AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bartosz Głos, 2010-04-22
Tczew

Historia, Scenariusze

II wojna światowa wybuchła w mojej okolicy. Scenariusz lekcji.

- n +

• Klasa VI Podstawowa
• Czas – 2 × 45 minut

Temat: II wojna światowa wybuchła w mojej okolicy.

1. Główne zagadnienia lekcji:
Miejsca pamięci narodowej związane z wybuchem II wojny światowej: Szymankowo - Tczew - Lisewo. Bohaterowie września 1939 roku z naszej najbliższej okolicy.

2. Cele lekcji:
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- znać datę 1 września 1939 roku w kontekście historii regionu, Polski i świata;
- znać postacie obrońców ojczyzny, którzy w naszym regionie jako pierwsi stawili czoło niemieckiej agresji;
- powiązać wydarzenia, które rozegrały się w najbliższej okolicy z historią II wojny światowej;
- wymienić najważniejsze miejsca pamięci, które zwiedził podczas wycieczki;
- opisać wybrane przez siebie miejsce pamięci;
- umiejętnie sporządzić plan wycieczki z wykorzystaniem różnych źródeł informacji;
- umieć zapisać dziennik wycieczki;
- opisać wycieczkę (w formie sprawozdania, opowiadania, reportażu, artykułu lub listu);
- wskazać na mapie trasę wycieczki;
- skuteczne porozumiewać się w różnych sytuacjach,
- umieć współpracować w grupie;
- umieć wykorzystać i uporządkować wiedzę z podanych źródeł;

3. Metody:
- rozmowa nauczającą;
- samodzielne badanie świata;
- korzystanie ze źródeł, zbieranie informacji i opracowywanie ich przy pomocy
portfolio;
- praca w grupach;
- prezentacja.

4. Środki dydaktyczne:
A. Karty portfolio zatytułowanego ,, Dziennik wycieczki do miejsc pamięci narodowej związanych z wybuchem II wojny światowej”;
B. Eksponaty Szkolnej Izby Pamięci.

5. Przebieg lekcji:
Część pierwsza
I. Wprowadzenie:
Zapoznajemy uczniów z tematem lekcji. Rozpoczynamy od pogadanki na temat imienia, jakie nosi nasza szkoła. Pytamy uczniów, co wiedzą na temat wydarzeń z września 1939 roku, które miały miejsce w naszej najbliższej okolicy. Prezentujemy zbiory znajdujące się w gablotach szkolnej Izby Pamięci. Jako najciekawszą formę realizacji lekcji proponujemy klasie wycieczkę do miejsc pamięci narodowej. Jej owocem ma być przygotowany przez uczniów ,,Dziennik wycieczki ...” do którego zebrane informacje zaprezentują oni na następnej lekcji.
II. Rozwinięcie:
Uczniowie samodzielnie dzielą się na kilka dwu, trzy lub więcej osobowych grup.
Każda z nich otrzymuje karty ,,Dziennika wycieczki ...” koncentrującego się na czterech zagadnieniach:
1. TRASA WYCIECZKI (mapka);
2. NAJWAŻNIEJSZE MIEJSCA PAMIĘCI;
3. OPIS MIEJSCA PAMIĘCI;
4. OPIS WYCIECZKI.
Następnie udzielamy klasie szczegółowych instrukcji na temat wykonania zadania dotyczące:
- projektowanego planu wycieczki (Szymankowo – Tczew – Lisewo);
- zasad i sposobów gromadzenia materiałów do portfolio podczas wycieczki;
- materiały i źródła, z których należy korzystać;
- określenia czasu, miejsca i sposobu realizacji ,,Dziennika wycieczki ...”;
- określenia współpracy z nauczycielami z innych przedmiotów (j. polskiego
i przyrody);
- określenia czasu, miejsca konsultacji z nauczycielami;
- kryteriów oceny projektu.
Odpowiadamy na ewentualne pytania klasy związane z niejasnymi aspektami zadania.
III. Podsumowanie:
Refleksja - szukanie odpowiedzi na pytania: Co może być miejscem pamięci narodowej? Dlaczego powinniśmy pamiętać o tych miejscach? Jak należy się przy nich zachować? W jaki sposób opiekujemy się tymi miejscami?

Część druga
I. Wprowadzenie:
Lekcję rozpoczynamy od przypomnienia tematu i celów lekcji oraz ogólnych wiadomości na temat II wojny światowej. W krótkim omówieniu przedstawiamy realizacje planu wycieczki i prezentujemy zagadnienia, którym był poświęcony projekt ,,Dziennika wycieczki ...”.
II. Rozwinięcie:
Prezentacja. Liderzy każdej z grup prezentują opis jednego ze zwiedzanych miejsc pamięci:
Grupa I. Stacja kolejowa w Szymankowie;
Grupa II. Dawna Szkoła Macierzy Szkolnej w Szymankowie:
Grupa III. Pomnik ku czci pomordowanych kolejarzy i celników w Szymankowie;
Grupa IV. Pomnik ku czci więzionych i zamordowanych w budynku koszar mieszkańców Tczewa:
Grupa V. Pamiątkowy głaz ku czci obrońców mostów na Wiśle w Tczewie:
Grupa VI. Pamiątkowa tablica ku czci zamordowanego kolejarza w Lisewie.
Po zakończeniu prezentacji inicjujemy rozmowę nauczającą na temat historycznej rangi wydarzeń, jakie miały miejsce na naszym obszarze w pierwszych dniach i miesiącach wojny. Podkreślamy patriotyzm i bohaterstwo tych zwykłych ludzi, którzy jako pierwsi stawili czoło niemieckiej agresji.
III. Podsumowanie
Na zakończenie uczniowie dzielą się uwagami na temat takiego sposobu przeprowadzenia lekcji i wrażeniami z wycieczki. Oceniają swoją pracę w grupach nad ,,Dziennikiem wycieczki ...” i prezentacje oraz poziom wiedzy jaką zyskali dzięki lekcji.


Komentarz do lekcji
Zajęcia było możliwe tylko i wyłącznie po zebraniu odpowiedniej liczby uczestników wycieczki.


Opracował:
mgr Bartosz Głos
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2326


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.