AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Biernacka-Szczesna, 2010-04-09
Piła Druga

Różne, Scenariusze

Rozwijanie myślenia twórczego

- n +

Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych

ROZWIJANIE MYŚLENIA TWÓRCZEGO

CELE:
rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego
kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
rozwijanie ekspresji literackiej i plastycznej
rozpoznawanie własnych predyspozycji i możliwości twórczych

KOREKTA ZABURZONEGO ZACHOWANIA: obszar ja – zadania

UMIEJĘTNOŚCI, OSIĄGNIĘCIA: Uczestnik zajęć potrafi:
wytwarzać nowe, ciekawe pomysły
współpracować w grupie
rozwijać własną wyobraźnię oraz twórcze myślenie
przełamywać stereotypy w postrzeganiu rzeczywistości

POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki, mazaki, kredki, atrament lub farby plakatowe, długopisy

METODY: krąg, rundka, zabawa, burza mózgów, prace plastyczne, opowiadanie, pantomima

LITERATURA:
M. Chomczyńska, D. Pankowska „Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej”. Warszawa 1995r
J. Rojewska „Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych cz. I i II”. Wrocław 2000r.
Materiały szkoleniowe – trening twórczości 2003 r.
K. Sawicka „Socjoterapia”. Warszawa 1999r.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Krąg rozpoczynający zajęcia. Przywitanie się, podanie informacji dotyczących tematu oraz przebiegu zajęć. Omówienie bieżących spraw.

2.Rundka „ Oczekuję, że dzisiaj na zajęciach...”

3.Czym jest myślenie i postawa twórcza? Na zasadzie burzy mózgu uczniowie wraz z prowadzącym określają czym jest myślenie i postawa twórcza. Definiują pojęcia tj. twórczość, kreatywność, oryginalność.

4.Łańcuch skojarzeń. Prowadzący wymienia jakieś słowo, a uczestnicy kolejno, w szybkim tempie, podają pierwsze słowo, które skojarzyło im się ze słowem wypowiedzianym przez poprzednika.

5.Co by było gdyby....
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna z grup pisze wszelkie (pozytywne i negatywne) następstwa następujących sytuacji:
a)co by było gdyby człowiek nie musiał jeść?
b)co by było gdyby uczniowie przez tydzień zarządzali szkołą?
Uczniowie prezentują swoje pomysły.

6.Tocząca się opowieść. Każdy z uczestników podaje jeden wyraz, tak aby utworzyć sensowne zdanie. Uczestnicy w ten sposób kreują jakąś opowieść dbając o to, żeby zachować główny wątek opowieści.

7.Kreatywne pisanie. Uczestnicy zajęć otrzymują kartki. Każdy zapisuje w jednym rogu kartki dowolne słowo, zagina róg kartki i odkłada na środek sali. Następnie losuje kolejną kartkę, pisze słowo w wolnym rogu. Po odłożeniu zapisanych wszystkich rogów uczestnicy zajęć dzielą się na dwie grupy. Każda z grup losuje jedną kartkę i pisze opowiadanie składające się z czterech zdań. W każdym zdaniu powinno być jedno słowo z rogu kartki w niezmienionej formie gramatycznej. Następnie grupa pantomimicznie przedstawia cztery słowa kluczowe, na koniec odczytuje treść opowiadania.

8.Do czego służy butelka i stół? Uczestnicy zajęć dzielą się na dwie drużyny. Każda z nich zapisuje jak najwięcej pomysłów na wykorzystanie butelki bądź stołu. Po wykonaniu zadania następuje prezentacja kreatywnych ustaleń grup.

9. Recepta na szczęście i młodość. Uczestnicy dzielą się na dwie grupy. Uczniowie grupy
pierwszej tworzą przepis kulinarny – receptę na młodość, uczestnicy drugiej grupy- receptę na szczęście. Zadaniem grup jest napisanie zarówno poszczególnych składników jak i sposobu wykonania. Grupy posługują się zwrotami ilościowymi typu: pół kilograma, trzy łyżeczki, 1 szklanka, szczypta itp.

10. Kleksy. Uczniowie składają kartki na pół i w wewnętrzne zgięcie wpuszczają odrobinę atramentu lub farby. Przeciągając palcami po zewnętrznej części kartki, tworząc kleksa. Następnie domalowują do kleksa rysunek w taki sposób, że kleks jest jego częścią. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie co autor miał na myśli. Na koniec autorzy nadają tytuł swoim pracom. Jego zapis ma być twórczy i oryginalny.

11. Podsumowanie i omówienie zajęć.
Rundka: „Dzisiejsze zajęcia uświadomiły mi, że ...”


opracowanie:
Aneta Biernacka - Szczesna
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5701


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.