenie drzewka (jarzębiny) w ogrodzie przedszkolnym:

Poznanie etapów działań przy sadzeniu drzewa w ogródku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia wody - podlanie go.
Nadanie imienia roślinie "JARZĘBINKA STARSZAKÓW", zaczepienie tabliczki.

10. Fotografia z "JARZĘBINKĄ STRASZAKÓW"

Nauczyciel fotografuje dzieci na tle drzewa.
Zdjęcie wykonane teraz pozwoli na dostrzeganie zmian i różnic w jego wzroście oraz
w wyglądzie o różnych porach roku.

11. Zakończenie zajęć:

Dzieci zostają odznaczone przez nauczyciela orderem:
"JESTEM PRZYJACIELEM PRZYRODY".


















Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7712
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014