Katalog

Aleksandra Piecha, 2010-03-19
Rybnik

Język polski, Konspekty

Skąd pochodzą te dźwięki? - Jerzy Ficowski: „Jak budzik nocą chodził.” - Konspekt lekcji z języka polskiego dla kl. IV

- n +

mgr Aleksandra Piecha
Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie IV
Temat: Skąd pochodzą te dźwięki? - Jerzy Ficowski: „Jak budzik nocą chodził.”
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi: słuchać uważnie
czytać teksty literackie
rozróżniać elementy dźwiękowe
odkrywać dosłowny i przenośny sens słów
wyrażać opinie na dany temat
wskazywać i nazywać środki artystyczne - onomatopeja Uczeń rozumie: przeczytany tekst
pojęcia związane z utworem poetyckim
Metody: pogadanka, ćwiczenia.
Formy: indywidualna, zbiorowa.
Środki: tekst poetycki, płyta z nagranymi dźwiękami, karta pracy

Przebieg lekcji

I. Ogniwo wstępne
I .Wysłuchanie nagranych dźwięków np.:
-kapanie wody
-otwieranie drzwi
-szum wiatru
-spadanie kamieni
-odgłosy z ulicy
-warkot silnika
2.Uczniowie samodzielnie na kartkach zapisują, jakie dźwięki usłyszeli.

3.Wspólnie sprawdzamy, jak poradzili sobie z precyzyjnym nazwaniem usłyszanych dźwięków.
4.Zapisujemy w zeszytach usłyszane dźwięki.
II. Ogniwo główne
3.Odczytanie wiersza „Jak budzik nocą chodził.”
4.Określenie sytuacji przedstawionej w wierszu.
5.Samodzielne wypełnianie karty pracy 1:
-zapisywanie wyrazów nazywających dźwięki zegarów
-wypisywanie z wiersza onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych),wyjaśnienie terminu
6.Wspólne sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia.
7.Samodzielne uzupełnianie karty pracy 2:
-podkreślanie czasowników nazywających czynności budzika
-układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
8.Sprawdzenie, jak uczniowie poradzili sobie z wykonaniem zadania.
9.Nauczyciel czyta fragmenty wierszy, uczniowie wspólnie próbują znaleźć w nich wyrazy dźwiękonaśladowcze np.:
„Panie Janie „A małe kwiatki lnu
rano wstań szumią jej szu szu
rano wstań do snu.
wszystkie dzwony I obracają niebieskie oczy.”
biją: bim, bam, bom.” (M. Szypowska) (A. Świrszczyńska)
„Król Borowik Prawdziwy szedł lasem
Postukując swym jednym obcasem.”
(J.Brzechwa)
„Zaszeleściło, zatrzeszczało,
A byłem na polance sam.
Ma – mo, ma – mo-
Zastukało mi mocno serce.
(E. Burakowska)
III. Ogniwo końcowe
10.Wysłuchanie z płyty różnych dźwięków np.:
-tykanie zegara
-bicie dzwonów
-dzwonek telefonu
-odgłosy silnika helikoptera
-tłukące się szkło
11.Wspólne nazywanie usłyszanych dźwięków.
12.Wyciągnięcie wniosków: Czy mam dobry „słuch poetycki?"
13.Zapisanie zadania domowego: Napisz, jakich dźwięków lubisz słuchać a jakie cię denerwują?
Dla chętnych: Nagraj dźwięki z otoczenia. Koledzy będą musieli je rozpoznać.

Karta pracy 1
1.Zapisz wyrazy nazywające dźwięki zegarów.
a) Cyk…cyk………………………………….
b) Drr…drr…………………………………….
c) Tik…tik……………………………………..
2.W wierszu występują onomatopeje:
a)………………………………………………
b)………………………………………………
c)……………………………………………….
d)………………………………………………


Karta pracy 2
1.Spośród podanych wyrazów wybierz te, które nazywają czynności budzika. Podkreśl je.
Gra, tyka, stuka, chodzi, kręci, spóźnia, łapie, pokazuje, budzi, drepcze.
2.Z rozsypanek wyrazowych ułóż zdania:
a) do, budzi, Zegar, mnie, szkoły
………………………………………………………………………………
b) rano, budzik, na, patrzy, Mama, duży, codziennie
………………………………………………………………………………











Wyświetleń: 3131


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.