Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Długosz
Ekologia, Scenariusze

"Krajobraz najbliższej okolicy" - konspekt zajęć realizowanych w ramach programu ekologicznego (klasa IV).

- n +

Konspekt zajęć realizowanych w ramach programu ekologicznego (klasa: IVa i IVb)

Zakres treści:
  • pojęcia: środowisko, przyroda, krajobraz
  • elementy przyrody ożywionej i nieożywionej
  • wpływ człowieka na środowisko
  • elementy naturalne i sztuczne środowiska
Cele:

Wiadomości:

Uczeń:
  • rozumie pojęcia: środowisko, krajobraz, przyroda
  • opisuje zależności między cechami środowiska geograficznego a położeniem miejscowości podstawowymi zajęciami ludności
  • podaje cechy różnych krajobrazów
Umiejętności:

Uczeń:
  • potrafi porównywać różne krajobrazy
  • wskazuje elementy przyrody ożywionej i nieożywionej
  • prezentuje informacje zebrane podczas zajęć terenowych
  • korzysta z obserwacji życia codziennego
Postawy:

Uczeń:
  • jest świadomy życiowej użyteczności wiedzy przyrodniczej
  • potrafi dostrzec piękno krajobrazu najbliższej okolicy
Metody: pogadanka, opis, praca w grupach
Formy: wycieczka
Środki dydaktyczne: ilustracje krajobrazów wiejskich i miejskich

Przebieg zajęć:

V. Faza wprowadzająca:

  1. Sprawy organizacyjno- porządkowe.
  2. Zapoznanie uczniów z tematyką zajęć i przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach.
VI. Faza realizacji:

  1. Pogadanka dotycząca zwiedzania najbliższej okolicy - omówienie wycieczki.
  2. Wycieczka po najbliższej okolicy - ok. 45 minut.
  3. Praca uczniów w 2 grupach - spośród różnorodnych ilustracji wybierają te, które najbardziej przypominają krajobraz miasta (grupa I ) oraz wsi ( grupa II ).
  4. W grupach uczniowie zastanawiają się nad cechami charakterystycznymi krajobrazu miejskiego i wiejskiego, wskazują elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
  5. W oparciu o obserwacje z wycieczki oraz powyższe rozważania uczniowie starają się znaleźć odpowiedzi na pytania:
    • Jakie są główne elementy krajobrazu występujące w mojej okolicy?
    • Jakie mamy elementy przyrody ożywionej i nieożywionej?
    • Jakie są główne formy użytkowania ziemi?
    • Czy w mojej miejscowości występują obszary zmienione przez działalność człowieka?
VII. Faza podsumowująca

  • Utrwalenie pojęć: środowisko, przyroda, krajobraz.
  • Porównanie krajobrazu miejskiego z wiejskim.
  • Podkreślenie konieczności oszczędnego korzystania z zasobów przyrody.
Zadanie domowe

Zaprojektuj zagospodarowanie najbliższej okolicy szkoły przyczyniające się do poprawy stanu środowiska przyrodniczego.

Opracowanie: Beata Długosz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5018
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014