Lekcja realizowana jest w ramach edukacji ekologicznej
Cele ogólne lekcji:
- Analiza rodzajów zanieczyszczeń wód
- Ocena skutków zanieczyszczeń wód dla środowiska
- Analiza sposobów ochrony wód przed zanieczyszczeniami
- Umiejętność współpracy w grupie
Metody pracy: praca z tekstem, oparte na działaniu - mapa pojęciowa
Środki dydaktyczne: arkusze papieru, kolorowe flamastry, teksty przedrukowane z podręczników
Część lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Srodki dydaktyczne |
Docelowe |
Zadania |
wstępna |
rozumie na czym polega sposób pracy metodą mapy pojęciowej |
wykorzystując podane przez nauczyciela teksty, przedstawia wiadomości dotyczące zanieczyszczeń (rodzaje zanieczyszczeń, ich skład i wpływ na środowisko)
grupa I - zanieczyszczenia przemysłowe
grupa II - zaniczyszczenia komunalne
grupa III - ścieki pochodzenia rolniczego
grupa IV - zanieczyszczenia termiczne
|
wyjaśnia sposób pracy uczniów
dzieli uczniów na cztery grupy i każdej grupie przydziela zadania
|
arkusze papieru
flamastry
teksty źródłowe
|
główna |
wykonują plakaty
prezentują swoje prace
|
przewodniczący grup przyczepiają plakaty do tablicy |
pomaga uczniom w wykonywaniu pracy, udziela wskazówek
aktywnie słucha prezentacji plakatów
|
plakaty wykonane przez uczniów |
końcowa |
poprawnie wpisuje wiadomości dotyczące rodzajów zanieczyszczeń w kartach pracy |
uzupełnia karty pracy |
rozdaje karty pracy
ocenia aktywność uczniów
|
karty pracy |
Przykładowy schemat opracowania mapy pojęciowej
Kryteria oceny mapy pojęciowej:
- atrakcyjność plakatu
- sposób prezentacji
- wywołanie zainteresowania innych uczniów
- wykorzystanie czasu przeznaczonego na pracę i jej prezentację
Karta pracy
Opracowanie: Jolanta Bogusz