Katalog Anna Łukowska Język polski, Scenariusze "Jak przebiega komunikacja językowa?" - scenariusz lekcji w klasie II gimnazjum.
Realizacja ścieżki międzyprzedmiotowej: Edukacja czytelnicza i medialna Lekcja została przeprowadzona w oparciu o program Anity Gis "Zrozumieć słowo" i jest pierwszą - rozpoczynającą cykl tematów o mediach. Celem zajęć będzie przygotowanie uczniów do krytycznego odbioru przekazów medialnych, do właściwego korzystania z telewizji, filmu, radia, prasy. Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z formami komunikacji językowej; ukazanie procesu komunikowania. Cele operacyjne: Uczeń (po lekcji):
Formy pracy: indywidualna, grupowa (pięcioosobowe grupy), zbiorowa Przebieg lekcji: I Podanie tematyki i celu lekcji. Dzisiejsza lekcja: Jak przebiega komunikacja językowa rozpoczyna cykl zajęć o mediach. Ich celem będzie przygotowanie do krytycznego odbioru przekazów medialnych, do właściwego korzystania z telewizji radia, prasy. II 1. Wysłuchanie wiersza Wacława Iwaniuka "Czym nasze życie byłoby bez mowy?" (podręcznik do kształcenia językowego "Zrozumieć słowo", s.46). 2. Próba sformułowania przewodniej myśli utworu. Odpowiedź na pytania:
4. Zapisanie tematu lekcji. Jak przebiega komunikacja językowa? 5. Praca z tekstem: czytanie ciche tekstu "Komunikacja językowa" (s.38-49), wyszukiwanie odpowiedzi na pytania zamieszczone w podręczniku: Jakie są sposoby porozumiewania się ludzi? W jakich sytuacjach? Kto bierze udział w akcie komunikowania? 6. Analiza "Schematu procesu komunikowania", wprowadzenie pojęć: intencja, komunikat, kod, kodowanie 7. Praca w grupach - próba znalezienia odpowiedzi na pytania: Jakie warunki muszą być spełnione, by porozumienie było udane? (ćw.3 s.39, ćw. 3 s.41) Co zakłóca odbiór informacji językowej? (ćw, 2, 3 s.42) Od czego zależy skuteczność komunikacji? 8. Przedstawienie wyników pracy w grupach - dyskusja. III Podsumowanie lekcji, wnioski IV Praca domowa: Posługując się "Schematem procesu komunikowania", dokonaj analizy rozmowy Małego Księcia z lisem, bohaterów "Małego Księcia". Grupa I Ćwiczenie: Przeczytaj tekst i znajdź odpowiedzi na pytania:
Podczas poprzedniego spotkania z komputerem zajęliśmy się sztuką pisania.Byliśmy nie tylko autorami tekstu, ale i jego wydawcami. Wybraliśmy rodzaj czcionki, ułożyliśmy tekst na stronie i wydrukowaliśmy. Dzisiaj dalszy ciąg rozszyfrowywania umiejętności komputera. Odszukaj tekst, nad którym pracowałeś. Komputer zachował go w pamięci. Jak go znaleźć? Można go poszukać w dwojaki sposób. Wędrujemy myszką w lewy górny róg ekranu i klikamy w hasło "plik". W pliku jednym z poleceń, jakie możemy wydać komputerowi, jest komenda "otwórz". Naciskamy na nią myszką i otwiera się przed nami "okno" ze wszystkimi przechowywanymi dokumentami. Jest nasz list. Wyciągamy go, klikając dwa razy w nazwę, którą nadaliśmy mu wcześniej. Nasz list zostaje oznaczony niebieskim paskiem. Naciskając OK potwierdzamy, że o niego właśnie nam chodziło. Drugi sposób jest prostszy, pod warunkiem, że nasz list jest jednym z czterech napisanyh dokumentów. Wtedy również naciskamy na "plik", a w nim nad hasłem "koniec" pojawi się nazwa naszego tekstu. Klikamy w nią dwa razy. Jego tytuł pojawił się w górnym pasku ekranu, obok nazwy programu Microsoft Word, w którym właśnie pracujemy. Praktyczne rady! Komputer nie myśli, myślisz tylko Ty, a on wykonuje Twoje polecenia. Masz kłopoty z ortografią? Uruchom funkcję "narzędzia", a w niej "pisownię". Zamykaj "okna" z szufladkami. To pozioma kreska w ich lewym górnym rogu. Kliknij myszką raz. Bardzo ważna rada. Gdy komputer zapyta, czy chcesz zachować zmiany w tekście, zawsze odpowiedz "tak". Grupa II Ćwiczenie: 1. Po przeanalizowaniu poniższych komunikatów ustal, kto jest nadawcą, a kto odbiorcą tego komunikatu. 2. W jakim kodzie (mówionym czy pisanym) powstały te teksty i w jakiej sytuacji? A M. Co było w szkole? U. Pani i lekcje. M. Nie umiesz po ludzku odpowiadać? U. Codziennie to samo. M. Co z matmą, masz już dwie jedynki! U. To i tak jestem niezły, bo inni mają trzy. B
C Fragment "Kazań sejmowych" Piotra Skargi: Jako namilszej matki swej miłować i onej czcić nie macie, która was urodziła i wychowała, nadała, wyniosła? (...) Ona wam wiary ś. katolickiej, przez którą do wiecznej ojczyzny przychodzicie, dochowała (...) Ta matka ojczyzna najmilsza wszczepiła wam i dochowała stan i majestat królewski, który jest zatrzymaniem i ozdobą wszystkich dóbr i sławy waszej (...) Taż miła matka dała wam taki pokój, jakiego wiele królestw nie mają, za którym napełniły się komory wasze i rozszerzyły się pożytki wasze. Opracowanie: Anna Łukowska Wyświetleń: 9652
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |