Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aneta Marczak, 2010-04-15
Zambrów

Zajęcia artystyczne, Scenariusze

Poznajmy się. Warsztaty arteterapeutyczne

- n +

Temat: Poznajmy się.

Cel główny: Rozluźnienie napięcia towarzyszącego wejściu w nową grupę.

Cele szczegółowe:
-Wzajemne poznanie się członków grupy.
-Ustalenie zasad panujących w grupie podczas warsztatów.
-Nawiązanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego między
członkami grupy.
-Rozbudzanie poczucia więzi z grupą.

Czas zajęć: 60 min.

Uczestnicy zajęć: Wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego -
dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, w wieku 13 -15 lat. Grupę wybrano spośród wszystkich dzieci zamieszkujących w internacie Ośrodka. Kryterium doboru były posiadane zaburzenia - tj. zahamowanie emocjonalne, objawiające się nieśmiałością, spowolnieniem ekspresji ruchowej, małomównością oraz znaczną trudnością
w nawiązywaniu kontaktów.

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Metody: kontrakt, zabawy integracyjne, rozmowa.

Pomoce dydaktyczne: tekst z interpretacją kolorów do testu kolorów,
plansze z zasadami kontraktu, płyta CD „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” -
utwór pt. „Dyskotekowy taniec”.
Pomoce techniczne: blok rysunkowy, duży arkusz papieru, markery,
kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki, papier kolorowy, magnetofon,
pudełka różnych kształtów i rozmiarów.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Działania na powitanie.

1. Test kolorów.(10 min.)
Materiały: flamastry w 5 kolorach, arkusz papieru, tekst z interpretacją kolorów.
Prowadząca prosi uczestników, by spośród pięciu kolorów( żółty, czerwony, czarny, zielony, niebieski) wybrali swój ulubiony i wpisali flamastrem w tym kolorze swoje imię
na dużym arkuszu papieru. Gotowy arkusz zawiesza na ścianie, następnie odczytuje
interpretację dla każdego koloru. Może wywiązać się dyskusja nad trafnością interpretacji barw. Pytamy młodzież czy zyskuje ona ich aprobatę.
Uwaga: Test kolorów – załącznik nr 2.(źródło:Urszula Bissinger-Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin, 2002.)

2. Jestem i lubię.(5 min.)
Wszyscy siadają w kręgu. Zabawę rozpoczyna prowadząca recytując tekst:
„Jestem Aneta i lubię robić tak…”(tu pokazuje gest, np. podparcie brody na łokciach).
Następna osoba mówi ten sam tekst wymieniając swoje imię i wykonując swój ulubiony gest.
W ten sam sposób postępują wszyscy siedzący w kole.

II. Część właściwa zajęć.

1. Zawarcie kontraktu grupowego.(10 min.)
Materiały: plansze z gotowymi zasadami kontraktu.
Prowadząca prezentuje grupie plansze z zasadami kontraktu.
Każda z nich jest negocjowana i przyjęta tylko wtedy, gdy wszyscy
ją zaakceptują. Oto przykładowe zasady kontraktu:
-Pomagamy sobie wzajemnie.
-Tworzymy dobrą atmosferę.
-Mówimy o swoich odczuciach.
-Nie krytykujemy siebie i innych.
-Słuchamy siebie uważnie.
-Dbamy o swoje dobre samopoczucie.
-Szanujemy się wzajemnie.
-Nie zmuszamy się do działań ponad nasze siły.

2. Polecenia przy muzyce.(5 min.)
Materiały: magnetofon, utwór pt. „Dyskotekowy taniec” na płycie CD.
.
Każdy uczestnik w rytmie muzyki porusza się po Sali w dowolnym kierunku
i w dowolny sposób. Prowadząca rozpoczyna podawanie poleceń, które dzieci
wykonują pojedynczo:
-Witamy się skinieniem głowy, głębokim ukłonem, poprzez podanie dłoni,
przez klaśnięcie oburącz nad głową.
-Rytmicznie klaszczemy.
-Rytmicznie tupiemy.
-Poruszamy się do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo.
-Oglądamy swoje buty, bluzki, zaglądamy sobie w oczy.

lub w parach (dla chętnych):
-Pchamy plecy „zapierającego się” partnera.
-Kręcimy krakowskiego „wiatraczka”.
-Klaszczemy „kosi łapci”.

3. Grupowa rzeźba. (25 min.)
Materiały: pudełka różnych kształtów i rozmiarów np. pudełka po butach,
kartony po mleku, po ręcznikach papierowych, po chusteczkach higienicznych itp.
Spośród dostępnych kartonów uczestnicy zajęć wybierają te, które chcą i tworzą
z nich wspólnie kompozycję realistyczną lub abstrakcyjną. Po skończonej pracy
następuję jej omówienie pod kątem współpracy między uczestnikami, dochodzenia
do kompromisów twórczych, integracji grupy.

III. Zakończenie zajęć (5 min.)

Informacja zwrotna.
Uczestnicy siadają w kole. Prowadząca kieruje rozmowę tak, by poznać
nastroje dzieci po zakończonych zajęciach. Młodzież dzieli się swoimi
odczuciami na temat:
-Co było dla niej najważniejsze?
-Co sprawiało trudności?
-Co chcieliby ewentualnie zmienić na następnym spotkaniu?
Uwaga: Uczestnicy w miarę swoich możliwości odpowiadają na jedno,
dwa, lub trzy pytania.


Bibliografia:

1.Urszula Bissinger-Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin, 2002.
2. Susan I. Buchalter, Terapia sztuką, Poznań, 2006.
3. Erich Heiligenbrunner, Reinhold Rabenstein, Bernhard Weiser, Tańce I zabawy dla grupy, Lublin, 2000.


opracowała: Aneta Marczak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3103
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014