Katalog Robert Korwel, 2010-03-19 Bydgoszcz Muzyka, Scenariusze Akompaniament perkusyjny do piosenki „ Pada śnieg, pada śnieg" - scenariusz lekcji muzyki w klasie VISCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI PROWADZĄCY: ROBERT KORWEL TEMAT: „Akompaniament perkusyjny do piosenki „ Pada śnieg, pada śnieg…” DATA: 28.01.2009 r. MIEJSCE: SP nr 32 UCZNIOWIE: KLASA VI C PODSTAWA PROGRAMOWA; wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności muzyczne ZAGADNIENIE PROGRAMOWE; uczeń powinien umieć wykonywać ćwiczenia kształcące-poczucie rytmu, wykonać zbiorowo akompaniament do piosenek na instrumentach tradycyjnych i elektronicznych CEL GŁÓWNY: rozwijanie muzykalności i wrażliwości muzycznej CELE EDUKACYJNE: a) DYDAKTYCZNE: Uczeń; • potrafi zagrać melodię na flecie prostym „Gdybym miał gitarę-cała klasa • posiada wiadomości o instrumentach perkusyjnych – -przypomnieć na jakich instr. można zagrać rytm, a na jakich melodię • zna pojęcie wysokość określona i nieokreślona • zna wartości rytmiczne- zapisać na tablicy określić ich czas trwania • rozumie znaczenie metrum ( nauczyciel pisze prosty rytm w dowolnym metrum- uczeń podpisuje-klasa wykonuje) • potrafi wystukiwać rytmu ćwierćnutowy na wybranych instr. do piosenki • potrafi opisać charakter piosenki, tempo, nastrój ,porę roku, słowa-treść • potrafi wystukać na przydzielonym instrumencie rytm do piosenki • wspólnie z grupą wystukuje rytm zwrotki ,,refrenu • potrafi połączyć w jedną całość rytm z piosenką- b) KSZTAŁCĄCE: uczeń • - rozwija funkcję percepcyjne, intelektualne • - rozwija zdolności koncentracji i podzielności uwagi • -rozwija wyobraźni c) WYCHOWAWCZE: uczeń • - kształci pozytywne relacji społecznych • - jest wdrażany do samokontroli FORMY ZAJĘĆ: praca w zespołach praca indywidualna praca z całą klasą METODY: Słowna – rozmowa kierowana, instrukcje Oglądowa – pokaz, obserwacja uczestnicząca Praktycznego działania LITERATURA: J. Habel „Słownik muzyczny”, POMOCE DYDAKTYCZNE: Instrument klawiszowy , instrumenty perkusyjne z instrumentarium Orfa i piosenka „ Z kopyta kulig rwie” , flamastry, arkusze, kartki samoprzylepne, magnesy, aparatura nagłaśniająca: wzmacniacz, CD. PRZEBIEG ZAJĘĆ CZĘŚĆ WSTĘPNA I .Czynności organizacyjno – porządkowe: - powitanie klasy i gości - przygotowanie się do lekcji: podręczniki, zeszyty, śpiewniki, instrumenty - sprawdzenie obecności II. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji oraz z poprzednich lat nauki: 1. - przypomnienie melodii na flecie prostym „Gdybym miał gitarę -cała klasa 2. - przypomnienie wiadomości o instrumentach perkusyjnych – jakie uczniowie pamiętają-przypomnieć na jakich instr. można zagrać rytm, a na jakich melodię 3. - przypomnienie pojęcia wysokość określona i nieokreślona 4. -przypomnienie wartości rytmicznych- zapis na tablicy określenie czasu ich trwania - magnesy, tablica 5. -przypomnienie znaczenia metrum 6. - nauczyciel pisze prosty rytm w dowolnym metrum- uczeń podpisuje-klasa wykonuje CZĘŚĆ GŁÓWNA 1.Podanie tematu lekcji 2.Wysłuchanie piosenki „Pada śnieg,pada śnieg 3.Ćwiczenia rytmiczne - wyklaskanie rytmu przez n-la i powtórzenie przez uczniów - wystukiwanie rytmu ćwierćnutowego na wybranych inst.do piosenki 4.Omówienie charakteru piosenki, tempo, nastrój ,pora roku-słowa-treść 5.Zademonstrowanie barwy i różnych sposobów wykonawczych poszczególnych instrumentów- nauczyciel -przydzielenie dzieciom przez nauczyciela instr. według trudności wykonawczych (przydział instrumentu wg,stopnia trudności) -podział na grupy -omówienie z dziećmi które instrumenty pasują do ilustracji piosenki -przydzielenie rytmu każdej grupie instr. -wykonanie oddzielne zwrotki każdej grupy instrumentów z akompaniamentem nauczyciela -wykonanie oddzielne refrenu każdej grupy instrumentów z akompaniamentem nauczyciela -połączenie akompaniamentu zwrotki i refrenu z akompaniamentem nauczyciela -wybrać solistę który zaśpiewa do mikrofonu zwrotki-klasa akompaniuje razem z nauczycielem-refren śpiewa i gra cała klasa - wprowadzić ruch w refrenie-ilustracja ruchem 6. Podsumowanie: -przypomnienie pojęcia metrum - powtórzenie piosenki z akompaniamentem perkusyjnym (cała klasa) 7.Ocena pracy uczniów na lekcji 8. Zadanie domowe: dla chętnych uczniów- zrobić samodzielnie ciekawy instrument perkusyjny. Wyświetleń: 4473
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |