AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Piotr Ernst
Historia, Scenariusze

"Odkrycia geograficzne Europejczyków" - konspekt lekcji w klasie I gimnazjum.

- n +

Cele lekcji:

a) poznawcze:
  • zapoznanie z postępem w żeglarstwie w XV wieku,
  • przedstawienie przyczyn i przebiegu odkryć geograficznych,
  • zapoznanie z terminami i pojęciami związanymi z żeglarstwem i odkryciami geograficznymi (astrolabium, laska Jakuba, karawela, tubylcy, Indianie, Indie Zachodnie),
  • przybliżenie postaci: Ptolemeusz, Henryk Żeglarz, Bartłomiej Diaz, Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb, Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci),
b) kształcące:
  • doskonalenie umiejętności pracy z tekstem źródłowym - analiza,
  • rozumienie i stosowanie pojęć historycznych,
  • ćwiczenie odczytywania mapy,
c) wychowawcze:
  • propagowanie postawy tolerancji dla innych narodów i ich kultury,
  • poszanowanie dorobku przodków,
  • wzbudzenie zainteresowania historią,
  • dostrzeżenie roli jednostek w dziejach ludzkości.
METDODA DYDAKTYCZNA:
  • rozmowa nauczająca,
  • praca z mapą, podręcznikiem, testem źródłowym,
  • dyskusja,
  • praca metodą za i przeciw.
Środki dydaktyczne:
  • podręcznik (Historia dla klasy I gimnazjum, wyd. M. Rożak),
  • mapa ścienna - Odkrycia geograficzne,
  • tekst źródłowy (Krzysztof Jakubaszko "Teksty źródłowe dla gimnazjum"),
  • zeszyt ćwiczeń (Historia dla klasy I gimnazjum, wyd. M. Rożak),
Tok lekcji:

1. Czynności organizacyjne.

2. Rekapitulacja wtórna.
  • przypomnienie informacji o ludach zamieszkujących Amerykę i Azję przed odkryciami geograficznymi,
  • utrwalenie osiągnięć Majów, Inków, Azteków, Chińczyków i Hindusów.
3. Wprowadzenie do tematu właściwego lekcji:
  • wyobrażenia świata w XIV/XV wieku.
4. Zapis tematu lekcji: Odkrycia geograficzne Europejczyków.

5. Lekcja właściwa:
  1. nauczyciel informuje uczniów o rozwoju nauki i techniki w XV wieku (ilustracje w podręczniku),
  2. dyskusja nad przyczynami odkryć pod kierunkiem nauczyciela, praca z tekstem źródłowym (P. Toscanelli o potrzebie odkrycia morskiej drogi do Indii),
  3. przebieg odkryć:
    • odkrycia Portugalczyków - rozmowa nauczająca z wyk. mapy ściennej,
    • K. Kolumb i jego wyprawy:
      • praca z tekstem - List Kolumba do skarbnika królewskiego Rafała Sanxis z 14. 03. 1493 roku - okoliczności wyprawy i jej cel, cechy tubylców, odkrycia,
      • praca z tekstem z podręcznika dotyczącym obyczajów Indian.
    • Amerigo Vespucci i jego zasługi - rozmowa nauczająca z wyk. mapy ściennej,
    • podróż dookoła świata - analiza jej przebiegu na podstawie tekstu: "Antonio Pigafetta o podróży Magellana dookoła świata 1519 -1522".
6. Podsumowanie - rekapitulacja pierwotna:
  • wypisanie w zeszycie najważniejszych żeglarzy i ich odkryć.
7. Zadanie domowe.
  • wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń.

Opracowanie: Piotr Ernst
nauczyciel historii

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6108


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.