Katalog

Grzegorz Doroba
Zawodowe, Scenariusze

Poszukiwanie pracy - Absolwent na rynku pracy - Analiza lokalnego rynku pracy.

- n +

Realizując zaproponowany przeze mnie scenariusz zajęć z cyklu: Absolwent na rynku pracy oraz temat: Poszukiwanie pracy - analiza lokalnego rynku pracy, uczeń może zastanowić się nad tym problemem, dokonać samooceny i uświadomić sobie, co wyróżnia go spośród innych wkraczających na rynek pracy osób. Co jest dla niego ważne? Co lubi robić? Co robi dobrze? W czym się sprawdzi? A wszystko to po to, aby właściwie sam się określił, uwierzył we własne siły i możliwości, dokonał właściwego wyboru spośród ofert pracy, aby w dorosłe życie mógł wejść pełen optymizmu i by mógł sprawdzić się zawodowo.

Scenariusz zajęć: Absolwent na rynku pracy

Temat: Poszukiwanie pracy - analiza lokalnego rynku pracy

Cel zajęć:
  • Uświadomienie uczniom rodzajów i przyczyn bezrobocia,
  • Uświadomienie uczniom skutków bezrobocia,
  • Zapoznanie uczniów z sytuacją na lokalnym rynku pracy,
  • Poznanie dróg poszukiwania pracy,
  • Uświadomienie uczniom, jak skutecznie poszukiwać pracy.
Pojęcia kluczowe:
  • Definicja bezrobocia i jego rodzaje,
  • Rynek pracy,
  • Bilans osobisty,
  • Cele zawodowe,
  • Poszukiwanie pracy.
Czas trwania: 3 godziny lekcyjne (3 x 45 minut)

Metody:
  • Wykład
  • Praca indywidualna
  • Praca w grupach
  • Dywanik pomysłów
Do przeprowadzenia zajęć potrzebne będą:
  • Arkusz papieru formatu A 0
  • Kartki papieru formatu A 5
  • Kartki formatu A 4 do kserowania uczniom niezbędnych materiałów
  • Mazaki
  • Foliogramy, rzutnik pisma
Przygotowanie się do zajęć wymaga:
  1. Przeczytania następujących pozycji literatury:
    • "Zarys wiedzy o gospodarce" M. Pietraszewski, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000
    • "ABC ekonomii" A.Zawojska, A.Daniłowska, E.Mossakowska, CIM Warszawa 2000
    • "Wybrane zagadnienia z biznesu" cz.3-przedsiębiorczość M. Pietraszewski, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000
  2. Przygotowania wykładu i foliogramów oraz pomocy dla uczniów
Przebieg zajęć:

Lekcja 1

Istota bezrobocia, przyczyny, jego rodzaje i skutki

1. Wprowadzenie (5 minut)

Zapoznanie uczniów z celem kolejnych jednostek lekcyjnych i organizacją pracy.

2. Wykład (30 minut)

Zapoznanie uczniów z istotą bezrobocia, jego rodzajami, przyczynami i skutkami oraz z sytuacją na lokalnym rynku pracy.

3. Podsumowanie (5 minut)

Określenie jak powinien zachowywać się absolwent na rynku pracy.

Lekcja 2

Absolwent na rynku pracy - Samoocena

1. Analiza wiedzy i umiejętności (20 minut)

Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach kwestionariusz "Bilans wiedzy i umiejętności", w którym mają oni wypisać (wyłącznie dla swojej potrzeby) informacje dotyczące zdobytego dotychczas wykształcenia, nabytych doświadczeń, posiadanych zainteresowań oraz cech osobowości. Uczniowie przypominają sobie w ciszy fakty ze swojego dotychczasowego życia i dokonują analizy swoich osiągnięć.

2. Bilans osobowości (20 minut)

Nauczyciel dzieli klasę na zespoły składające się z 4 do 5 uczniów. Każdy zespół otrzymuje kilka wycinków z lokalnej prasy zawierających oferty pracy. Zespoły dokonują analizy treści ogłoszeń prasowych i wypisują na wspólnym arkuszu papieru cechy, jakie powinien mieć poszukiwany przez pracodawców kandydat. Opracowany tak plakat przywieszany jest na ścianie i poddany omówieniu. Następnie każdy z uczniów poddaje analizie swoją dotychczasową pracę, a jako podsumowanie zajęć wypisuje na kartce swoje słabe i mocne strony- dokonując ich bilansu.

Lekcja 3

Poszukiwanie pracy - Analiza lokalnego rynku pracy

1. Cele zawodowe (15 minut)

Uczniowie określili się wcześniej, jaką posiadają wiedzę, czym dysponują, jakie mają umiejętności i zamiłowania. Opisali także swoje cechy osobowości. Teraz powinni zastanowić się, co chcieliby robić w życiu, jaka praca im najbardziej odpowiada i co dałoby im największą satysfakcję oraz zadowolenie. W tym celu nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę "Co jest najważniejsze dla mnie w pracy". Zadaniem uczniów jest zakreślenie maksymalnie 5-ciu najbardziej ich zdaniem istotnych stwierdzeń, na podstawie których mogą krótko opisać w zeszycie pod koniec tego etapu zajęć swoje plany zawodowe.

2. Poszukiwanie pracy (15 minut)

Nauczyciel dokonuje podziału klasy na grupy 4-5 osobowe. Każda z grup otrzymuje kilka gazet, w których zamieszczone są ogłoszenia z ofertami pracy. Uczniowie przeglądają je i analizują. Zadaniem ich jest wspólne stworzenie na tablicy dwóch plakatów pt.: "Firma przyjmie pracownika na stanowisko..."oraz" Wymagania stawiane przyszłym pracownikom to... "Zadanie to pozwoli uczniom zorientować się i poznać szerzej aktualne potrzeby lokalnego rynku pracy oraz jakie predyspozycje i wymagania stawia się przyszłym pracownikom na tym rynku. Po zawieszeniu plakatów uczniowie wymieniają się między sobą informacjami i oceniają swoje możliwości zatrudnienia.

3. Wymiana informacji o możliwościach poszukiwania pracy (10 minut)

Uczniowie dzielą się między sobą doświadczeniami swoich bliskich lub swoich znajomych, dotyczącymi sposobów poszukiwania pracy. Nauczyciel aktywnie bierze udział w dyskusji i na foliogramach pokazuje drogi skutecznego poszukiwania pracy.

Załączniki:
  • "Bilans wiedzy i umiejętności"
  • "Co jest najważniejsze dla mnie w pracy"
  • Foliogramy: "Jak skutecznie poszukiwać pracy ?", "Drogi skutecznego poszukiwania pracy", "Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu", "Rodzaje bezrobocia"
Pobierz załączniki (zip)

Opracowanie: Grzegorz Doroba
Nauczyciel Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej
im. Zygmunta Puławskiego w Świdniku

Wyświetleń: 2426


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.