Katalog

Elżbieta Mucha
Różne, Scenariusze

Konspekt zajęć logopedycznych.

- n +

  1. Kamil W.
  2. ur. 23. 06. 1995r.
  3. Zgłoszony na terapię logopedyczną: 16. 09. 2001r.
  4. Rodzaj zaburzenia: dyslalia funkcjonalna - zaburzenia w wymowie głosek szeregu szumiącego.
  5. Cel główny zajęć: utrwalanie wymowy głosek "ż", "sz" w wyrazach.


L.p. Ogniwa zajęć Rodzaje ćwiczeń Przebieg ćwiczeń Pomoce Czas trwania Uwagi
1. Część wstępna: nawiązanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem. Rozmowa     3 -5 min  
2. Przejście do zajęć logopedycznych Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na bibułkę,

- wydmuchiwanie baniek mydlanych.

Ćwiczenia warg i języka:

Ćwiczenia artykulacyjne:

Ćwiczenia słuchowe związane z mową
- chłopiec dmucha na bibułkę trzymaną w dłoni (na wysokości głowy),

- chłopiec wydmuchuje bańki mydlane przez słomkę.

- Zabawa "Baba w buzi"

- chłopiec wymawia powtarzając za logopedą głoski "sz" i "ż" w połączeniu z samogłoskami: sza, sze, szo, szu, szy, asza, esze, oszo, uszu, yszy, asz, esz, osz, usz, ysz, ża, że, żo, żu, ży, aża, eże, ożo, użu, yży.
- chłopiec koloruje obrazek według instrukcji:
- przedmioty, których nazwy zawierają głoskę "sz" należy pokolorować na żółto,
- przedmioty, których nazwy zawierają głoskę "ż" na czerwono,
- przedmioty, których nazwy zawierają głoskę "s" na zielono,
- przedmioty, których nazwy zawierają głoskę "z" na niebiesko.
Przed pokolorowaniem, chłopiec wymawia nazwę każdego narysowanego przedmiotu.
- pasek ponacinanej we "frędzle" bibułki,

- woda z mydlinami, słomka.

Tekst zabawy w załączeniu.




Karta z narysowanymi przedmiotami, których nazwy zawierają głoski: "sz", "ż"
ok. 20 minut  
3. Ćwiczenia końcowe Gra w memo - chłopiec wyszukuje identyczne pary ilustracji zwierząt. Gra "Memo- zwierzęta" firmy Granna ok. 5 minut  


Zabawa "Baba w buzi"


"Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany. (Przesuń język w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem umyła sufit. (Język przesuwa się do podniebienia.) Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją bardzo dokładnie.(Język w kierunku dolnych dziąseł). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła ich stronę zewnętrzną, a potem od środka. (Język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Część okien była otwarta (szczerby po wypadniętych mlecznych zębach) i ich nie myła. Potem myła schody w przedsionku. (Język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony. (Język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Na koniec wytrzepała dywany. (Wyciągnij język, pochyl głowę w dół i nią potrząśnij). W ten sposób dom został posprzątany."

Zabawę zaczerpnęłam z książki "Rozmowy o języku. Zabawy i ćwiczenia"

Opracowanie: Elżbieta Mucha
Logopeda
Szkoła Podstawowa im. Marii Wójcik
w Wilkowyi

Wyświetleń: 5051


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.