Katalog Barbara Lewińska, 2010-04-15 Poznań Język francuski, Konspekty Subjonctif et ecologie-konspekt zajęć z metaplanem.SUBJONCTIF ET ECOLOGIE W ciągu 30 letniej pracy z uczniami nauczyli mnie oni kilku ważnych zasad: 1. nie rób za ucznia tego, co on potrafi zrobić sam, 2. tylko metody kreatywne aktywizujące uczniów potrafią ich zachęcić do wielkiego wysiłku i szybkiego zapamiętywania, 3. każdy może nauczyć się j. obcego, tylko trzeba mu pomóc znaleźć jego metodę 4. uczniowie uczą się dla nauczyciela, którego lubią lub który potrafi przekazać im swoją pasje do przedmiotu. Przestrzegając tych zasad można osiągnąć nadspodziewane efekty, a stosując metody kreatywne sprawimy, że nasze zajęcia będą ciekawe i lubiane przez uczniów. Cykl pierwszych czterech lekcji należy potraktować jako: WSTĘP DO METAPLANU adresat : klasa III szkoły ponadgimnazjalnej czas : cztery godziny lekcyjne po 45 min. cel : wprowadzenie słownictwa ekologicznego zapoznanie z trybem subjonctif wyrobienie nawyku stosowania trybu subjonctif uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi uzmysłowienie uczniom, że są integralną częścią otaczającego ich środowiska pokazanie uczniom, że j. francuski to narzędzie do zdobywania wiedzy i komunikowania się a nie cel sam w sobie wyrobienie odpowiedzialności za innych i otoczenie materiały : kserokopie : konkursu z „Espace”, Hachette, str. 149; własne opracowanie subjonctif 1 i 2 + ćwiczenia; ćwiczenia z „Libre échange 2”, Hatier/Didier str. 185-187; dwie gry planszowe na utrwalenie odmiany subjonctif i zastosowania subjonctif, domino ekologiczne LEKCJA 1. sujet : « Fais ce que tu dois, advienne que pourra »– subjonstif et écologie. -rozdanie kserokopii z konkursem z „Espace”, Hachette, str. 149 -podział tekstu na problemy z tej samej grupy : éducation, nature, politique, santé, sécurité, social - uczniowie klasyfikują problemy i jednocześnie muszą przeczytać ze zrozumieniem tekst, część problemów można zakwalifikować do kilku grup znaczeniowych -Etes – vous réalistes? Quels souhaits vous semblent irréalisables et pourquoi ? – uczniowie wybierają życzenia niemożliwe do spełnienia np. katastrofy naturalne -Que souhaitez–vous pour vous, quand on vous proposent choisir un seul souhait ? Justifiez votre choix. - uczniowie wybierają ten problem, który ich zdaniem jest najważniejszy i uzasadniają wybór -podkreślenie czasowników w trybie subjonctif i szukanie reguły tworzenia i zastosowania -uzupełnienie przez nauczyciela reguł, wyjaśnienie nazwy i jej znaczenia w stosowaniu trybu, podanie innych zdań na tablicy z uwzględnieniem różnic stosowania subjonctif i indicatif PAMIĘTAĆ i ROZUMIEĆ RÓŻNICĘ MIĘDZY : es Il a dit que tu gentille. sois comprennes Tu es la seule amie qui me toujours. comprends -rozdanie i omówienie kopii nr 1z wytłumaczeniem stosowania trybu subjonctif ZADANIE DOMOWE : napisać w zeszycie odmianę czasowników : être, avoir, faire, savoir, pouvoir, vouloir, venir, parler i finir. zrobić wykaz czasowników z dwoma rdzeniami i wypisać je w tabeli, jak na przykładzie niżej verbe à l’ infinitif au singulier au pluriel boire que je boive que nous buvions devoir que je doive que nous devions … LEKCJA 2. sujet : « Il faut que la porte soit ouverte ou fermée » - subjonctif dans les exercices . -sprawdzenie zadania domowego -wyrywkowe odpytywanie ze znajomości reguł tworzenia i stosowania subjonctif -gra w czasowniki (wyścig)– sprawdzenie stopnia przyswojenia odmiany czasowników -rozdanie kopii nr 2 z opracowaniem stosowania trybu, omawianie, ćwiczenia z kopii i „Libre échange 2” tyle na ile czas, pozostałe ćwiczenia jako ZADANIE DOMOWE. LEKCJA 3. sujet : »Il faut que jeunesse se passe… » - exercices. -sprawdzenie zadania domowego -przerabianie ćwiczeń wybranych tak, żeby uczeń widział zastosowanie tego trybu w życiu codziennym -utrwalanie znajomości czasu i jego zastosowania w grach planszowych -zapowiedzenie kartkówki LEKCJA 4. sujet: TERRE EN DANGER . Es – tu écolo ? Création du dictionnaire « vert ». -uczniowie w parach notują wszystkie słowa jakie kojarzą im się z hasłem tematu „Ziemia w niebezpieczeństwie”. (burza mózgów) -przy pomocy nauczyciela tworzą na tablicy słownik ekologiczny tworząc mapę mentalną lub zapisując słownictwo jak w przykładzie niżej la pollution polluer (l’ air, les rues, la terre, l’ eau,…) de l’ air, du sol, des aux, (rivières, lacs, mers, océans…) les facteurs polluants les gaz la fumée la marée les aérosols les déchets nocifs noire radioactifs CFC agrandir le trou gaspiller détruire de la couche l’ énergie les forets d’ ozone -stworzenie tabeli, która pomoże uczniom przy samodzielnym opracowywaniu tekstów w następnych lekcjach Dangers pour notre planète Solutions -po zebraniu jak największej ilości materiałów uczniowie losują swoje grupy wraz z przypisanymi do nich tematami, tekstami i rodzajem testu, jaki mają przygotować, oraz samodzielnie przygotowują materiały do pracy z metaplanem poszerzając (obowiązkowo) o materiał znaleziony w Internecie, prasie, … opracowała Barbara Lewińska eduZnami.pl – tu znajdziecie Państwo kursy przedmiotowo metodyczne oraz domino ekologiczne i gry planszowe, jako bonusy http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/ Wyświetleń: 2230
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |