AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Strugacz, 2010-04-01
Wieluń

Język polski, Konspekty

„Iliada” Homera – epos nad eposami

- n +

Czas trwania: 2 godz.
Przedmiot: Język polski
Data:
Prowadząca: mgr Aneta Strugacz
Klasa: 1 liceum profilowane

TEMAT LEKCJI: „Iliada” Homera – epos nad eposami

CELE LEKCJI:
a) poznawczy:
- zapoznanie się z biografią Homera
- poznanie genezy powstania „Iliady”
b) kształcący:
- pogłębienie i ujednolicenie wiedzy o epice
- wdrażanie do analizy dzieła literackiego
- kształcenie umiejętności notowania
- kształcenie umiejętności poprawnej wypowiedzi
- praktyczne wykorzystywanie nowo poznanych pojęć
c) wychowawczy:
- kształcenie poczucia jedności z kulturą
- kształcenie umiejętności pięknej wymowy
- dbałość o mowę ojczystą

METODY NAUCZANIA:
- metoda problemowa
- metoda pracy z tekstem
- metoda podająca

FORMY PRACY:
- praca indywidualna
- praca w grupach

MATERIAŁY
- Homer Iliada; Odyseja
- K. Mrowcewicz Przeszłość to dziś - podręcznik
- Słownik terminów literackich
- K. Kumaniecki Homer, W-wa 1974

TOK LEKCJI:

1. Część wstępna
a) Sprawdzenie listy obecności.
b) Przypomnienie tematu ostatniej lekcji i utrwalenie zdobytych wiadomości.

2. Część zasadnicza
a) Uczniowie zapoznają się z informacjami o Homerze i stylu homeryckim zawartym w podręczniku (str. 12, 13, 15) a także fragmentami książek będących biografią autora.
b) Próba sporządzenia (w parach) krótkiej notki biograficznej Homera.
Przypomnienie uczniom, że w notce dopuszczalne jest skracanie wyrazów, nigdy w wypracowaniu. Ortograficzna zasada skracania wyrazów.
c) Zapoznanie uczniów z genezą powstania „Iliady”:
Genezą powstania jest niewielki epizod z wojny trojańskiej – spór Achillesa z Agamemnonem oraz jego konsekwencje…
Wojna trojańska trwała 10 lat, ale tematem „Iliady” jest ostatnie 50 dni wojny…
d) Uczniowie w domu mieli przeczytać bądź przypomnieć sobie mit trojański. W tym momencie wybrany uczeń prezentuje i przypomina historię porwania Heleny.
e) Uczniowie robią notatkę w punktach obrazującą przyczyny wojny trojańskiej.
f) Przy pomocy „Słownika terminów literackich” uczniowie w parach wyjaśniają treści terminów związanych z epiką, takich jak: akcja utworu, wątek, fabuła, epizod, inwokacja. W toku wyjaśniania uczniowie odwołują się do fragmentów utworu zamieszczonych w podręczniku.
g) Uczniowie zapoznają się z cechami eposu (podręcznik – str. 13) oraz zapisują do zeszytów notatkę uzgodnioną wspólnie z nauczycielem:

Epos: - rozpoczyna się inwokacją; zwrotem do bóstwa z prośbą o natchnienie.
- opisuje świat, w którym przenika się świat bogów i bohaterów.
- przedstawia dzieje bohaterów na tle ważnych wydarzeń historycznych, przełomowych.
- posiada liczbę ksiąg podzielną przez 6.
h) Analiza fragmentów utworu zamieszczonych w podręczniku – str. 13-16.
i) Wprowadzenie nowych pojęć:
heksometr miara wierszowa eposu, wiersz składający się z 6-ciu stóp
porównanie
homeryckie rozbudowane porównanie zestawiające świat ludzki ze zjawiskami natury; 1-wsza część krótka, 2-ga rozbudowana; wykorzystywane dla spowolnienia akcji
j) Odszukanie przez uczniów porównań homeryckich we fragmentach „Iliady” zamieszczonych w podręczniku.
k) Ustalenie listy bohaterów „Iliady”.

II JEDNOSTKA LEKCYJNA (temat nie zostaje zmieniony)

a) Wprowadzenie nowych pojęć, takich jak: reportaż, relacja.
b) Podział klasy na 3 grupy i przydzielenie zadań zapisanych na kartkach poszczególnym grupom:

Zasady pracy w grupie
• Wybierzcie spośród siebie lidera, sekretarza i sprawozdawcę-prezentera.
• Pamiętajcie, że lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, lecz nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów. Dba, żeby każdy mógł wypowiedzieć własne zdanie, ustala kolejność wypowiedzi. Stara się, by pracował cały zespół i aby każdy miał swój udział w rozwiązywaniu zadania. Pilnuje, żeby grupa zajmowała się zadanym problemem, nie tracąc czasu na kwestie uboczne.
• Sekretarz pilnuje, by nie umknęły uwagi i pamięci ciekawe pomysły zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązywaniem problemu.
• Sprawozdawca w trakcie pracy zespołu notuje ważne ustalenia, uzgadnia z grupą stanowiska i publicznie przedstawia efekt pracy zespołu.
• Każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie, dba o osiągnięcie wspólnego celu; uważnie słucha, co mają do powiedzenia inni, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń.

Zadania dla obserwatora
Uwaga! Obserwator nie bierze udziału w pracach zespołu!
Notuj tylko to, co obserwujesz – pomiń swoje odczucia i oceny!

1. W jaki sposób grupa wyłoniła lidera, sekretarza i sprawozdawcę-prezentera?
2. Czy lider kierował pracą grupy, dbał o dobrą atmosferę, był życzliwy, pilnował tematu, czy też wybór okazał się tylko formalny?
3. Czy wszyscy członkowie grupy angażowali się w pracę nad rozwiązaniem zadania?
4. Jak układało się współdziałanie w zespole:
- Czy wszyscy uczestnicy mieli możliwość wypowiedzenia się?
- Czy nikt nie narzucał swojego zdania i nie przejmował inicjatywy?
5. W jaki sposób dochodzono do ostatecznych ustaleń:
- Czy grupa negocjowała?
- Jakich argumentów używano?
- Jak osiągnięto porozumienie?
- Jak powstała praca końcowa?
6. Jakie były: tempo pracy, stopień zaangażowania się uczestników wspólnego dynamika aktywności:
- malało czy rosło zainteresowanie pracą?

KARTA ZADAŃ DLA GRUPY I

1. Napiszcie stylem Homerowym (patetycznym, a więc podniosłym i poważnym, pozbawionym wyrazów i zwrotów potocznych) reporterską relację z meczu piłkarskiego. Pamiętajcie o inwokacji, stosujcie epitety i porównania homeryckie. Wprowadźcie „genealogię” bohaterów meczu (np. Nagle doskoczył Kowalski o szybkim zwodzie, co go Znicz Pruszków wychował, a potem w Granicie Skarżysko kopał potężnie, by otworzyły się przed nim szatnie na Legii błyszczące i Kadry zastępy wybrane).
2. Możecie pisać wierszem lub prozą.
3. Pamiętajcie, że reportaż nie może się sprowadzić tylko do relacji z meczu. Ważny jest bohater reportażu i problem. Musicie znaleźć główny wątek i konflikt. Pamiętajcie też, że w reportażu wolno Wam pisać o własnych reakcjach.
4. Nie przekraczajcie limitu 15 zdań.
5. Prezenter powinien przećwiczyć piękne odczytanie tekstu (zwracając uwagę na akcent wyrazowy i zdaniowy, modulację głosu, tempo i płynność wypowiedzi).
Na wykonanie zadania macie 30 minut. Powodzenia!

KARTA ZADAŃ DLA GRUPY II

1. Napiszcie krótkie przemówienie w stylu patetycznym (wzoru szukajcie u Homera, w jego poważnym i podniosłym sposobie pisania, pozbawionym wyrazów wszyscy zwrotów potocznych) na uroczystość symbolicznego pochówku Homera albo na wernisaż jubileuszowej wystawy obrazów Jana Matejki, albo z okazji przyjazdu papieża do Polski.
2. Pamiętajcie o cechach strukturalnych przemówienia (zwroty do adresata, wyrazista kompozycja, celowo dobrane środki językowe, zróżnicowana struktura składniowa – zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe, krótkie i długie, skończone i zawieszone).
3. Nie przekraczajcie limitu 15 zdań.
4. Prezenter powinien przećwiczyć piękne odczytanie tekstu (zwracając uwagę na akcent wyrazowy i zdaniowy, modulację głosu, tempo i płynność wypowiedzi).
Na wykonanie zadania macie 30 minut. Powodzenia!

KARTA ZADAŃ DLA GRUPY III

1. Zostańcie korespondentami wojennymi. Przygotujcie reporterską relację z pojedynku Hektora i Achillesa.
2. Piszcie językiem Wam współczesnym.
3. Pamiętajcie, że reportaż nie może się sprowadzać tylko do relacji z pojedynku. Ważni są bohaterowie reportażu i problem. Musicie znaleźć główny wątek i konflikt. Pamiętajcie też, że w reportażu wolno Wam pisać o własnych reakcjach.
4. Nie przekraczajcie limitu 15 zdań.
5. Prezenter powinien przećwiczyć piękne odczytanie tekstu (zwracając uwagę na akcent wyrazowy i zdaniowy, modulację głosu, tempo i płynność wypowiedzi).
Na wykonanie zadania macie 30 minut. Powodzenia!

c) Sprawozdawcy przedstawiają wyniki prac poszczególnych grup. Nauczyciel ocenia zaprezentowane osiągnięcia uczniów. Uczniowie dzielą się refleksjami z nauczycielem.

ZAKOŃCZENIE

1) Wspólne ustalenie i utrwalenie cech epopei.
2) Rozmowa, dyskusja mająca na celu uświadomienie uczniom tego, jakie efekty daje zastosowanie stylu homerowego w tekstach publicystycznych czy sportowych.
3) Rozmowa podkreślająca pozytywne aspekty dbania o piękno mowy ojczystej.
4) Praca domowa: Przygotuj się do charakterystyki Achillesa i Hektora.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10878


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.