Katalog Joanna Bednarska, 2010-03-23 Żyrardów Matematyka, Konspekty Scenariusz lekcji w III klasie gimnazjum: Graficzne przedstawianie danych.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE III GIMNAZJUM TEMAT: Graficzne przedstawianie danych- projekt „Moja Klasa” CELE LEKCJI: •poznawczy - nowa metoda pracy na lekcji -metoda projektu, sposoby zbierania i przedstawiania danych, różne diagramy procentowe i ilościowe, kołowe, słupkowe, sposoby prezentacji różnych danych, formy przedstawiania danych, •kształcący - umiejętności obliczania jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, obliczania procentu danej liczby, interpretowania i odczytywania danych z diagramów, rysowania różnych diagramów procentowych, prezentowania wyników wspólnej pracy, umiejętność odpowiedniego planowania pracy, •wychowawczy - kształtowanie właściwej postawy ucznia na lekcji, zaangażowanego w przydzielone zadanie, odpowiedzialnego, umiejącego pracować w grupie, prezentującego wysoki poziom kultury osobistej, samooceny, obiektywizmu, sprawiedliwej oceny pracy innych, kulturalnego wypowiadania uwag zawierających elementy krytyki. Uczeń: •zna podstawowe własności działań na procentach •zna różne rodzaje diagramów procentowych Standard egzaminacyjny: Uczeń: II. 1) odczytuje informacje przedstawione w formie a)tekstu b)wykresu 2) operuje informacją: a) selekcjonuje informacje b) porównuje informacje e) interpretuje informacje f) czytelnie prezentuje informacje. Z podstawy programowej: Cele edukacyjne: 1.2) posługiwanie się procentami w sytuacjach praktycznych 1.7) wprowadzenie do porządkowania, czytania i interpretacji danych 4. Kształtowanie umiejętności argumentowania i jasnego formułowania wypowiedzi Treści nauczania: 4. Procenty 2) praktyczne zastosowanie procentów 8. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa: 1) zbieranie, porządkowanie i interpretowanie danych METODY LEKCJI: •metoda projektów FORMY ORGANIZACYJNE: •praca w grupach •praca całej klasy ŚRODKI DYDAKTYCZNE: •dane o klasie zebrane wcześniej poprzez ankiety i podane każdej grupie, •kalkulator, •papier szary, kolorowy, kartony brystolu, •pisaki, kredki, mazaki, •klej, taśma klejąca CZAS: •l godzina lekcyjna PRZEBIEG LEKCJI 1.Czynności organizacyjne: •sprawdzenie listy obecności •sprawdzenie pracy domowej 2.Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji: TEMAT: Graficzne przedstawianie danych –projekt „Moja klasa” 3. Wprowadzenie do tematu lekcji: o I faza projektu była przeprowadzona na lekcji wcześniejszej. Uczniowie wspólnie z nauczycielem opracowali pytania dotyczące informacji o klasie i stworzyli ankietę. Pytania zostały odpowiednio tematycznie pogrupowane. Na wszystkie pytania tej ankiety uczniowie odpowiedzieli, a następnie informacje te zostały zestawione w postaci zagadnień dla poszczególnych grup. Zestawienie tych danych wykonali uczniowie. Uczniowie zostali podzieleni na grupy 5 osobowe, tak aby każda grupa mogła odpowiednio się przygotować na kolejne zajęcia. o II faza projektu była przeprowadzona na dwóch jednostkach lekcyjnych. Każda grupa otrzymała zestawione dane tematycznie zadania . Zadaniem każdej grupy było narysowanie odpowiedniego, narzuconego przez nauczyciela diagramu procentowego lub ilościowego .Przed narysowaniem uczniowie przeprowadzili stosowne obliczenia - przeliczyli dane na procenty, dane na stopnie kątowe (w przypadku diagramu kołowego). Każda grupa miała do narysowania trzy lub cztery różne diagramy. Przygotowane diagramy uczniowie mogli zestawić w postaci plakatu z odpowiednim opisem. • III faza projektu – prezentacja 4.Każda grupa wybrała l lub 2 przedstawicieli, którzy w czasie 4-5 minut mieli za zadanie zaprezentować wykonane zadanie. 5.Po prezentacji wszystkich grup podsumowano pracę podczas dyskusji. Uczniowie mogli się wypowiadać na temat swojego jak też i innych projektów. Wspólnie z uczniami zostały ustalone oceny za pracę każdej z grup z uwzględnieniem zaangażowania członków grupy, sposobu prezentacji, oryginalności pomysłu samego projektu jak też i prezentacji, estetyki oraz efektywnego wykorzystania czasu, uczestnictwa w dyskusji. 6. Rekapitulacja 7. Zadanie i omówienie pracy domowej: Napisz wnioski z prezentacji swojej grupy. Wyświetleń: 2993
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |