Katalog

Barbara Lewińska, 2010-04-15
Poznań

Język francuski, Konspekty

Subjonctif et ecologie-konspekt zajęć z metaplanem.

- n +

SUBJONCTIF ET ECOLOGIE
W ciągu 30 letniej pracy z uczniami nauczyli mnie oni kilku ważnych zasad:
1. nie rób za ucznia tego, co on potrafi zrobić sam,
2. tylko metody kreatywne aktywizujące uczniów potrafią ich zachęcić
do wielkiego wysiłku i szybkiego zapamiętywania,
3. każdy może nauczyć się j. obcego, tylko trzeba mu pomóc znaleźć
jego metodę
4. uczniowie uczą się dla nauczyciela, którego lubią lub który potrafi
przekazać im swoją pasje do przedmiotu.
Przestrzegając tych zasad można osiągnąć nadspodziewane efekty, a stosując
metody kreatywne sprawimy, że nasze zajęcia będą ciekawe i lubiane przez uczniów.

Cykl pierwszych czterech lekcji należy potraktować jako: WSTĘP DO METAPLANU

adresat : klasa III szkoły ponadgimnazjalnej
czas : cztery godziny lekcyjne po 45 min.
cel : wprowadzenie słownictwa ekologicznego
zapoznanie z trybem subjonctif
wyrobienie nawyku stosowania trybu subjonctif
uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi
uzmysłowienie uczniom, że są integralną częścią otaczającego
ich środowiska
pokazanie uczniom, że j. francuski to narzędzie do zdobywania
wiedzy i komunikowania
się a nie cel sam w sobie
wyrobienie odpowiedzialności za innych i otoczenie
materiały : kserokopie : konkursu z „Espace”, Hachette, str. 149; własne opracowanie subjonctif 1 i 2 + ćwiczenia; ćwiczenia z „Libre échange 2”, Hatier/Didier str. 185-187;
dwie gry planszowe na utrwalenie odmiany subjonctif i zastosowania subjonctif,
domino ekologiczne

LEKCJA 1.

sujet : « Fais ce que tu dois, advienne que pourra »– subjonstif et écologie.

-rozdanie kserokopii z konkursem z „Espace”, Hachette, str. 149
-podział tekstu na problemy z tej samej grupy : éducation, nature, politique, santé, sécurité, social - uczniowie klasyfikują problemy i jednocześnie muszą przeczytać ze zrozumieniem tekst, część problemów można zakwalifikować do kilku grup znaczeniowych
-Etes – vous réalistes? Quels souhaits vous semblent irréalisables et pourquoi ? –
uczniowie wybierają życzenia niemożliwe do spełnienia np. katastrofy naturalne
-Que souhaitez–vous pour vous, quand on vous proposent choisir un seul souhait ? Justifiez votre choix. - uczniowie wybierają ten problem, który ich zdaniem jest najważniejszy
i uzasadniają wybór
-podkreślenie czasowników w trybie subjonctif i szukanie reguły tworzenia i zastosowania
-uzupełnienie przez nauczyciela reguł, wyjaśnienie nazwy i jej znaczenia w stosowaniu trybu, podanie innych zdań na tablicy z uwzględnieniem różnic stosowania subjonctif i indicatif

PAMIĘTAĆ i ROZUMIEĆ RÓŻNICĘ MIĘDZY :

es
Il a dit que tu gentille.
sois

comprennes
Tu es la seule amie qui me toujours.
comprends


-rozdanie i omówienie kopii nr 1z wytłumaczeniem stosowania trybu subjonctif
ZADANIE DOMOWE : napisać w zeszycie odmianę czasowników : être, avoir, faire,
savoir, pouvoir, vouloir, venir, parler i finir.
zrobić wykaz czasowników z dwoma rdzeniami i wypisać je w tabeli,
jak na przykładzie niżej

verbe à l’ infinitif au singulier au pluriel

boire que je boive que nous buvions
devoir que je doive que nous devions …

LEKCJA 2.

sujet : « Il faut que la porte soit ouverte ou fermée » - subjonctif dans les exercices .

-sprawdzenie zadania domowego
-wyrywkowe odpytywanie ze znajomości reguł tworzenia i stosowania subjonctif
-gra w czasowniki (wyścig)– sprawdzenie stopnia przyswojenia odmiany czasowników
-rozdanie kopii nr 2 z opracowaniem stosowania trybu, omawianie, ćwiczenia z kopii
i „Libre échange 2” tyle na ile czas, pozostałe ćwiczenia jako ZADANIE DOMOWE.

LEKCJA 3.

sujet : »Il faut que jeunesse se passe… » - exercices.

-sprawdzenie zadania domowego
-przerabianie ćwiczeń wybranych tak, żeby uczeń widział zastosowanie
tego trybu w życiu codziennym
-utrwalanie znajomości czasu i jego zastosowania w grach planszowych
-zapowiedzenie kartkówki

LEKCJA 4.

sujet: TERRE EN DANGER .
Es – tu écolo ? Création du dictionnaire « vert ».

-uczniowie w parach notują wszystkie słowa jakie kojarzą im się z hasłem tematu
„Ziemia w niebezpieczeństwie”. (burza mózgów)
-przy pomocy nauczyciela tworzą na tablicy słownik ekologiczny tworząc
mapę mentalną lub zapisując słownictwo jak w przykładzie niżej

la pollution polluer (l’ air, les rues, la terre, l’ eau,…)

de l’ air, du sol, des aux, (rivières, lacs, mers, océans…)
les facteurs polluants

les gaz la fumée la marée les aérosols les déchets nocifs noire radioactifs CFC
agrandir le trou gaspiller détruire
de la couche l’ énergie les forets
d’ ozone

-stworzenie tabeli, która pomoże uczniom przy samodzielnym opracowywaniu tekstów w następnych lekcjach


Dangers pour notre planète Solutions

-po zebraniu jak największej ilości materiałów uczniowie losują swoje grupy
wraz z przypisanymi do nich tematami, tekstami i rodzajem testu, jaki mają przygotować,
oraz samodzielnie przygotowują materiały do pracy z metaplanem poszerzając (obowiązkowo)
o materiał znaleziony w Internecie, prasie, …

opracowała

Barbara Lewińska

eduZnami.pl – tu znajdziecie Państwo kursy przedmiotowo metodyczne
oraz domino ekologiczne i gry planszowe, jako bonusy

http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/


Wyświetleń: 2230


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.