AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Waniek, 2010-03-19
Gliwice

Fizyka, Konspekty

Scenariusz lekcji "Mechanizm rozchodzenia się fali mechanicznej" dla klasy II szkoły ponadgimnazjalnej

- n +

Temat: Mechanizm rozchodzenia się fali mechanicznej

1.Założenia metodyczne

Cel główny: Uczeń rozumie mechanizm rozchodzenia się fali mechanicznej
Cele szczegółowe:
a) Uczeń wie:
- co to jest impuls falowy,
- jakie są rodzaje fal mechanicznych,
- jak przedstawić sposób przekazywania informacji za pomocą fali mechanicznej
b) Uczeń pamięta:
-wielkości fizyczne opisujące falę,
c) Uczeń rozumie:
-mechanizm rozchodzenia się fali mechanicznej,
d) Uczeń potrafi:
-wyciągać wnioski z pokazów zawartych w filmie oraz doświadczeń przeprowadzonych na lekcji,
-posługiwać się odpowiednią terminologią,
-wykorzystać poznane wiadomości do rozwiązywania problemów,
-rozwijać zainteresowanie fizyką,

2.Typ lekcji

- poznanie nowego materiału
3.Metody pracy
- rozmowa dydaktyczna
- pokaz doświadczalny
- prezentacja filmu
4.Środki dydaktyczne
- sprężyna do prezentacji fali poprzecznej i stojącej
- radio,kartka
- pojemnik plastikowy,pompka
- Film edukacyjny „Rozchodzenie się fali mechanicznej”
5. Tok lekcji
a) czynności porządkowo organizacyjne
- sprawdzenie obecności uczniów
b) rekapitulacja wtórna
- pytania nauczyciela dotyczące poprzedniego tematu lekcji:
o Co nazywamy falą?
o Jakie pojęcia oraz wielkości fizyczne opisują falę?
o Co to jest czoło fali?
o Co to jest promień fali?
o Co nazywamy powierzchnią falową?

c) podanie tematu lekcji
d) wprowadzenie do właściwego tematu lekcji oraz przedstawienie celu lekcji
e) rozwinięcie właściwego tematu lekcji


Nauczyciel zaczyna od prezentacji pierwszej części filmu pt. „Rozchodzenie się fali mechanicznej” do fragmentu dotyczącego fali stojącej.Następnie rysuje na tablicy wykres przedstawiający falę mechaniczną;prosi ucznia o zaznaczenie amplitudy i długość fali.Uczniowie notują w zeszytach wiadomości z tablicy.Nauczyciel prezentuje doświadczalnie i omawia rodzaje fal mechanicznych:poprzeczna,podłużna,kolista i płaska.Następnie wyjaśnia na czym polega rozchodzenie się dźwięku,udowadnia doświadczalnie,że fala dźwiękowa jest falą podłużną,podaje zakres częstotliwości fal dźwiękowych i ultradźwięki.Nauczyciel prezentuje dalszą część filmu do fragmentu dotyczącego fali uderzeniowej.Uczniowie oglądają film,a po emisji wyjaśniają w jaki sposób tworzy się fala uderzeniowa.Sporządzają notatki w zeszytach.
f) rekapitulacja pierwotna:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przedstawienie mechanizmu rozchodzenia się fali mechanicznej,przypomnienie rodzajów fali oraz wielkości opisujących falę.
Następnie ocenia aktywność uczniów
g) zadanie pracy domowej
Przeczytaj w podręczniku rozdział poświęcony efektowi Dopplera.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3242


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.