Katalog Agnieszka Wójtowicz, 2010-04-01 Jarosław Lekcja wychowawcza, Konspekty Konspekt lekcji z wychowawcą: Zasady kulturalnego zachowania.Temat zajęć: Zasady kulturalnego zachowania. Formy pracy: - praca na plenum klasy - praca w grupach Metody pracy: - elementy dyskusji - burza mózgów Środki dydaktyczne: - kartki z zadaniami dla grup - arkusze papieru, pisaki, magnesy do tablicy - tablica, kreda Cele zajęć: - uczniowie uświadamiają sobie, po co istnieją zasady kulturalnego zachowania, gdzie i jakie z nich obowiązują, wiedzą, które zachowania, gesty i odruchy są uważane powszechnie za nieeleganckie - uczniowie znają w szczególności zasady właściwego zachowania się i normy obowiązujące na terenie szkoły, - uczniowie potrafią dokonać oceny własnego zachowania i zachowania kolegów i koleżanek w środowisku szkolnym Przebieg lekcji: 1.Sprawdzenie listy obecności i inne czynności organizacyjne. 2.Bieżące sprawy i problemy w klasie, komunikaty dla uczniów, pytania do nauczyciela itp. 3.Nauczyciel zapisuje na tablicy temat zajęć i wyjaśnia zasadność jego zrealizowania w danej klasie. 4.Uczniowie odpowiadają na pytanie: po co istnieją normy kulturalnego zachowania się? Odpowiedzi uczniów nauczyciel notuje na tablicy. 5.Uczniowie podają przykłady konkretnych miejsc i sytuacji, w których obowiązują normy kulturalnego zachowania 6.Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda z grup ma za zadanie przygotować listę zasad kulturalnego postępowania w różnych miejscach/sytuacjach, np. grupa I – w domu, grupa II w teatrze itd. Następnie wyznaczeni przedstawiciele grup prezentują wyniki swoich dyskusji, pozostali uczniowie ewentualnie uzupełniają pomysły kolegów. 7.Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każda z nich dostaje kartkę z zadaniem, arkusz papieru i pisaki: Grupa I – wypisuje, jak wygląda przestrzeganie reguł kulturalnego zachowania się w naszej klasie i szkole w chwili obecnej (stan faktyczny) Grupa II – wypisuje, jakie normy powinny obowiązywać w szkole (wygląd, zachowanie, higiena, kontakty uczeń-nauczyciel, kontakty uczeń-uczeń itp.) Grupa III – wypisuje, jakie zachowania, gesty, odruchy itp. Są powszechnie uznawane za nieeleganckie i niekulturalne. 8.Poszczególne grupy prezentują arkusze ze swoimi zapiskami mocując je na tablicy, odczytują głośno, odbywa się krótka dyskusja podsumowująca zajęcia. 9.Praca domowa: uczniowie pracując w grupach mają przygotować plakaty promujące kulturalne zachowanie i rozwiesić je na korytarzach szkolnych. Wyświetleń: 5634
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |