Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Andreczko, 2010-03-23
Żory

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Jesienne zwyczaje zwierząt” - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w gr dzieci 5-letnich

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW

DZIAŁ PROGRAMOWY: Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin
i zwierząt.
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci
wraz z edukacją matematyczną.
TEMAT ZAJĘCIA: „Jesienne zwyczaje zwierząt”
CELE:
1. OGÓLNE:
- zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy;
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4;

2. SZCZEGÓŁOWE: (dziecko ...)
- zna i prawidłowo nazywa leśne zwierzęta;
- wypowiada się na temat charakterystycznych cech opisujących zachowanie i zwyczaje jeża, wiewiórki, niedźwiedzia;
- umiejętnie przyporządkowuje i przeliczania;
- rozumie polecenia proste i złożone;
- potrafi przeliczać w zakresie 4, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- potrafi z pojedynczych elementów skomponować całość;
- czynnie bierze udział w zabawach ruchowych;
- okazuje pozytywne emocje;
- w estetyczny sposób wykonuje i kończy pracę;
- stosuje formy grzecznościowe;
- podporządkowuje się przyjętym umowom;
- zna i przestrzega zasady zgodnego współdziałania w grupie;
- jest odpowiedzialny za ład i porządek w miejscu pracy;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i prac plastycznych.




METODY: czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do
wykonania, kierowanie działalnością dziecka;
słowna – zagadka, opowiadanie, rozmowa z dziećmi, objaśnienie;
oglądowa – obserwacja, pokaz.

FORMA: - zbiorowa (zajęcia planowane z całą grupą);
- praca indywidualna (praca przy stoliku) .

POMOCE: Opowiadanie pt. „Przygoda Hałabały” – ilustracje do opowiadania,
jesienne liście z zagadkami, obrazki przedstawiające leśne zwierzęta,
ilustracje z zimowymi domami zwierząt (gawra, liście, dziupla), zimowe
zapasy zwierząt (żołędzie, miód, ślimaki), puzzle, obręcze, płyta CD
z nagraniami do zabaw ruchowych, kod do zajęć indywidualnych.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Powitanie. Dzieci wraz z N. stoją w kole i śpiewają piosenkę do melodii „Stary Niedźwiedź”:

„Już spotkania nadszedł czas, więc przywitać pragnę was,
W kole pięknie stańmy, ręce sobie dajmy, bo zabawa czeka nas”.

2. Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez odczytanie zagadek.

„Pomyśl, a odgadniesz wnet,
Kto ma igieł pełen grzbiet?” (jeż)

„Przez całą zimę słodko śpi.
A słodko dlatego, że miód mu się śni”. (niedźwiedź)

„W dziupli swej na drzewie, gdy nikt o tym nie wie,
Orzechów zapasy zbiera na złe czasy”. (wiewiórka)

Dzieci wybierają rozwiązanie spośród ilustracji przedstawiających
różne zwierzęta.



3. „Przygoda Hałabały” – czytanie przez n-la opowiadania. (w trakcie czytania opowiadania dzieci odpowiadają na pytania n-la, związane ze zwyczajami leśnych zwierząt.

Pewnego jesiennego dnia do Krasnala Hałabały przyleciał wróbelek. Wróbelek zaprosił krasnala na spacer po lesie. Gdy tak spacerowali Hałabała zobaczył stertę liści pod drzewem.
-Spójrz wróbelku, kto tu naniósł tyle liści? – zapytał wróbelka Hałabała
Jak myślicie, co wróbelek odpowie Hałabale??*
Rozejrzyj się Hałabało dookoła i zobacz, że już przyszła jesień. Drzewa gubią liście, robi się coraz zimniej i dni są coraz krótsze. Zwierzęta przygotowują sobie domy na zimę, a to jest legowisko jeża – odpowiedział wróbelek.
Wróbelek i Hałabała poszli dalej. Patrzą, a tu niedźwiedź kopie wielki dół. Zaskoczony krasnal pyta:
-Misiu, co ty robisz?
-Szykuję sobie gawrę.
-A co to jest gawra?
Powiedzcie krasnalowi co to jest gawra.*
-Zimowe mieszkanie niedźwiedzia, czyli jama wyścielona liśćmi, która osłania od mrozu i wiatru. Nasi spacerowicze postanowili nie przeszkadzać misiowi, pożegnali się z nim i poszli dalej.
Hałabała i wróbelek poszli dalej ścieżką przez las, postanowili sprawdzić jak inne zwierzęta przygotowują się do zimy.
Szli i szli, aż wreszcie spotkali wiewiórkę Rudą Kitkę. Hałabała zawołał ją, ale ona nie zwróciła na niego uwagi. Dopiero, gdy podbiegli z wróbelkiem bardzo blisko zauważyła ich.
-Dzień dobry Ruda Kitko- Przywitali się krasnal i wróbelek- Może pospacerujesz z nami?- Zapytali.
-Chętnie bym z wami poszła, ale nie mam teraz czasu. Zbieram orzeszki, szyszki, żołędzie, grzyby, które chowam w swoich dziuplach i zakopuję w ziemi. Mam tych spiżarni dużo, więc wiele czasu zajmuje mi ich zapełnienie. Dlatego nie boję się srogiej zimy, bo będę miała co jeść.
Ruda Kitka zabrała się z powrotem do pracy, a Hałabała pożegnał się z wróbelkiem i pobiegł do domu, żeby sprawdzić swoje zapasy.

*-pytania, które zadajemy dzieciom


4. Zabawa ruchowa „Wiewiórki do dziupli” z elementami muzyki do
fragmentu utworu Vivaldiego „Jesień”.
Dzieci zamieniają się w wiewiórki i wyruszają na spacer do lasu. Gdy
gra muzyka dzieci – wiewiórki spacerują a gdy muzyka milknie
szukają swojej dziupli.(zabawę powtarzamy kilka razy)

5. „Zbieramy zapasy na zimę” – na tablicy znajdują się trzy sylwety
leśnych zwierząt (wiewiórka, niedźwiedź, jeż) oraz emblematy
przedstawiające ich zimowe zapasy w rozsypce. Dzieci segregują zapasy do
trzech koszy.
Problemy dla dzieci:
- podzielić zapasy tak, aby każde zwierzątko miało tyle samo, ile ma
każde zwierzę?;
- tak podzielić, aby każe zwierzątko miało po 2 – ile zostało?;
- podzielić tak by pierwsze zwierzątko miało 3, a każde następne
o jeden więcej.

6. „Gdzie spędzasz zimę?” - praca w małych zespołach na dywanie.
Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli z wizerunkiem leśnego zwierzątka
a następnie przyporządkowanie mu odpowiedniej ilustracji z miejscem
spędzania zimowego snu .

7. Zabawa ruchowa: „Zwierzęta i ich mieszkania” – na dywanie
rozłożone są ilustracje (gawra, dziupla, stos liści). Dzieci otrzymują
emblematy niedźwiedzia, wiewiórki, jeża i poruszają się swobodnie po
Sali w rytm muzyki. Na sygnał n-lk np. „niedźwiedzie” – dzieci, które
mają te emblematy idą do gawry ułożyć się do snu zimowego,
pozostałe kucają. Powtarzamy zabawę wywołując inne zwierzęta.

8. „Zapasy” – praca indywidualna przy stolikach, dzieci zostają podzielone na III
zespoły. Otrzymują plansze przedstawiające leśne zwierzęta oraz zapasy
(miód, żołędzie, ślimaki). Zadanie dzieci polega na wycięciu zapasów
i naklejeniu ich w odpowiednim miejscu wg podanego kodu.
I zespół – wiewiórka ΟΟΟ, jeż ΟΟΟ, niedźwiedź Ο.
II zespół – wiewiórka ΟΟΟΟ, jeż Ο, niedźwiedź ΟΟ.
III zespół – wiewiórka ΟΟΟΟ, jeż ΟΟ, niedźwiedź Ο.

9. Porządkowanie miejsc pracy, właściwe obchodzenie się z wytworem
własnej pracy i pracy kolegów.

10. Zabawa odprężająca „Niedźwiadek”. Pożegnanie.
Dzieci wyobrażają sobie, że są niedźwiadkami, które mają pełne
brzuszki. Są leniwe, ociężałe, ich łapy nie chcą się poruszać. Każde
dziecko – niedźwiedź kładzie się wygodnie na dywanie i zwija w kulkę,
żeby było mu ciepło i miło. Ziewa, zamyka oczy, zasypia i przez
chwilę leży nieruchomo w ciszy.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 22624
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014