Katalog Grzegorz Doroba Zawodowe, Scenariusze Poszukiwanie pracy - Absolwent na rynku pracy - Analiza lokalnego rynku pracy.
Realizując zaproponowany przeze mnie scenariusz zajęć z cyklu: Absolwent na rynku pracy oraz temat: Poszukiwanie pracy - analiza lokalnego rynku pracy, uczeń może zastanowić się nad tym problemem, dokonać samooceny i uświadomić sobie, co wyróżnia go spośród innych wkraczających na rynek pracy osób. Co jest dla niego ważne? Co lubi robić? Co robi dobrze? W czym się sprawdzi? A wszystko to po to, aby właściwie sam się określił, uwierzył we własne siły i możliwości, dokonał właściwego wyboru spośród ofert pracy, aby w dorosłe życie mógł wejść pełen optymizmu i by mógł sprawdzić się zawodowo.
Scenariusz zajęć: Absolwent na rynku pracy Temat: Poszukiwanie pracy - analiza lokalnego rynku pracy Cel zajęć:
Metody:
1. Wprowadzenie (5 minut) Zapoznanie uczniów z celem kolejnych jednostek lekcyjnych i organizacją pracy. 2. Wykład (30 minut) Zapoznanie uczniów z istotą bezrobocia, jego rodzajami, przyczynami i skutkami oraz z sytuacją na lokalnym rynku pracy. 3. Podsumowanie (5 minut) Określenie jak powinien zachowywać się absolwent na rynku pracy. 1. Analiza wiedzy i umiejętności (20 minut) Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach kwestionariusz "Bilans wiedzy i umiejętności", w którym mają oni wypisać (wyłącznie dla swojej potrzeby) informacje dotyczące zdobytego dotychczas wykształcenia, nabytych doświadczeń, posiadanych zainteresowań oraz cech osobowości. Uczniowie przypominają sobie w ciszy fakty ze swojego dotychczasowego życia i dokonują analizy swoich osiągnięć. 2. Bilans osobowości (20 minut) Nauczyciel dzieli klasę na zespoły składające się z 4 do 5 uczniów. Każdy zespół otrzymuje kilka wycinków z lokalnej prasy zawierających oferty pracy. Zespoły dokonują analizy treści ogłoszeń prasowych i wypisują na wspólnym arkuszu papieru cechy, jakie powinien mieć poszukiwany przez pracodawców kandydat. Opracowany tak plakat przywieszany jest na ścianie i poddany omówieniu. Następnie każdy z uczniów poddaje analizie swoją dotychczasową pracę, a jako podsumowanie zajęć wypisuje na kartce swoje słabe i mocne strony- dokonując ich bilansu. 1. Cele zawodowe (15 minut) Uczniowie określili się wcześniej, jaką posiadają wiedzę, czym dysponują, jakie mają umiejętności i zamiłowania. Opisali także swoje cechy osobowości. Teraz powinni zastanowić się, co chcieliby robić w życiu, jaka praca im najbardziej odpowiada i co dałoby im największą satysfakcję oraz zadowolenie. W tym celu nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę "Co jest najważniejsze dla mnie w pracy". Zadaniem uczniów jest zakreślenie maksymalnie 5-ciu najbardziej ich zdaniem istotnych stwierdzeń, na podstawie których mogą krótko opisać w zeszycie pod koniec tego etapu zajęć swoje plany zawodowe. 2. Poszukiwanie pracy (15 minut) Nauczyciel dokonuje podziału klasy na grupy 4-5 osobowe. Każda z grup otrzymuje kilka gazet, w których zamieszczone są ogłoszenia z ofertami pracy. Uczniowie przeglądają je i analizują. Zadaniem ich jest wspólne stworzenie na tablicy dwóch plakatów pt.: "Firma przyjmie pracownika na stanowisko..."oraz" Wymagania stawiane przyszłym pracownikom to... "Zadanie to pozwoli uczniom zorientować się i poznać szerzej aktualne potrzeby lokalnego rynku pracy oraz jakie predyspozycje i wymagania stawia się przyszłym pracownikom na tym rynku. Po zawieszeniu plakatów uczniowie wymieniają się między sobą informacjami i oceniają swoje możliwości zatrudnienia. 3. Wymiana informacji o możliwościach poszukiwania pracy (10 minut) Uczniowie dzielą się między sobą doświadczeniami swoich bliskich lub swoich znajomych, dotyczącymi sposobów poszukiwania pracy. Nauczyciel aktywnie bierze udział w dyskusji i na foliogramach pokazuje drogi skutecznego poszukiwania pracy. Załączniki:
Opracowanie: Grzegorz Doroba Wyświetleń: 2426
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |