Katalog Hanna Kulągowska-Puzio Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "O czym szumi stary dąb?" - obserwacja pomników przyrody w lesie Grabina.
Treść programowa: Celowość ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody. Prowadzenie świadomej i czynnej obserwacji elementów przyrody. Współdziałanie w zespołach. Cele ogólne:
Metody i techniki: praktycznego działania (obserwacja w terenie), opis słowny, wyjaśnianie terminów i pojęć. Formy pracy: zespołowa, zbiorowa jednolita. Przebieg: 1. Przemarsz do pobliskiego lasu. 2. Podział na 3-osobowe zespoły. 3. Rozdzielenie instrukcji, kart obserwacji drzewa, atlasów, lup, taśm mierniczych oraz lornetek. 4. Przypomnienie zasad właściwego zachowania się w lesie, poszanowania wszelkich obiektów przyrodniczych, a szczególnie tych objętych prawną ochroną. 5. Recytacja przez nauczyciela wiersza H. Szayerowej Są takie drzewa, po których korze starej spękanej rozpoznać możesz wiek sędziwy tych drzew niezłomnych! Drzew co jak żywy przyrody pomnik stoją i będą trwać może wieki ... Tylko miłości im trzeba ... Naszej miłości ... i opieki. Zad. 1 Spójrz na wybrane przez siebie drzewo i określ czy jest to drzewo iglaste czy liściaste? Podkreśl właściwą odpowiedź. Zad. 2 Zaobserwuj liście oraz sylwetkę drzewa i za pomocą atlasu określ jego nazwę. Zad. 3 Jeszcze raz spójrz na drzewo i określ jakie ono jest, podkreślając właściwe wyrazy. Zad. 4 Stań w pewnej odległości od drzewa i narysuj jego sylwetkę. Zad. 5 Zmierz rozpiętość korony drzewa w następujący sposób: - jedna osoba z grupy staje w miejscu, gdzie kończy się korona drzewa; - druga osoba idzie w kierunku przeciwnym i zatrzymuje się w miejscu, gdzie kończy się korona drzewa; - mierzymy odległość między tymi osobami i otrzymujemy rozpiętość korony drzewa. Otrzymany wynik wpisz do karty obserwacyjnej. Zad. 6 Oszacuj "na oko" ile osób z rozwartymi ramionami musiałoby stanąć wokół drzewa aby objąć pień? Teraz sprawdź to. Otrzymane wyniki zapisz w karcie. Czy są one zbliżone? Dokonaj następnie dokładnego pomiaru obwodu pnia drzewa. Do tego celu użyj taśmę mierniczą. Pomiaru dokonaj na wysokości 50 cm od powierzchni ziemi. Zad. 7 Zaobserwuj liście znajdujące się na drzewie. Jakiego są koloru? Czy wyglądają tak samo ze wszystkich stron drzewa? Do obserwacji użyj lornetki. Teraz znajdź liść ze swojego drzewa leżący na ziemi, narysuj go. Zad. 8 Weź do ręki lupę i dokonaj obserwacji kory drzewa. Jaka ona jest? Podkreśl właściwe określenia. Czy na korze pnia Waszego drzewa są jakieś rany, zniszczenia, pęknięcia lub inne szczegóły? Przyjrzyj się i zapisz jak wyglądają. Jak myślisz, jaka jest ich przyczyna? Zad. 9 Czy na tym drzewie żyją jakieś zwierzęta? Wynik obserwacji wpisz do karty. Zad. 10 Spróbuj określić co czujesz stojąc pod drzewem. Podkreśl właściwe określenia lub wpisz własne. Zastanów się i napisz dlaczego należy chronić to drzewo?
Zad. 1 Wybrane przez nas drzewo jest drzewem:
Nazwa drzewa: .................................... . Zad. 3 Obserwowane przez nas drzewo jest:
Sylwetka drzewa (szkic) Zad. 5 Rozpiętość korony drzewa wynosi: ......................................... . Zad. 6 Aby objąć pień drzewa potrzeba kilku osób z rozwartymi ramionami:
Zad. 7 Liście na naszym drzewie są barwy ........................... . Są rozwinięte ze wszystkich stron drzewa:
Zad. 8 Kora pnia naszego drzewa jest:
Prawdopodobnie przyczyną tych zniszczeń jest: Zad. 9 Na drzewie zaobserwowaliśmy zwierzęta: Zad. 10 Pod naszym drzewem jest: słonecznie, ciepło, chłodno, spokojnie, cicho, tajemniczo, przyjemnie, strasznie, wesoło, .......................................................... . To drzewo należy chronić ponieważ: Opracowanie: Hanna Kulągowska-Puzio Wyświetleń: 5154
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |