Katalog

Joanna Bednarska, 2010-03-23
Żyrardów

Matematyka, Konspekty

Scenariusz lekcji w III klasie gimnazjum: Graficzne przedstawianie danych.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE III GIMNAZJUM
TEMAT: Graficzne przedstawianie danych- projekt „Moja Klasa”

CELE LEKCJI:
•poznawczy - nowa metoda pracy na lekcji -metoda projektu, sposoby zbierania i przedstawiania danych, różne diagramy procentowe i ilościowe, kołowe, słupkowe, sposoby prezentacji różnych danych, formy przedstawiania danych,
•kształcący - umiejętności obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, obliczania procentu danej liczby, interpretowania i odczytywania danych z diagramów, rysowania różnych diagramów procentowych, prezentowania wyników wspólnej pracy, umiejętność odpowiedniego planowania pracy,
•wychowawczy - kształtowanie właściwej postawy ucznia na lekcji, zaangażowanego w przydzielone zadanie, odpowiedzialnego, umiejącego pracować w grupie, prezentującego wysoki poziom kultury osobistej, samooceny, obiektywizmu, sprawiedliwej oceny pracy innych, kulturalnego wypowiadania uwag zawierających elementy krytyki.

Uczeń:
•zna podstawowe własności działań na procentach
•zna różne rodzaje diagramów procentowych

Standard egzaminacyjny:
Uczeń:
II. 1) odczytuje informacje przedstawione w formie
a)tekstu
b)wykresu
2) operuje informacją:
a) selekcjonuje informacje
b) porównuje informacje
e) interpretuje informacje
f) czytelnie prezentuje informacje.

Z podstawy programowej:
Cele edukacyjne:
1.2) posługiwanie się procentami w sytuacjach praktycznych
1.7) wprowadzenie do porządkowania, czytania i interpretacji danych
4. Kształtowanie umiejętności argumentowania i jasnego formułowania wypowiedzi
Treści nauczania:
4. Procenty
2) praktyczne zastosowanie procentów
8. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa:
1) zbieranie, porządkowanie i interpretowanie danych

METODY LEKCJI:
•metoda projektów

FORMY ORGANIZACYJNE:
•praca w grupach
•praca całej klasy

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
•dane o klasie zebrane wcześniej poprzez ankiety i podane każdej grupie,
•kalkulator,
•papier szary, kolorowy, kartony brystolu,
•pisaki, kredki, mazaki,
•klej, taśma klejąca

CZAS:
•l godzina lekcyjna

PRZEBIEG LEKCJI
1.Czynności organizacyjne:
•sprawdzenie listy obecności
•sprawdzenie pracy domowej
2.Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji:
TEMAT: Graficzne przedstawianie danych –projekt „Moja klasa”

3. Wprowadzenie do tematu lekcji:
o I faza projektu była przeprowadzona na lekcji wcześniejszej. Uczniowie wspólnie z nauczycielem opracowali pytania dotyczące informacji o klasie i stworzyli ankietę. Pytania zostały odpowiednio tematycznie pogrupowane. Na wszystkie pytania tej ankiety uczniowie odpowiedzieli, a następnie informacje te zostały zestawione w postaci zagadnień dla poszczególnych grup. Zestawienie tych danych wykonali uczniowie.
Uczniowie zostali podzieleni na grupy 5 osobowe, tak aby każda grupa mogła odpowiednio się przygotować na kolejne zajęcia.
o II faza projektu była przeprowadzona na dwóch jednostkach lekcyjnych. Każda grupa otrzymała zestawione dane tematycznie zadania . Zadaniem każdej grupy było narysowanie odpowiedniego, narzuconego przez nauczyciela diagramu procentowego lub ilościowego .Przed narysowaniem uczniowie przeprowadzili stosowne obliczenia - przeliczyli dane na procenty, dane na stopnie kątowe (w przypadku diagramu kołowego). Każda grupa miała do narysowania trzy lub cztery różne diagramy. Przygotowane diagramy uczniowie mogli zestawić w postaci plakatu z odpowiednim opisem.
• III faza projektu – prezentacja

4.Każda grupa wybrała l lub 2 przedstawicieli, którzy w czasie 4-5 minut mieli za zadanie
zaprezentować wykonane zadanie.

5.Po prezentacji wszystkich grup podsumowano pracę podczas dyskusji. Uczniowie mogli się wypowiadać na temat swojego jak też i innych projektów. Wspólnie z uczniami zostały
ustalone oceny za pracę każdej z grup z uwzględnieniem zaangażowania członków grupy,
sposobu prezentacji, oryginalności pomysłu samego projektu jak też i prezentacji, estetyki oraz efektywnego wykorzystania czasu, uczestnictwa w dyskusji.
6. Rekapitulacja
7. Zadanie i omówienie pracy domowej: Napisz wnioski z prezentacji swojej grupy.

Wyświetleń: 2993


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.