Katalog

Anna Woźniak, 2010-04-12
Zgierz

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej, poprzedzonej projekcją filmu "Trzynastka".

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ,
POPRZEDZONEJ PROJEKCJĄ FILMU TRZYNASTKA W REŻ C. HARTWICKE

DO PRZEPROWADZENIA W KLASACH LICEÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH, PROFILOWANYCH, TECHNIKÓW


Film Catherine Hartwicke porusza problemy współczesnych nastolatków, pokazane na przykładzie życia trzynastoletniej Tracy. Wiek głównej bohaterki (której losy oparte są
na przeżyciach również trzynastoletniej współautorki scenariusza, Nikki Reed) to w polskiej szkole okres nauki gimnazjalnej, jednak ze względu na obecność w filmie scen bezkompromisowo obnażających mechanizm przedwczesnego wkraczania w świat „dorosłości” (hedonizm, narkomania, przypadkowy seks, samookaleczenia), sądzę,
że zajęcia według prezentowanego scenariusza należy przeprowadzić z młodzieżą nieco starszą, a tym samym emocjonalnie dojrzalszą – potwierdzają to zresztą opinie samych uczniów. Druga klasa liceum stwierdziła, że gdyby oglądała film kilka lat wcześniej, jego odbiór byłby z pewnością inny, bardziej powierzchowny, a odczytanie przesłania stałoby się o wiele trudniejsze.


TEMAT: Tylko o „trzynastkach”? – problemy współczesnej młodzieży w świetle filmu Catherine Hartwicke.



CELE OGÓLNE:• Uwrażliwienie na problemy współczesnej młodzieży.
• Profilaktyka zachowań autodestrukcyjnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
• Rozpoznaje i ocenia zagrożenia współczesnego świata;
• Właściwie reaguje na presję ze strony otoczenia;
• Jest asertywny w stosunku do grupy rówieśniczej;
• Dostrzega przejawy manipulacji medialnej;
• Wskazuje i docenia wartości uniwersalne, tj. rodzina, miłość itp.;
• Nie przejawia zachowań autodestrukcyjnych i zapobiega im
w swoim najbliższym otoczeniu.

METODY I TECHNIKI DYDAKTYCZNE: śnieżna kula, elementy dyskusji

FORMY PRACY: praca w grupach, praca zbiorowa i indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
karty pracy, kserokopie recenzji W. Kałużyńskiego (ewentualnie kserokopie notatki
z przypomnieniem cech recenzji)

BIBLIOGRAFIA:
• Trzynastka [film], reż. Catherine Hartwicke, USA 2003.
• Recenzja Wojciecha Kałużyńskiego, zamieszczona w piśmie „Film”.
• Opis filmu na stronie http://trzynastka.filmweb.pl/
• Książka Jak pisać? Michała Kuziaka i Sławomira Rzepczyńskiego.


PRZEBIEG LEKCJI:

1. Wprowadzenie:
• wstęp nauczyciela;
• praca w parach – uczniowie spontanicznie wymieniają refleksje po obejrzeniu filmu.
2. Praca w grupach (pięcio- bądź sześcioosobowych) – rozmawiając na temat filmu, uczniowie uzgadniają wspólne stanowisko i wypełniają karty pracy (załącznik).
3. Odczytanie i porównanie efektów pracy – wskazanie i przedyskutowanie elementów wspólnych i różniących.
4. Praca indywidualna – pisemne sformułowanie wniosków
w związku z trzema zagadnieniami:
• interpretacją zakończenia utworu,
• określeniem przesłania filmu,
• odpowiedzią na pytanie: co robić, aby uniknąć losu Tracy?
5. Odczytanie recenzji W. Kałużyńskiego i dyskusja na temat opinii autora [Cała ta historia za łatwo się układa w katalog koszmarów, jakie mogą się przyśnić rodzicom wzorowych podlotków. Prawda jest w niej wyraźnie preparowana na potrzeby moralizatorskiego przesłania.]

6. * Nauczyciele języka polskiego mogą powiązać wychowawczy aspekt omawiania filmu
z zadaniami wynikającymi z nauki przedmiotu – kolejnym punktem będzie wówczas przypomnienie cech recenzji (np. na podstawie przygotowanej uprzednio syntezy wiadomości o gatunku) i zadanie pracy domowej, polegającej właśnie na napisaniu recenzji filmu C. Hartwicke.

Oprac. Anna Woźniak



ZAŁĄCZNIK – KARTA PRACY

Oto krótka historia filmu, który obejrzeliście. Zapoznajcie się z nią, a następnie wykonajcie poniższe zadania.

W Ameryce mówi się o nich Girl Culture. Widać je wszędzie - w szkołach, w centrach handlowych,
w telewizji i w kolorowych pismach dla młodzieży - dziewczyny w spodniach opuszczonych nisko na biodra i butach na wysokim obcasie, ozdobione tatuażami i wymalowane ostro jak modelki na wybiegu. Obnoszące się ze swoim topowym wizerunkiem i żyjące tak szybko i intensywnie, jakby dawno skończyły osiemnaście lat.

Te niezależne, ambitne młode kobiety w niczym nie przypominają słodkich, ubranych
w pastelowe kolory trzynastolatek z przeszłości. Tu jednak rodzi się pytanie,
jak na ich młodą psychikę wpływa fakt, że w chwili, gdy są tak niesłychanie wrażliwie,
gdy powoli zdobywają pewność siebie i gdy formują się pierwsze, delikatne
pokłady ich przyszłej osobowości, tak wiele energii (i pieniędzy) poświęcają
na pogoń za abstrakcyjnym ideałem dziewczyny wylansowanej, wyluzowanej,
szczupłej, seksownej i pozbawionej zahamowań?

Socjologowie i terapeuci biją na alarm, zaniepokojeni skalą i charakterem zjawiska, które zachęca bardzo młodych ludzi do niepohamowanej konsumpcji, uprawiania seksu i zażywania narkotyków. Co gorsza, taki styl bycia często wyzwala w młodzieży niekontrolowaną agresję. Do tej pory młodzieżowe subkultury rozwijały się na marginesie tego, co ogólnie przyjęte i akceptowane społecznie. Obecnie zachowania ekstremalne stały się normą, której usiłują sprostać nawet najlepsze, najbystrzejsze dzieciaki. Znalazłszy się w grupie rówieśników, ulegają zbiorowemu szaleństwu i są gotowe na wszystko, byle tylko dorównać ideałom kreowanym przez gimnazjalny mikrokosmos.

Twórczyni filmu ,,Trzynastka'' bezpośrednio zetknęła się ze zjawiskiem Girl Culture i miała okazję obserwować, jak wpływa ono na dorastającą córkę jej byłego partnera. Nawet kiedy związek rozpadł się, nie zerwała kontaktów z dziewczynką, którą była współautorka scenariusza, Nikki Reed. Catherine Hardwicke zauważyła, że gdy Nikki skończyła trzynaście lat, jej dziecięca osobowość zaczęła podlegać dramatycznym i niepokojącym zmianom. Dziewczynka stała się mało komunikatywna i bardzo skryta, a na zwykłe sytuacje reagowała niewytłumaczalną złością. Zaczęła przywiązywać ogromną uwagę do swojego wyglądu. Każdego ranka tkwiła godzinami przed lustrem doprowadzając do perfekcji swój wizerunek. Robiła to z takim zacięciem, jakby od tego zależało jej życie. […]

1) W kilku zdaniach przedstawcie swoje wrażenia po obejrzeniu filmu.




2) Co w filmie było najbardziej zaskakujące?





3) Które elementy życia amerykańskich nastolatków odnajdujecie w swoim otoczeniu?





4) Ustalcie przyczyny, kierujące postępowaniem bohaterki i uzupełnijcie poniższy schemat wynikania.

…………………… → …………………… → …………………… → …………………… → …………………… → …………………… → ……………………

5) Jak sądzicie, czemu służą „mocne” sceny, przedstawione w filmie?




6) Jak już wiecie, film został oparty na prawdziwych zdarzeniach z życia 13-letniej dziewczyny. Jakie przemyślenia nasuwa Wam ten fakt? Sformułujcie je w kilku punktach.





7) Przeczytajcie poniższą wypowiedź, a następnie zinterpretujcie ją
i ustosunkujcie się do niej.

Mimo że scenariusz bardzo się podobał, wzbudzał niepokój wśród ludzi z branży. Hollywood przestraszyło się brutalnej szczerości i bezkompromisowości, z jaką reżyser sportretowała nastoletnich bohaterów. „Wszyscy, którym pokazywałem scenariusz oceniali go bardzo wysoko, lecz bali się podjąć ryzyka”, wspomina London [jeden z producentów filmu].
Wyświetleń: 956


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.