AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krzysztof Kołodziej, 2010-04-22
Pyskowice

Matematyka, Konspekty

Funkcje wokół nas. Scenariusz lekcji.

- n +

Omawiany scenariusz lekcji jest przeznaczona dla klasy gimnazjum jako zajęcia podsumowujące dział "Własności funkcji". Wykorzystują elementy pracy w grupach i tworzenie metaplanu.

Temat lekcji: Sposoby przedstawiania funkcji.

Cele lekcji:

Po zakończonych zajęciach uczeń:
a) zna:
- pojęcia: funkcja, dziedzina, argument i wartość funkcji,
- sposoby przedstawiania funkcji,
b) rozumie:
- pojęcie funkcji,
- różnicę między pojęciem argument i wartość,
c) potrafi:
- podać przykład przyporządkowania, które jest funkcją,
- przedstawić funkcję w różny sposób,
- rozpoznać wykres funkcji,
- obliczyć wartość funkcji dla danego argumentu,

Wiadomości i umiejętności wejściowe:
- podstawowe wiadomości związane z funkcją i sposobami jej przedstawienia,

Umiejętności uniwersalne:
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- przyswajanie języka matematycznego,
- praca w grupie i podział obowiązków,

Metody:
dyskusja, instruktaż, metaplan,
Formy pracy: praca w grupach jednolita,
Środki i materiały dydaktyczne: instrukcje, arkusze papieru, flamastry, plansze z rysunkami,

Przebieg lekcji:

Część wstępna
1. Podział uczniów na pięć grup 5-6 osobowych. Każda grupa posiada swój osobny stolik.
2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz z celem lekcji – sprawdzeniem i utrwaleniem wiedzy nabytej w czasie realizacji działu o funkcji.

Część centralna:
1. Zaprezentowanie uczniom grafu przedstawiającego przyporządkowanie. Dyskusja z uczniami na rozpoznanie elementów związanych z pojęciem funkcji, np. argument, dziedzina itp.
2. Przedstawienie uczniom plansz z grafami przyporządkowań. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie grafów przedstawiających funkcję – dyskusja. Wymaganie od uczniów podania uzasadnienia.
3. Przedstawienie uczniom wykresów. Dyskusja z uczniami na temat rozpoznania wykresów funkcji.
4. Praca w grupach - rozdanie poszczególnym grupom instrukcji wykonania zadań.
Grupy 1, 2: Obliczenie wartości funkcji y = 2x - 3 dla danych argumentów - uzupełnienie tabeli.
Grupy 3, 4: Wykonanie grafu przedstawiającego sytuację z życia codziennego będącą funkcją.
Grupy 5, 6: Wykonanie wykresu funkcji y = 2x - 2
5. Poszczególne grupy prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy.
6. Dyskusja z uczniami n/t poprawności uzyskanych wartości funkcji.

Część końcowa:
1. Podsumowanie lekcji – analiza stanu wiedzy i poziomu umiejętności uczniów. Wręczenie poszczególnym grupom tabel samooceny - samodzielnie ocenienie pracy własnej i kolegów.
2. Ewaluacja lekcji – uczniowie oceniają zajęcia za pomocą tzw. metody uśmiechów:
- atrakcyjność tematu lekcji,
- zrozumiałość omawianych treści,
- łatwość wykonywanego zadania,
- atmosferę na zajęciach.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2371


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.