Katalog

Agnieszka Wójtowicz, 2010-04-01
Jarosław

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt lekcji z wychowawcą: Zasady kulturalnego zachowania.

- n +

Temat zajęć: Zasady kulturalnego zachowania.

Formy pracy:
- praca na plenum klasy
- praca w grupach

Metody pracy:
- elementy dyskusji
- burza mózgów
Środki dydaktyczne:
- kartki z zadaniami dla grup
- arkusze papieru, pisaki, magnesy do tablicy
- tablica, kreda

Cele zajęć:
- uczniowie uświadamiają sobie, po co istnieją zasady kulturalnego zachowania, gdzie i jakie z nich obowiązują, wiedzą, które zachowania, gesty i odruchy są uważane powszechnie za nieeleganckie
- uczniowie znają w szczególności zasady właściwego zachowania się i normy obowiązujące na terenie szkoły,
- uczniowie potrafią dokonać oceny własnego zachowania i zachowania kolegów i koleżanek w środowisku szkolnym

Przebieg lekcji:

1.Sprawdzenie listy obecności i inne czynności organizacyjne.
2.Bieżące sprawy i problemy w klasie, komunikaty dla uczniów, pytania do nauczyciela itp.
3.Nauczyciel zapisuje na tablicy temat zajęć i wyjaśnia zasadność jego zrealizowania w danej klasie.
4.Uczniowie odpowiadają na pytanie: po co istnieją normy kulturalnego zachowania się? Odpowiedzi uczniów nauczyciel notuje na tablicy.
5.Uczniowie podają przykłady konkretnych miejsc i sytuacji, w których obowiązują normy kulturalnego zachowania
6.Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda z grup ma za zadanie przygotować listę zasad kulturalnego postępowania w różnych miejscach/sytuacjach, np. grupa I – w domu, grupa II w teatrze itd. Następnie wyznaczeni przedstawiciele grup prezentują wyniki swoich dyskusji, pozostali uczniowie ewentualnie uzupełniają pomysły kolegów.
7.Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich dostaje kartkę z zadaniem, arkusz papieru i pisaki:
Grupa I – wypisuje, jak wygląda przestrzeganie reguł kulturalnego zachowania się w naszej klasie i szkole w chwili obecnej (stan faktyczny)
Grupa II – wypisuje, jakie normy powinny obowiązywać w szkole (wygląd, zachowanie, higiena, kontakty uczeń-nauczyciel, kontakty uczeń-uczeń itp.)
Grupa III – wypisuje, jakie zachowania, gesty, odruchy itp. Są powszechnie uznawane za nieeleganckie i niekulturalne.
8.Poszczególne grupy prezentują arkusze ze swoimi zapiskami mocując je na tablicy, odczytują głośno, odbywa się krótka dyskusja podsumowująca zajęcia.
9.Praca domowa: uczniowie pracując w grupach mają przygotować plakaty promujące kulturalne zachowanie i rozwiesić je na korytarzach szkolnych.
Wyświetleń: 5634


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.