Katalog

Irena Gondek
Informatyka, Scenariusze

Powtórzenie wiadomości z edytora tekstu Works.

- n +

Przedmiot: Informatyka
Klasa: I c gimnazjalna
Prowadząca: Mgr Irena Gondek
Data: 18.03.2002 r

1. Temat lekcji

Temat lekcji poprzedniej: Równania matematyczne w edytorze tekstu Works.

Temat lekcji następnej: Sprawdzian wiadomości.

Czas trwania lekcji: 45 minut.

Metody nauczania: Pogadanka utrwalająca; ćwiczenia.

Formy organizacyjne: Pracowania informatyczna; praca samodzielna.

Środki dydaktyczne: Komputery; zeszyty; ćwiczenia dla uczniów.

Do lekcji uczeń powinien:
  • znać pojęcia: Nagłówek; stopka; margines strony; orientacja strony; wiersz tabeli; kolumna tabeli; kontur tabeli; komórka tabeli; krawędź komórki; pole tekstowe.
  • wiedzieć: Jak wstawić: nagłówek i stopkę strony; rysunek; obiekt Wordart; tabelę; edytor równań; pole tekstowe.
  • potrafić: Zmienić marginesy i orientację strony; formatować tekst w nagłówku i stopce strony; zmieniać wysokość i szerokość komórek tabeli; obramowywać tabelę; formatować rysunek; tworzyć proste teksty w programie Wordart; pisać proste równania matematyczne; formatować pole tekstowe.
2. Cel lekcji

Celem lekcji jest zebranie w jedną całość dotychczas poznanych wiadomości z zakresu edytora tekstu Works oraz wykorzystanie ich w tworzeniu określonego dokumentu.

3. Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela
  • Wprowadzenie uczniów do klasy; sprawdzenie obecności.
  • Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzednich:
Czynności uczniów

Część organizacyjna lekcji.

Uczniowie odpowiadają na pytania:
  • W jaki sposób możemy zmienić marginesy i orientację strony?
  • W jaki sposób wstawiamy w edytorze tekstu Works:
    • nagłówek i stopkę
    • tabelę
    • rysunek z CLIPATR-a
    • obiekt WORDART
    • edytor równań
    • pole tekstowe
  • W jaki sposób możemy obramować tabelę?
  • W jaki sposób możemy zmienić wysokość i szerokość komórki tabeli
  • W jaki sposób możemy obramować rysunek lub pole tekstowe?

Wykorzystując wiadomości z poprzednich lekcji nauczyciel rozdaje uczniom ćwiczenia kładąc nacisk na pracę samodzielną. Uczniowie pracują we własnym tempie: nauczyciel pomaga tylko na wyraźną prośbę ucznia (rozwijanie samodzielności i zaradności).

Zadanie 1.

Uruchom edytor tekstu Works. Zmień ustawienia strony na:
  • orientacja pozioma;
  • wszystkie marginesy strony - 2 cm
W nagłówku strony umieść, po prawej stronie swoje nazwisko zaś w stopce numer strony (pośrodku). Zamknij nagłówek i stopkę.

Zadanie 2.

Wstawić następującą tabelę:
  • liczba wierszy - 2
  • liczba kolumn - 2
  • szerokość kolumny - 13 cm
  • wysokość wiersza - 5 cm
  • kontur tabeli: styl linii - pogrubiony; kolor linii - zielony
  • wewnętrzne krawędzie tabeli: styl linii - gęsta kropka; kolor linii - czerwony


Zadanie 3.

Do pierwszej komórki tabeli wstaw dowolny rysunek. Wyśrodkuj ten rysunek w komórce. (Dopasuj rysunek do komórki jeśli jest on za duży lub za mały).

Do drugiej komórki wstaw napis powtórzenie używając programu Wordart. Napis powtórzenie ma mieć następujące parametry:

kształt tekstu - okrąg
czcionka - bold
cieniowanie - kolor niebieski
cień - tylny prosty; czerwony
obramowanie - grubość średnia; kolor czarny
Wyśrodkuj napis w komórce. (Dopasuj napis do komórki jeśli jest on za duży lub za mały).

Do trzeciej komórki wpisz następujące równanie matematyczne:



Wyśrodkuj równanie w komórce. (Dopasuj równanie do komórki jeśli jest on za duży lub za mały).

Zadanie 4.

Wstaw pole tekstowe w taki sposób aby znajdowało się to pole pod tabelą. Dopasuj szerokość pola tekstowego do szerokości tabeli (nie zmieniaj wysokości pola tekstowego). Wstaw ozdobniki krawędzi pola tekstowego. Następnie w pole tekstowe wpisz następujący tekst:

"Jestem dobry, a będę jeszcze lepszy !!!"

zachowując następujące parametry:

czcionka - Comic Sans Ms; wielkość czcionki - 30; kolor czcionki - czerwony; styl czcionki - Bold; tekst wyśrodkowany.

Całość zachować w folderze moje dokumenty pod nazwą praca

Poprosić nauczyciela o sprawdzenie poprawności wykonanych.

4. Końcowa organizacja zajęć
  • Uczniowie kończąc pracę powracają do systemu operacyjnego.
  • Porządkują swoje miejsca pracy
  • Opuszczają pracownię.

Opracowanie: Irena Gondek

Wyświetleń: 3418


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.