Katalog
Piotr Ernst Historia, Scenariusze"Świt państwa polskiego" - przykładowy konspekt lekcji w klasie I gimnazjum.
Cele lekcji:
a) poznawcze:
- przestawienie okoliczności powstania państwa polskiego,
- zapoznanie z ogólną sytuacją w Europie w ówczesnym czasie,
- rozumienie celów polityki Mieszka I,
b) kształcące:
- umiejętność określenia czasu i sposobu powstania państwa polskiego,
- rozumienie przyczyn chrztu Polski oraz znaczenia tego faktu,
- umiejętność pokazywania na mapie i objaśnienia położenia ówczesnej Polski oraz wskazania jej sąsiadów,
- rozumienie pojęć i terminów: roczniki, kroniki, dynastia, chrystianizacja, drużyna książęca, wojowie,
- wdrażanie pod kierunkiem nauczyciela do czytania ze zrozumieniem tekstu źródłowego oraz jego krytyki i analizy,
c) wychowawcze:
- poszanowanie dorobku poprzednich pokoleń,
- kształtowanie postaw: patriotyzmu i tolerancji.
Metdoda dydaktyczna:
- rozmowa nauczająca,
- praca z mapą, podręcznikiem, testem źródłowym,
- praca w grupach,
- praca metodą aktywizującą: drzewo decyzyjne.
Środki dydaktyczne:
- podręcznik,
- mapa,
- tekst źródłowy (Krzysztof Jakubaszko "Teksty źródłowe dla gimnazjum"),
- arkusz ze schematu drzewa decyzyjnego,
- zeszyt ćwiczeń.
Tok lekcji:
1. Wprowadzenie.
- czynności organizacyjno-porządkowe,
- sprawdzenie zadania domowego,
- pogadanka na temat: skąd czerpiemy wiadomości o dziejach naszego państwa,
- zapis tematu lekcji.
2. Rozwinięcie tematu.
a) powstanie państwa polskiego:
- czytanie mapy - rozmieszczenie plemion,
- geneza nazwy i godło państwa polskiego,
- rozmowa nauczająca,
b) kto sprawował władzę w państwie i w jaki sposób:
- praca z podręcznikiem,
- rola wojów w utrzymaniu jedności państwa,
- praca z tekstem Ibrahima ibu Jakuba o drużynie Mieszka,
c) chrzest Polski:
- burza mózgów - dlaczego Polacy powinni przyjąć chrzest,
- drzewo decyzyjne - praca w grupach: czy Mieszko powinien przyjąć chrzest?,
- wprowadzenie daty 966 rok,
- przebieg chrztu - praca z tekstem źródłowym (str. 45),
- analiza reprodukcji Jana Matejki Zaprowadzenie chrześcijaństwa,
d) stosunki z sąsiadami:
- obszar Polski pod koniec panowania Mieszka I,
- pogadanka nauczyciela: wykorzystanie mapy i tekstu źródłowego,
e) rekapitulacja pierwotna:
- wg pytań nauczyciela do głównych zagadnień lekcji,
f) praca domowa:
- obowiązkowo ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń,
- dla chętnych - wyobraź sobie, że możesz cofnąć się w czasie, jesteś dziennikarzem - przeprowadź wywiad z Mieszkiem I analizując jego politykę zewnętrzną.
W trakcie lekcji realizowane były ścieżki: europejska i regionalna.
Opracowanie: mgr Piotr Ernst Wyświetleń: 4868
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |