Katalog

Joanna Harackiewicz, 2010-04-29
Gronowo

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji - Pieśń o Rolandzie jako realizacja etosu rycerskiego.

- n +

TEMAT: Pieśń o Rolandzie jako realizacja etosu rycerskiego

I.
1. Cel ogólny lekcji: Odtworzenie hierarchii wartości średniowiecznego rycerza

2. Cele operacyjne:
Uczeń:
− potrafi scharakteryzować Rolanda, wskazując na wartości, jakimi się kierował;
− opisuje obyczaj rycerski przedstawiony we fragmencie utworu;
− porównuje poznane wzory rycerzy średniowiecznych;
− wskazuje na obecność motywu ars moriendi w utworze.

3. Metody pracy: elementy wykładu, pogadanka, praca z tekstem, elementy dyskusji;

4. Zastosowane pomoce dydaktyczne: podręcznik, zeszyt, teksty literackie - Pieśń o Rolandzie;

II.
1. Przebieg lekcji:

1)Powitanie, sprawdzenie obecności i zadania domowego

2)Zapisanie tematu lekcji i podanie jej celu.

3)Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące średniowiecznego etosu rycerskiego, przypominają postawę reprezentowaną przez Tristana.

4)Nauczyciel krótko wprowadza uczniów w lekturę Pieśni o Rolandzie.

5)Uczniowie odczytują na głos wybrane fragmenty Pieśni o Rolandzie

6)Na podstawie przeczytanych fragmentów tekstu, uczniowie charakteryzują Rolanda.

7)Nauczyciel wprowadza uczniów w średniowieczna tematykę średniowiecznej sztuki umierania.

8)Uczniowie wymieniają utwory średniowieczne, w których obecna jest śmierć, a przede wszystkim motyw ars moriendi.

9)Uczniowie na podstawie przeczytanych fragmentów wypisują zasady godnej śmierci rycerza.

10)Nauczyciel odczytuje na głos fragmenty Bitwy Grunwaldzkiej Jana Długosza

11)Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą sylwetek poznanych rycerzy średniowiecznych (także tych znanych z innych utworów literackich i filmu).

12)Nauczyciel podsumowuje lekcję i ocenia pracę uczniów.

13) Zadanie domowe
Oprócz zadanego na kolejne zajęcia tekstu kultury, uczniowie uzupełniają zestawienie dotyczące dwóch poznanych wzorców śmierci (według św. Aleksego i Rolanda). Charakteryzują bohatera, przyczynę śmierci, miejsce śmierci oraz wydarzenia towarzyszące śmierci.


2. Sposób sprawdzenia efektów uczenia się uczniów: Ocenie podlega aktywność uczniów na lekcji, przede wszystkim umiejętność odszukiwania właściwych informacji w tekście literackim i jego interpretacja.

3. Literatura metodyczna:
*Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka. Starożytność – średniowiecze. Podręcznik do języka polskiego dla liceum i technikum.
*Zrozumieć średniowiecze, oprac. Roman Mazurkiewicz.


Lekcję przeprowadziła: Joanna Harackiewicz







Wyświetleń: 3786


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.