Katalog

Monika Markowa
Język polski, Scenariusze

"Język polski nie musi być nudny..." - scenariusz lekcji w kl. V.

- n +

scenariusz zajęć w klasie V - 2 godziny

Liczba uczniów - 24 osoby

Początek był taki: przedstawiłam dzieciom przebieg zajęć przeprowadzonych przez mojego doradcę metodycznego - p. mgr Krystynę Zawiślak - Marzędę. Lekcje przeprowadzone były metodą projektu i nosiły temat "Na boskim Olimpie". Moi uczniowie słuchali mnie z zaciekawieniem, potem wyjaśniłam im, na czym metoda projektu polega. Zaproponowałam temat i nawet się nie spodziewałam, że ...dzieci zasypią mnie tak dużą ilością pytań.

Uczniowie do tej lekcji przygotowywali się 3 tygodnie. Klasę podzieliłam na 6 grup, po cztery osoby w każdej. Dzieciom poleciłam zastanowić się nad takim miejscem na Ziemi, które godne by było uwagi i zainteresowania. Miałam na myśli ciekawe walory turystyczne, faunę, florę, odpoczynek, zabytki itp. Zaznaczyłam na początku i wielokrotnie podkreślałam, że to, co będą robić na zajęciach ma być ściśle związane z polską pisownią i gramatyką. Był to warunek, gdyż poprzez tę lekcję chciałam podsumować wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu gramatyki i ortografii, jaką zdobywali przez okrągły rok w klasie piątej.

Lekcje miały odbyć się w piątek. Po powitaniu, podaniu celów lekcji i zapisaniu tematu dzieci wylosowały kolejność prezentowania swojej pracy. Efekty ich działania przerosły moje oczekiwania. Szkoda tylko, że nie wszystkie grupy przygotowały się naprawdę solidnie. Przedstawię przykład pracy najlepszego, jak uznała klasa, zespołu. Wybrał on i przedstawił w sposób bardzo interesujący Grecję. Na początku obejrzeć można było mapę tego państwa wykonaną samodzielnie przez chłopców na lekcji informatyki. Walorem dodatkowym był Szczepan przebrany za starożytnego filozofa. Dzieci starały się oczywiście zadbać także o stronę techniczną, w czym bardzo pomogła nauczycielka historii i przyrody. Kiedy wszystko było już zapięte na ostatni guzik i chłopcy pozbyli się tremy zaczęło się przedstawienie. Tak, należy to nazwać przedstawieniem, ponieważ nie nudził się nikt. Najpierw nasz filozof wprowadził wszystkich w świat starożytnych ludzi, bogów i herosów, w świat podzwrotnikowej fauny i flory Grecji. Wszystko, co mówił poparte było zdjęciami, fragmentami mitów, rysunkami, pocztówkami przedstawiającymi ważniejsze zabytki Grecji. Po 15 minutach nastąpiło podsumowanie. Byłam bardzo ciekawa, jak chłopcy się zabiorą za tę część lekcji, najważniejszą przecież i ... zdziwiłam się. Na szczęście było to miłe zaskoczenie. Chłopcy przygotowali trzy plansze. Na pierwszej umieszczone były związki frazeologiczne, związane z mitami, o których wspominała grupa podczas swojego wystąpienia. Były to: stajnia Augiasza, pięta Achillesa, syzyfowa praca, postawa prometejska, paniczny strach, męki Tantala. Jeden z uczniów znalazł w słowniku pojęcie związek frazeologiczny, odczytał głośno wyjaśnienie, a następnie rozdał każdemu dziecku odbite na ksero zadanie, polegające na zamianie wyróżnionych tłustym drukiem wyrazów odpowiednim związkiem frazeologicznym. Oto owe zadanie:

1. Matematyka to słaba strona Mateusza.
2. Wywołany do odpowiedzi Marek cierpiał straszne męki.
3. Jego pokój wyglądał jak po burzy.

Chłopcy wyjaśnili także jaka jest przydatność związków frazeologicznych w naszym języku (urozmaicenie mowy, wyjaskrawienie pewnych uczuć, silniejsze zaakcentowanie czegoś - np. cechy ).

Następnie przedstawiono drugą planszę. Były na niej takie wyrazy jak: Hades, Grecja, Morze Ikaryjskie, Ateny, Olimp, grecki, ateński. Chłopcy podali zasadę, która pozwoliła im na zapisanie tych wyrazów: Nazwy geograficzne piszemy zawsze wielką literą, a przymiotniki utworzone od nazw piszemy małą literą.

Trzecia plansza zawierała rozmaite wyrazy. Były to słowa: morze, wzgórze, starożytność, historia, bóstwo, heros, archeologia, echo. Lider grupy poprosił chętnego ucznia o zaznaczenie flamastrem wyrazów, których pisownię można wyjaśnić. Jednocześnie prosił o komentarz lub też sam wyjaśniał, jaka zasada rządzi taką pisownią. Podsumowaniem pracy grupy było układanie wyrazów z trzeciej planszy w kolejności alfabetycznej.

Lekcje zakończyliśmy gromkimi brawami i obietnicą, że w przyszłym roku pojawi się więcej zajęć, które przygotowywać będą uczniowie samodzielnie, oczywiście pod moim czujnym okiem.

Cele zajęć:

Uczeń powinien:
  • uzasadniać użycie wielkiej litery w nazwach geograficznych,
  • znać pisownię przymiotników pochodzących od nazw,
  • doskonalić swoja wiedzę na temat związków frazeologicznych i ich znaczenia w języku,
  • doskonalić umiejętność sprawnego i świadomego posługiwania się ortografią,
  • utrwalić znajomość polskiego alfabetu,
  • zaktywizować się na zajęciach,
  • współdziałać w zespole,
  • trafnie i obiektywnie wyrażać opinię o pracy innej grupy,
  • poznać jedną z metod aktywizujących jaką jest projekt.

Metody:
  • praca w grupach,
  • elementy dramy,
  • praca z tekstem,
  • projekt.

Pomoce:
  • plansze z wyrazami i związkami frazeologicznymi,
  • mapa Grecji,
  • zdjęcia, widokówki, rysunki,
  • słownik języka polskiego,
  • "Mitologia" J. Parandowskiego.

Konkurs mitologiczny

Opracowanie: mgr Monika Markowa
Szkoła Podstawowa nr 4 w Legnicy

Wyświetleń: 6303


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.