Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Lewińska, 2010-04-26
Gdynia

Język polski, Scenariusze

Scenariusz zajęć "Mierzenie czasu dawniej i dziś"

- n +

Scenariusz zajęć

Klasa: Oddział klasowy dla dzieci autystycznych (3 uczniów na III etapie edukacyjnym)
Czas zajęć: 90 minut

Temat: Mierzenie czasu dawniej i dziś
Cel główny: Poznanie przyrządów do mierzenia czasu dawniej i dziś
Cele szczegółowe:
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania czasomierzy
• utrwalanie wiadomości o jednostkach, w jakich mierzy się czas
• kształtowanie spostrzegawczości i pamięci
• doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
• doskonalenie umiejętności czytania
• kształtowanie sprawności manualnej
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
• rozpoznać i nazwać dawne i współczesne przyrządy do mierzenia czasu
• opisać wygląd obserwowanego przedmiotu
• skoncentrować się na uważnym słuchaniu
• określić jednostki, w których mierzy się czas
• przeczytać etykiety z nazwami
• dobrać etykiety z nazwami do odpowiednich czasomierzy
• prawidłowo i bezpiecznie posługiwać się nożyczkami
Metody: słowne, pokaz, praktyczne działanie
Forma: praca indywidualna i zbiorowa
Środki dydaktyczne: budzik, zegarek na rękę, zegar ścienny, klepsydra, obrazki z dawnymi czasomierzami, podręcznik do języka polskiego i historii, nożyczki, kolorowy papier.
Przebieg zajęć

I. Zajęcia wstępne Zajęcia wstępne odbyły się na początku dnia pracy. Polegały na przypięciu etykietki z imieniem na tablicy obecności, ustaleniu daty i zapisaniu jej na tablicy i w zeszytach, omówieniu stanu pogody.

II. Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie
1. Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi czasomierzami:
a) czytanie przez nauczyciela tekstu pt. „Zegary, zegary”,
b) wprowadzenie pojęcia „czasomierz- przyrząd do mierzenia czasu”,
c) prezentacja różnego rodzaju czasomierzy na konkretnych zegarach i ilustracjach,
d) nazywanie czasomierzy przez nauczyciela,
e) przypomnienie jednostek służących do mierzenia czasu.
2. Obserwacja przyrządów do mierzenia czasu:
a) oglądanie ilustracji z dawnymi czasomierzami,
b) obserwacja konkretnych przedmiotów – zegary współczesne,
c) swobodne wypowiedzi uczniów na temat obserwowanych przedmiotów,
d) obserwacja kierowana – próby opisywania budowy poszczególnych czasomierzy.
3. Utrwalenie wiadomości o przyrządach mierzących czas dawniej i dziś:
a) kojarzenie przedmiotów z ich nazwami,
b) dobieranie etykiet z nazwami do konkretnych czasomierzy,
c) próby nazywania czasomierzy z pamięci.
4. Ekspresja
a) wycinanie obrazków przedstawiających czasomierze i wklejenie ich do zeszytów,
b) wykonanie etykiet z nazwami czasomierzy i wklejanie ich pod odpowiedni obrazek.


III. Zajęcia końcowe
1. Przypomnienie tematu
2. Udzielenie nagrody społecznej za dobrą pracę i zachowanie podczas zajęć








Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1342
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014