Katalog Aleksandra Piecha, 2010-03-19 Rybnik Język polski, Konspekty Skąd pochodzą te dźwięki? - Jerzy Ficowski: „Jak budzik nocą chodził.” - Konspekt lekcji z języka polskiego dla kl. IVmgr Aleksandra Piecha Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie IV Temat: Skąd pochodzą te dźwięki? - Jerzy Ficowski: „Jak budzik nocą chodził.” Cele operacyjne: Uczeń potrafi: słuchać uważnie czytać teksty literackie rozróżniać elementy dźwiękowe odkrywać dosłowny i przenośny sens słów wyrażać opinie na dany temat wskazywać i nazywać środki artystyczne - onomatopeja Uczeń rozumie: przeczytany tekst pojęcia związane z utworem poetyckim Metody: pogadanka, ćwiczenia. Formy: indywidualna, zbiorowa. Środki: tekst poetycki, płyta z nagranymi dźwiękami, karta pracy Przebieg lekcji I. Ogniwo wstępne I .Wysłuchanie nagranych dźwięków np.: -kapanie wody -otwieranie drzwi -szum wiatru -spadanie kamieni -odgłosy z ulicy -warkot silnika 2.Uczniowie samodzielnie na kartkach zapisują, jakie dźwięki usłyszeli. 3.Wspólnie sprawdzamy, jak poradzili sobie z precyzyjnym nazwaniem usłyszanych dźwięków. 4.Zapisujemy w zeszytach usłyszane dźwięki. II. Ogniwo główne 3.Odczytanie wiersza „Jak budzik nocą chodził.” 4.Określenie sytuacji przedstawionej w wierszu. 5.Samodzielne wypełnianie karty pracy 1: -zapisywanie wyrazów nazywających dźwięki zegarów -wypisywanie z wiersza onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych),wyjaśnienie terminu 6.Wspólne sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia. 7.Samodzielne uzupełnianie karty pracy 2: -podkreślanie czasowników nazywających czynności budzika -układanie zdań z rozsypanek wyrazowych 8.Sprawdzenie, jak uczniowie poradzili sobie z wykonaniem zadania. 9.Nauczyciel czyta fragmenty wierszy, uczniowie wspólnie próbują znaleźć w nich wyrazy dźwiękonaśladowcze np.: „Panie Janie „A małe kwiatki lnu rano wstań szumią jej szu szu rano wstań do snu. wszystkie dzwony I obracają niebieskie oczy.” biją: bim, bam, bom.” (M. Szypowska) (A. Świrszczyńska) „Król Borowik Prawdziwy szedł lasem Postukując swym jednym obcasem.” (J.Brzechwa) „Zaszeleściło, zatrzeszczało, A byłem na polance sam. Ma – mo, ma – mo- Zastukało mi mocno serce. (E. Burakowska) III. Ogniwo końcowe 10.Wysłuchanie z płyty różnych dźwięków np.: -tykanie zegara -bicie dzwonów -dzwonek telefonu -odgłosy silnika helikoptera -tłukące się szkło 11.Wspólne nazywanie usłyszanych dźwięków. 12.Wyciągnięcie wniosków: Czy mam dobry „słuch poetycki?" 13.Zapisanie zadania domowego: Napisz, jakich dźwięków lubisz słuchać a jakie cię denerwują? Dla chętnych: Nagraj dźwięki z otoczenia. Koledzy będą musieli je rozpoznać. Karta pracy 1 1.Zapisz wyrazy nazywające dźwięki zegarów. a) Cyk…cyk…………………………………. b) Drr…drr……………………………………. c) Tik…tik…………………………………….. 2.W wierszu występują onomatopeje: a)……………………………………………… b)……………………………………………… c)………………………………………………. d)……………………………………………… Karta pracy 2 1.Spośród podanych wyrazów wybierz te, które nazywają czynności budzika. Podkreśl je. Gra, tyka, stuka, chodzi, kręci, spóźnia, łapie, pokazuje, budzi, drepcze. 2.Z rozsypanek wyrazowych ułóż zdania: a) do, budzi, Zegar, mnie, szkoły ……………………………………………………………………………… b) rano, budzik, na, patrzy, Mama, duży, codziennie ……………………………………………………………………………… Wyświetleń: 3131
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |