Scenariusz warsztatów przeprowadzonych dla nauczycieli
stażystów i nauczycieli kontraktowych nauczania
zintegrowanego w Szkole Podstawowej Nr 34 w Lublinie
dnia 12. 11. 2001r.
Cele:
- uczeń odreagowuje napięcia psycho - fizyczne, poznaje siebie oraz swoje potrzeby (odreagowanie)
- porządkuje swoje emocje i energię, integruje się z grupą i wychowawcą (zrytmizowanie)
- pogłębia percepcję muzyki, uświadamia sobie swój stan emocjonalny (uwrażliwienie)
- uczestnicząc w ćwiczeniach - zabawach zwalcza stres i niepewność, doznaje efektywnego odpoczynku (relaks)
- kreuje własne obrazy i pomysły zabaw inspirowanych muzyką (aktywizacja)
Muzyka, pośród wielu sztuk pięknych posiada coś, co ją wyróżnia. Jest to jej język, a raczej uniwersalność tego języka, swoisty fenomen przekazu. Pozwala słuchaczowi odbierać informację według jego indywidualnego kodu, gdyż każdy człowiek posiada jedną jedyną inteligencję, wyobraźnię, wrażliwość, wiedzę itd. Obrazy powstałe w umysłach słuchaczy małych i dużych pozostaną zawsze indywidualne.
Komunikatywność muzyki jest w jej początkach. Pochodzi z pragruntu każdego narodu, jest częścią natury. O reakcji na muzykę decyduje własna tradycja kulturalna. Jej siła jest wielka także dlatego, że jest sztuką, która humanizuje życie społeczeństwa poprzez wartości jakie ze sobą niesie.
Gdy jednak mowa o relaksie i aktywizacji, to uwzględnić należy jej psychoterapeutyczną funkcję. Jasno i czytelnie przedstawił to wiele lat temu prof. Jan Wierszyłowski ("Muzyka a zdrowie"), tak oto klasyfikując funkcje muzyki w psychoterapii:
- diagnoza - ujawnienie preferencji, inteligencji, temperamentu, tempa reakcji, uczuć i emocji
- odreagowanie - wyzwalanie blokowanych uczuć
- katalizacja i intensyfikacja wyobrażeń
- restrukturyzacja osobowości
- aktywizacja fizyczna, intelektualna i emocjonalna
- uspokojenie i oddynamizowanie
- witalizacja, harmonizacja i porządkowanie
- integracja
- zaspokojenie potrzeb estetycznych
- wywoływanie przyjemności
- rozwijanie zainteresowań
- wzbogacenie doznań i pojmowania
- uwznioślenie (kontemplacja i ekstaza)
Wiedza o szerokich możliwościach oddziaływania muzyki pozwala na świadome i celowe stosowanie jej w procesie dydaktyczno - wychowawczym. System nauczania zintegrowanego jest tak pomyślany, że wysiłek ucznia regulowany jest wielkością danego problemu, nie zaś czynnikiem w postaci dzwonka na lekcje i pauzy. Dlatego małe etiudy relaksujące lub aktywizujące mogą być pożytecznym instrumentem w ręku nauczyciela. Bywa, że jest potrzeba stworzenia pewnej atmosfery lub pobudzenia określonych emocji przed ujawnieniem głównego tematu. Po wytężonej pracy umysłowej czy fizycznej, wskazany jest odpoczynek i relaks. Jest też potrzeba zakończenia jednego problemu i przejście do następnego. Sygnał do zajęć muzycznych, choćby bardzo krótkich wzbudza gotowość do kontaktu, inspiruje prawidłowe komunikowanie, daje sposobność ujawnienia emocji i wyzwala kreatywność dzieci. Jednocześnie mają miejsce doznania estetyczne, kulturowe i edukacyjne. Dlatego zachęcam gorąco do stosowania w procesie dydaktycznym krótkich muzycznych metod relaksujących i aktywizujących.
Wszystkie ćwiczenia i zabawy należy przeplatać ćwiczeniami oddechowymi:
- wdech - wydech,
- dmuchanie na wyimaginowane piórko tak, by nie upadło,
- wydmuchiwanie powietrza na głosce "f" lub "s" (dziura w kole, dziura w balonie, kubek gorącego mleka)
- wdech - wspięcie na palce, wydech - opad na całe stopy
- wdech - jedną dziurką, wydech - drugą dziurką w nosie
- wdech - uniesienie ramion bokiem, wydech - opuszczenie
- podobne ćwiczenie z unoszeniem na zmianę jednej ręki
Ćwiczenia takie sprzyjają rozszerzaniu przestrzeni międzyżebrowych i szczytów płatów płucnych.
Zanim jednak rozpoczniemy jakiekolwiek zajęcia muzyczne należy sprawdzić czy dzieci słyszą, czy potrafią powtórzyć melodię lub rytm podany przez nauczyciela.
Propozycje ćwiczeń relaksujących
- instrukcja słowna np. "Jak rosła mała rzeczka"
- oglądanie wyraźnych zdjęć natury - "Wybierz miejsce dla siebie "
- malowanie palcem tego widoku (na ławce lub w powietrzu)
- miękki ruch ciała do muzyki
- spokojne poruszanie po klasie zgodne z tekstem np. "idę wolno, rozglądam się, szukam drewna na ognisko..."
- naśladowanie łagodnym ruchem liści na wietrze, płatków śniegu, latawca, drzewo kołyszące się na wietrze (nogi są nieruchome)
- naśladowanie zwierząt - żółw, ślimak, bocian, niedźwiedź, mewy itp.
- dowolny rysunek do muzyki
- idziemy z muzyką z zamkniętymi oczami'
- śpiewanie spokojnych piosenek, mogą być kolędy
- zapadanie w głęboki sen i budzenie, ziewanie, itp
- "jestem mrówką, która wędruje z szatni do klasy"
- mini trening autogenny - wędrowanie wokół własnego ciała
- nabieranie powietrza z uniesieniem rąk i wypuszczanie z "kurczeniem" jak balon
Propozycje ćwiczeń aktywizujących:
- podbijanie w górę papierowych kul, zabawa w śnieżki (z zastrzeżeniem, że nie rzucamy).
- naśladowanie pracy marynarzy (mycie pokładu, wspinanie na maszt, kierowanie kołem sterowym)
- wyrzucanie ramion w różnych kierunkach rytmizowanie swojego imienia, hasła kibiców
- swobodne przeciąganie, ziewanie, strzepywanie piachu, witanie wschodzącego słońca
- zabawa w dyrygenta (należy wybrać krótki fragment muzyczny by każde dziecko mogło być dyrygentem)
- wychodzenie na środek koła, wołanie własnego imienia
- pokazywanie jazdy konnej z uniesioną szablą
- zabawa w torreadora i byka
- siadanie "po turecku" i wstawanie za pomocą "młynka"
- uderzanie o uda i podłogę zgodnie z przyspieszeniem w utworze muzycznym
- wyskoki w górę i okrzyk (zawołanie: o, hej, je)
- pokaż w jakim jesteś nastroju (jednym gestem)
- Ściąganie ciała i rozrzut ramion z okrzykiem (np."lecę")
- wołanie nieobecnego np.. "Witek chodź do nas"!
Spis utworów oddziałujących relaksacyjnie:
Wełtawa z poematu Moja ojczyzna - B.Smetana | 3.50 min. |
1) Marzenie ze Scen dziecięcych - R.Shuman | 2.37 |
2) Poranek z suity Peer Gynt - E.Grieg | 3.40 |
3) Łabędź z Karnawału zwierząt - C.Saint Saens | 2.37 |
4) Pieśń Solwejgi z Peer Gynt - E.Grieg | 2.32 |
5) Taniec wróżki z Jeziora łabędziego - P.Czajkowski | 2.41 |
6) Popołudnie Fauna - C.Debussy | 3.17 |
7) Nad morzem - szum fal na tle muzyki | ok.4.00 |
8) Jezioro z Jeziora Łabędziego - P.Czajkowski | 3.10 |
10) Dla Elizy - L. Beethoven | 2.50 |
Spis utworów oddziałujących aktywizująco:
1) Taniec marynarzy z b.Czerwony mak - R.Glier | 3.38 |
2) Taniec Anitry z Peer Gynt - E.Grieg | 3.20 |
3) Torreadorzy z o.Carmen - G.Bizet | 2.13 |
4) Taniec węgierski - J.Brahms | 2.16 |
5) Taniec z szablami z b.Gajane - A.Chaczaturian | 2.49 |
6) Lot trzmiela z o.O carze Sułtanie - M.Rymski - Korsakow | 1.32 |
7) W grocie Króla Gór z Peer Gynt - E.Grieg | 2.31 |
8) Rondo z Eine kleine Nachtmusik - W.A.Mozart | 2.50 |
9) Walc Ges - dur, nr 11, op. 70 - F. Chopin | 2.19 |
10) Taniec ognia z b.Miłosne czary - M. De Falla | 3.45 |
11) Marsz z b.Dziadek do orzechów - P. Czajkowski | 2.44 |
12) Taniec kurcząt z Obrazków z wystawy - M.Musorgski | 1.15 |
Bibliografia
Gołaszewska Maria
Świadomość piękna
Warszawa 1970, PWN
Natanson Tadeusz
Perspektywy leczniczego oddziaływania muzyką
Gdańsk 1974
Zeszyty Naukowe PWSM, nr 13
Wierszyłowski Jan
Psychologia muzyki
Warszawa 1970, PWN
Opracowanie: Lucyna Mijał