Katalog Joanna Kozłowska Informatyka, Scenariusze Podstawowe funkcje w Publisherze (cz. 1).
Niniejszy scenariusz nie wyczerpuje wszystkich możliwości programu Publisher. Pozwala jedynie poznać je na, tyle, aby tworzyć proste publikacje. Myślę, że każdy, kto spróbuje sam dojdzie do wspaniałych efektów metodą ćwiczeń i poszukiwań. Program Publisher jest składnikiem pakietu Office (z wyjątkiem wersji Standard). Joanna Kozłowska Cele ogólne lekcji: Kształcenie wyobraźni i logicznego myślenia uczniów przez zapoznanie z podstawowymi możliwościami tego programu. Metody nauczania: Pogadanka, pokaz-prezentacja programu w Power Poincie, praktyczne działanie. Środki dydaktyczne: Komputery z oprogramowaniem, prezentacja multimedialna w Power Poincie (załącznik). Przebieg lekcji: I. Sprawy organizacyjne:
III. Publisher to program do łatwego tworzenia projektów graficznych, ulotek, pocztówek, wizytówek, dyplomów itp. IV. Tworzenie publikacji Podstawowym pojęciem w Publisherze jest publikacja. 1. Pracę rozpoczynamy w oknie KATALOG: Rys. 1 W KATALOGU wybieramy wstępnie przygotowane publikacje, które można tworzyć na 3 sposoby:
Jest najłatwiejsza. W oknie KATALOG na liście KREATORZY, klikamy np. KARTY Z ZAPROSZENIEM- przyjęcie świąteczne: Rys. 2 Następnie naciskamy URUCHOM KREATORA. Klikając DALEJ zapoznajemy się z OPCJAMI publikacji (nie zmieniamy ich jednak). Kiedy w ostatnim etapie przycisk DALEJ stanie się niedostępny przyciskamy ZAKOŃCZ. KREATOR utworzył dyplom przyjmując ustawienia standardowe. Klikamy ZAKOŃCZ - widzimy utworzoną Ulotkę: Rys. 3 Tak uzyskaną publikację możemy, a nawet powinniśmy zmienić. 3. Proste modyfikowanie tekstu i obrazu. Możliwości KREATORA są bardzo szerokie, ale jednak ograniczone. Może się zdążyć, że wśród dyplomów nie znajdziemy odpowiedniego dla siebie. Poza tym na pewno chcielibyśmy wprowadzić do niego własny tekst. Tekst może występować tylko w tzw. ramce tekstowej i oczywiście można go edytować i formatować. Jeżeli zastosowane obrazki nie odpowiadają nam- klikamy 2x w obrazek- otwiera się okno wstawiania Klipartów, gdzie zastępujemy starą grafikę nową. 4. Modyfikowanie projektów za pomocą KREATORA. Tworząc publikację nie musimy godzić się na "fabryczne" ustawienia. KREATOR zadając pytania dostosowuje się do naszych wymagań. Na podstawie naszych odpowiedzi wprowadza zestaw kolorów, rozmiarów, rozmieszczenia obiektów itp. Klikamy PROJEKT, (czyli zestaw obiektów publikacji - ramki tekstowe, obrazki, tabele oraz sposób ich rozmieszczenia) W górnej części KREATORA mamy wykaz kroków- w zależności, co chcemy zmienić w dokumencie, klikamy odpowiedni punkt wykazu i w dolnej części panelu wybieramy opcje. Efekty widać od razu: Rys. 4 Klikając pozycję UKŁAD w górnym panelu i w dolnym sprawdzając możliwe układy. Rys.5 Klikając pozycję schemat KOLORÓW w górnym panelu a w dolnym np. morski: Rys. 6 Sugerowany tekst nie musi nam się podobać. W takiej sytuacji możemy sprawdzić, co jeszcze proponuje nam KREATOR lub wymyślić własny tekst. Rys. 7 Na koniec drukujemy swoją publikację i gotowe! Podsumowanie zajęć.
Opracowanie: Joanna Kozłowska Wyświetleń: 2618
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |