Katalog Karolina Woźniak, 2010-03-19 Jastrowie Wychowanie fizyczne, Program nauczania Program autorski zajęć fakultatywnych z koszykówki.Program zajęć fakultatywnych z wychowania fizycznego koszykówka dziewczęta, klas I – III gimnazjum Autor: mgr Karolina Wozniak I. Wprowadzenie: Program został opracowany w oparciu o literaturę fachową z zakresu piłki koszykowej oraz jest zgodny z nową reforma programową, obowiązującą od roku szkolnego 2009/2010. Przeznaczony jest dla uczennic klas 1 – 3 gimnazjalnych, które zadeklarują swój udział w zajęciach. Zajęcia będą prowadzone w ramach rekreacyjnego profilu fakultetów – jako systematyczna aktywność ruchowa – wybór sportu „całego życia”, w wymiarze 2 godz. w tygodniu. W czasie zajęć uczennice powinny opanować założone w programie elementy techniki i taktyki koszykówki. Ważnym elementem zajęć jest rozwijanie wśród uczennic zasady „fair play”. Uczestnictwo w zajęciach kształtuje wśród uczniów postawę prozdrowotną i umiejętność zagospodarowania sobie czasu wolnego. Wdraża do aktywnego i systematycznego uprawia-nia sportu. Zajęcia odbywać się będą na hali sportowej w grupach 15 – 20 osobowych. Uczennice, wykazujące zainteresowanie koszykówką i uczestniczące w zajęciach, będą mogły sprawdzić stopień opanowania swoich umiejętności, uczestnicząc w zawodach sportowych, mini turniejach i sparingach. Udział uczniów w tej formie zajęć będzie udokumentowany w dzienniku zajęć pozalekcyjnych oraz będzie podlegał oce-nie zgodnie z PSO wychowania fizycznego. Program ma charakter pilotażowy i może ulec modyfikacjom w trakcie realizacji, tj. od miesiąca września 2009 do czerwca 2012. II. Cele glowne: 1. Spełnienie oczekiwań uczniów wobec szkolnego wychowania fizycznego, poprzez umożliwienie im pogłębiania wiedzy i ukształtowania umiejętności w obszarach, którymi są szczególnie zain-teresowani oraz które są dla nich dostępne ze względu na poziom sprawności i wydolności orga-nizmu. 2. Wyposażenie uczniów w zasób umiejętności ruchowych z zakresu piłki koszykowej, umożliwia-jących uczestnictwo w różnych formach aktywności ruchowej , rekreacyjnej i sportowej. 3. Wszechstronny rozwój sprawności kondycyjno – koordynacyjnej. 4. Osiągnięcie poziomu wiedzy i umiejętności umożliwiających dbanie o własne zdrowie i spraw-ność fizyczną. III. Cele szczegolowe: 1. Ukazanie walorów rekreacyjnych i zdrowotnych różnych form aktywności ruchowej. 2. Umożliwienie dokonywania samodzielnych wyborów i podejmowania odpowiedzialności za nie. 3. Wybór sportu „całego życia” przez uczniów o niskich i przeciętnych parametrach sprawności oraz rozwijanie kunsztu sportowego przez uczniów o szczególnych uzdolnieniach i predyspozycjach do uprawiania konkretnej dyscypliny. 4. Wdrożenie do współuczestnictwa w organizacji własnego procesu nauczania - uczenia się oraz do współpracy ze środowiskiem rówieśniczym i rodzinnym w upowszechnianiu zdrowego stylu ży-cia. 5. Eksponowanie osiągnięć ucznia – stwarzanie sytuacji dostarczających radości i satysfakcji z akty-wności ruchowej. IV. Zadania szkoly: Zadania szkoły są zgodne z zadaniami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Aby osiągnąć przedstawione cele wychowania fizycznego szkoła powinna: • wspomagać i ukierunkowywać rozwój osobowości ucznia zgodnie z ogólnie przyjętym systemem wartości, • dostarczać niezbędnych wiadomości oraz kształtować umiejętności wykorzystywania ich do pracy nad rozwojem fizycznym, • motywować do dbałości o zdrowie własne i innych, • wspierać aktywność poznawczą i twórczą, • organizować warunki zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny, moralny oraz społeczny, • szanować prawa dziecka i ucznia, • zapewnić atmosferę życzliwości, akceptacji i szacunku dla siebie i innych, • wspierać prozdrowotne działania uczniów. V. Tresci kształcenia: Bezpieczeństwo i odpowiedzialność za zdrowie własne i innych: -> przepisy gier i zabaw sportowych, -> zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach sportowych (indywidualnie i grupowo), -> zasady używania przyborów i sprzętu sportowego, -> samodyscyplina, samokontrola i asekuracja przy wykonywaniu ćwiczeń, -> podstawowe nawyki higieniczne (czystość ubrania i ciała, troska o własne ciało, zmiana stroju po zajęciach ruchowych, hartowanie organizmu), -> wpływ aktywności ruchowej na organizm, -> wypoczynek czynny i bierny. Edukacja zdrowotna: -> pojęcie zdrowie; czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczu-cie, oraz wskazanie tych, na które uczeń może mieć wpływ, -> zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnienie, na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia, -> identyfikacja swoich mocnych strony, sposoby ich rozwoju oraz świadomość słabych stron, nad którymi należy pracować, -> konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, -> sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny, -> znaczenie dla zdrowia dobrych relacji z innymi ludźmi, w tym z rodzicami oraz rówieśnikami tej samej i odmiennej płci, -> sposób, w jaki można dawać i otrzymywać różnego rodzaju wsparcie społeczne, -> zachowanie asertywne i jego przykłady, -> szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu, nadużywaniem alkoholu i używa- niem innych substancji psychoaktywnych; wyjaśnienie, dlaczego i w jaki sposób należy opie- rać się presji oraz namowom do używania substancji psychoaktywnych i innych zachowań ry- zykownych. Kształtowanie umiejętności ruchowych z zakresu piłki koszykowej: • Elementy działań w ataku: a) poruszanie się zawodnika bez piłki: - starty do piłki, - bieg, zmiana kierunku biegu, - zatrzymanie na jedno i dwa tempa, b) poruszanie się zawodnika z piłką: - chwyty i podania piłki w miejscu, marszu, biegu, - kozłowanie w pozycjach niskich i wysokich, w miejscu, marszu, - zmiany kierunku kozłowania, kozłowanie slalomem, - zwody i obroty z piłką, - gra 1x1 c) rzuty do kosza - rzuty w miejscu i w wyskoku, - rzuty z biegu (po podaniu, kozłowaniu, zatrzymaniu) d) dwójkowe formy współpracy: - wyjście do piłki, - manewry ścięcia, obiegnięcia, - zasłony do piłki i od piłki, - rozegranie przewagi 2x1, - gra 2x2; e) zespołowe formy współpracy: - wyprowadzenie szybkiego ataku, rozgrywanie przewag, - atak pozycyjny „według zasad” , - atak pozycyjny przeciw kryciu „każdy swego”. • Elementy działań w obronie: a) poruszanie się po boisku: - bieg przodem, tyłem, - poruszanie się krokiem odstawno - dostawnym, krokiem skrzyżnym, b) krycie zawodnika „każdy swego”: - postawy w obronie przy kryciu zawodnika kozłującego, rzucającego, - postawy w obronie przy kryciu zawodnika bez piłki, - zastawienie po rzucie, zbiórka piłki w obronie, - gra 1x1. c) dwójkowe formy współpracy: - przekazywanie przy kryciu każdy swego, - walka na „szczycie zasłony”, - gra 2x2, d) zespołowe formy współpracy: - krycie „każdy swego”(ustawienia w obronie po stroni piłki i daleko od piłki, pomoc w obronie), - pressing – krycie na całym boisku. • Gra: - doskonalenie poznanych elementów we fragmentach gry (gry 3x3, 4x4), - gra szkolna (bez kozła, na jeden kosz itp.), - gra właściwa (sparingi, zawody sportowe). VI. Dzialania wychowawcze: • wdrażanie do współdziałania w grupie, • wdrażanie do czynnego wypoczynku, • przestrzeganie zasad „fair play”, • poszanowanie szkolnego mienia, • pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń, • samokontrola i samoocena własnej aktywności na zajęciach i podczas zawodów sportowych, • wdrażanie do samodyscypliny w czasie ćwiczeń, • rozwijanie inwencji twórczej uczniów – prowadzenie przez nich fragmentów zajęć, • zwalczanie nałogów. VII. Sposoby osiagania celow: 1. Zasady nauczania: • świadomości i aktywności – uczeń musi znać cel swojej pracy, rozumieć zadania oraz brać a-ktywny udział w ich wykonywaniu, • poglądowości – zasada ta realizowana jest poprzez pokaz i objaśnienie danego ruchu, • systematyczności – ćwiczenia powinny być tak dobrane, aby odpowiadały aktualnym umiejęt-nościom technicznym i sprawności ruchowej ćwiczących, • trwałości – polega na ciągłym powtarzaniu danego ruchu i przekształcenia go w nawyk, • przystępności i indywidualizacji – dostosowanie programu do poziomu umiejętności ćwiczą-cych. 2. Metody nauczania: • analityczna – polega na dzieleniu danego ćwiczenia na proste czynniki i nauczaniu go osobno, a następnie łączeniu ich w jedną całość, • syntetyczna – jest to podstawowa metoda w nauczaniu techniki i polega na nauczaniu danego elementu w całości, • kompleksowa – czyli kombinowana z dominacją jednej z technik. 3. Formy nauczania: • zabawowa – ma na celu uatrakcyjnienie nauczanego nowego elementu, • ścisła – ma na celu nauczenie, ugruntowanie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obej-muje ćwiczenia mające na celu nauczanie i doskonalenie techniki i taktyki, • fragmentów gry – przez wprowadzenie przeciwnika stwarza warunki zbliżone do gry, • gra uproszczona – nie egzekwujemy wszystkich przepisów, • gra szkolna – założeniem jej jest doskonalenie wybranych elementów techniki i taktyki, • gra właściwa – prowadzona jest według obowiązujących przepisów. VIII. Osiagniecia ucznia po zrealizowaniu programu: 1. Uświadomi sobie potrzebę aktywności ruchowej. 2. Zrozumie i będzie stosował zasadę „fair play”. 3. Podniesie swoje umiejętności motoryczne. 4. Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne z piłki koszykowej. 5. Będzie znał przepisy gry w piłkę koszykową. 6. Potrafi zorganizować i sędziować mecz piłki koszykowej. 7. Zrozumie i będzie stosował zasady kulturalnego kibicowania. 8. Będzie dbał o prawidłową postawę ciała. 9. Zrozumie potrzebę higienicznego i zdrowego trybu życia. IX. Ocena i kontrola osiagniec uczniow: 1. Test wiedzy oraz praca długoterminowa z edukacji zdrowotnej (raz w roku). 2. Semestralny sprawdzian umiejętności technicznych z piłki koszykowej. 3. Praktyczny sprawdzian umiejętności sędziowania (w trakcie trwania zajęć). 4. Udział w zawodach sportowych, mini turniejach i sparingach. X. Ewaluacja programu: Żeby stwierdzić, czy założone w programie cele edukacyjne są osiągane oraz czy proponowane formy aktywności fizycznej i organizacji zajęć są skuteczne otrzymam od uczennic informację zwrotną dotyczącą zmian w postawach, wiadomościach i umiejętnościach. Zmiany te będą podstawą do oceny programu oraz konieczności jego modyfikacji. Narzędzia stosowane do oceny programu: -> ankieta, -> ocena frekwencji na zajęciach. XI. Bibliografia: 1. Biblioteczka reformy. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (nowa podstawa progra-mowa oraz ramowe plany nauczania z 23 grudnia 2008r.; nowelizacja Ustawy o systemie oświaty – 19 marca 2009r.) 2. Bondarowicz M. „Zabawy w grach sportowych” WSiP Warszawa 1998r. 3. Kruczyk B., Pietrasik M. i inni „Wychowanie fizyczne – Przewodnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum” MAC, Kielce 2002r. 4. Sieniek C. „Zasób ćwiczeń technicznych z zakresu koszykówki” „Helveltica” - Starachowice. 5. Strzyżewski S. „Proces wychowania w kulturze fizycznej” WSiP, Warszawa 1986r. Podpis: Wyświetleń: 12212
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |