Katalog Małgorzata Lewińska, 2010-04-26 Gdynia Język polski, Scenariusze Scenariusz zajęć "Mierzenie czasu dawniej i dziś"Scenariusz zajęć Klasa: Oddział klasowy dla dzieci autystycznych (3 uczniów na III etapie edukacyjnym) Czas zajęć: 90 minut Temat: Mierzenie czasu dawniej i dziś Cel główny: Poznanie przyrządów do mierzenia czasu dawniej i dziś Cele szczegółowe: • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania czasomierzy • utrwalanie wiadomości o jednostkach, w jakich mierzy się czas • kształtowanie spostrzegawczości i pamięci • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem • doskonalenie umiejętności czytania • kształtowanie sprawności manualnej Cele operacyjne: Uczeń potrafi: • rozpoznać i nazwać dawne i współczesne przyrządy do mierzenia czasu • opisać wygląd obserwowanego przedmiotu • skoncentrować się na uważnym słuchaniu • określić jednostki, w których mierzy się czas • przeczytać etykiety z nazwami • dobrać etykiety z nazwami do odpowiednich czasomierzy • prawidłowo i bezpiecznie posługiwać się nożyczkami Metody: słowne, pokaz, praktyczne działanie Forma: praca indywidualna i zbiorowa Środki dydaktyczne: budzik, zegarek na rękę, zegar ścienny, klepsydra, obrazki z dawnymi czasomierzami, podręcznik do języka polskiego i historii, nożyczki, kolorowy papier. Przebieg zajęć I. Zajęcia wstępne Zajęcia wstępne odbyły się na początku dnia pracy. Polegały na przypięciu etykietki z imieniem na tablicy obecności, ustaleniu daty i zapisaniu jej na tablicy i w zeszytach, omówieniu stanu pogody. II. Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie 1. Zapoznanie z dawnymi i współczesnymi czasomierzami: a) czytanie przez nauczyciela tekstu pt. „Zegary, zegary”, b) wprowadzenie pojęcia „czasomierz- przyrząd do mierzenia czasu”, c) prezentacja różnego rodzaju czasomierzy na konkretnych zegarach i ilustracjach, d) nazywanie czasomierzy przez nauczyciela, e) przypomnienie jednostek służących do mierzenia czasu. 2. Obserwacja przyrządów do mierzenia czasu: a) oglądanie ilustracji z dawnymi czasomierzami, b) obserwacja konkretnych przedmiotów – zegary współczesne, c) swobodne wypowiedzi uczniów na temat obserwowanych przedmiotów, d) obserwacja kierowana – próby opisywania budowy poszczególnych czasomierzy. 3. Utrwalenie wiadomości o przyrządach mierzących czas dawniej i dziś: a) kojarzenie przedmiotów z ich nazwami, b) dobieranie etykiet z nazwami do konkretnych czasomierzy, c) próby nazywania czasomierzy z pamięci. 4. Ekspresja a) wycinanie obrazków przedstawiających czasomierze i wklejenie ich do zeszytów, b) wykonanie etykiet z nazwami czasomierzy i wklejanie ich pod odpowiedni obrazek. III. Zajęcia końcowe 1. Przypomnienie tematu 2. Udzielenie nagrody społecznej za dobrą pracę i zachowanie podczas zajęć Wyświetleń: 2122
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |